شناسهٔ خبر: 102516 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد:

متحول شدن صنعت حمل و نقل با خرید تضمینی دولت از تولیدکنندگان / خنثی‌سازی تحریم‌ها در گرو حمایت همه‌جانبه از تولید داخلی 

 عزت الله اکبری تالار پشتی نماینده مجلس رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:مدیریت دولت و بهره گیری از توان بخش خصوصی در کنار حمایت از تولید برای تحقق اهداف حمل و نقل کارآمد راهگشا خواهد بود.

عزت الله اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه مدیریت دولت و بهره‌گیری از توان بخش خصوصی در کنار حمایت از تولید برای تحقق اهداف حمل و نقل کارآمد راهگشاست، اظهار داشت:حوزه حمل و نقل اهمیت بالایی دارد و در این رابطه بودجه بندی این مهم و دیگر حوزه ها با دولت است که در این خصوص مجلس تلاش خود را دارد تا با همراهی مطلوب اتفاقات خوبی را رقم بزند. 

وی افزود:مجلس کار اجرا ندارد اما تلاش می‌کند تا بین ظرفیت های داخلی هم افزایی ایجاد کند تا شرکت ها و تولید کنندگان در کنار بهبود شرایط تولید،از لحاظ کمی و کیفی تامین نیاز داخل را در دستور کار خود داشته باشد و در ادامه وارد فاز صادرات تولیدات خود بشوند. 

وی عنوان کرد:بسیاری از کشورهای همسایه و کشورهای عضو پیمان شانگهای عمدتا سازنده نیستند و می‌توانند بازار خوبی برای ما باشند چرا که زیر ساخت مناسبی را در حوزه مختلف تولیدی داریم از جمله این موارد خودروسازی و حوزه حمل و نقل است. براین اساس حمایت مجدانه دولت، سرمایه‌گذاران این حوزه را بیش از گذشته امیدوار خواهد کرد تا از تمام ظرفیت خود برای رشد و توسعه کشور قدم بردارند. 

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت :صنایع و زیر ساخت های ما در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی توانمندی خوبی را دارا هستند. اگر مدیریت از طرف دولت به نحوی باشد که این توانمندی ها را با یکدیگر وارد میدان خدمات دهی کند نه تنها  شرایط قابل قبولی را در حوزه حمل و نقل ایجاد می‌کند بلکه در کوتاه مدت در حوزه اقتصادی نیز اثر گذار خواهد بود. 

اکبری تالارپشتی در ادامه افزود: دولت قبل در بخش‌هایی از مدیریتش مواردی وجود داشت که مقابل ظرفیت‌های کشور قرار گرفته و اجازه بروز و ظهور آنها را نمی‌داد. اعتقاد داریم تغییر نگاه در دولت جدید نوید بخش اتفاقات ارزنده و اثر بخش است. 

وی با تاکید بر این موضوع که حوزه حمل و نقل  ریلی زیر ساخت بسیار خوبی برای توسعه کشور است، عنوان کرد: کشور ما از این زیر ساخت بهره مند است و امروز که عضو پیمان شانگهای شده ایم با توجه به موقعیت جغرافیایی و ژئوپولیتیکی که داریم از اصلی ترین مسیرهای حمل و نقل در منطقه خواهیم بود که البته این مهم در تمام حوزه های حمل و نقلی جاری است. 

اکبری تالار پشتی خاطر نشان کرد :دولت باید مدیریت ظرفیت ها را به خوبی معرفی کند. همچنین قرارداد تضمین خرید با بخش خصوصی و تولید کننده منعقد کند و  تمام قد وارد این موضوع شود. در این زمینه گفت‌وگو با بانک ها را مدنظر قرار داده و تسهیلات مناسبی  را نیز برای بخش تولید و صنعت فراهم کند. البته ورود دولت باید در  کنار  نگاه تحولگرا و فراهم کردن جذابیت برای بخش خصوصی باشد چرا که اگر بخش خصوصی وارد میدان بشود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: تحریم را خیلی راحت می‌توانیم خنثی کنیم. باید گفت که بسیاری از تحریم‌های خارجی اثری بر شرایط حرکتی ما نداشته و برعکس برخی خود تحریمی ها موجب خلل در این مسیر شده است. با نگاه به تولید و صنعت و حمایت همه جانبه از آن هر نوع تحریمی را می‌توانیم در مقام عمل خنثی کنیم.