شناسهٔ خبر: 102577 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛

کاهش آسیب پذیری در برابر زلزله با رعایت اصول شهرسازی و نکات ایمنی

دکتر قاری قران اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: ازجمله راه‌های کاهش اثرات حوادث، علاوه بر توسعه توان دستگاه‌های کشور در مدیریت بحران، امدادرسانی و پیشگیری از حوادث منوط به آگاهی و اطلاع مردم نسبت به انواع حوادث و راه‌های مقابله با آسیب‌های آن است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ضمن گرامیداشت پنجم دی ماه اظهار داشت: سالروز واقعه غمبار و اثرگذار زلزله بم در تقویم رسمی کشور ما " روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی " نامگذاری شده‌ است. که هدف از یادآوری و بزرگداشت آن جلب نظر و توجه عمومی به مخاطرات ناشی از وقوع پدیده‌های طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی و شناسایی عوامل پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از آن خصوصاً تلفات جانی و گسترش فرهنگ ایمنی در جامعه است.  

 وی اذعان داشت: سرزمین ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمین شناسی خود از جمله ۱۰ کشور سانحه خیز جهان به شمار می‌آید و همواره بر اثر بروز سوانح طبیعی خسارات جانی و مالی قابل توجهی به کشور وارد آمده است. و علاوه بر داغدار کردن شمار زیادی از خانواده‌ها، زیرساخت‌ها کشور را هم دچار آسیب کرده است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: ازجمله مهم‌ترین راه‌های کاهش اثرات حوادث، منوط به توسعه توان دستگاه‌های کشور در مدیریت بحران، امدادرسانی و پیشگیری از حوادث است. بخش دیگری هم مربوط به آگاهی و اطلاع مردم نسبت به انواع حوادث و راه‌های مقابله با آسیب‌های بحران است.  

 وی با بیان اینکه هر ساله وقوع سوانح طبیعی در همه کشورها موجب زیان‌های اقتصادی و تلفات انسانی بسیار زیادی می شود، اذعان داشت: در جوامع مختلف میزان خسارات این بلایای طبیعی به میزان توسعه یافتگی، تراکم جمعیت، ایمنی ساختمان‌های روستاها و شهرها، آمادگی افراد و جامعه در زمینه رعایت نکات ایمنی بستگی دارد.  

قاری‌قرآن بیان داشت: یکی از مهمترین سوانح طبیعی زلزله است که در حال حاضر پیش بینی زمان و مکان دقیق وقوع آن امکان پذیر نیست. لذا علاوه بر رعایت اصول صحیح شهرسازی در مناطق زلزله خیر، با رعایت نکات ایمنی، می تواند آسیب‌های ناشی از وقوع زلزله را تا حد زیادی کاهش داد. همچنین شناخت پدیده زلزله و سایر سوانح طبیعی و ارائه الگول‌های مناسب برای رفتار جمعی و فردی مردم در قبل، حین و بعد از این سوانح می‌تواند از اثرات مخرب آنها بکاهد.  

وی با بیان اینکه در کنار اقدامات کاهش آسیب پذیری سازه ای و غیرسازه ای نباید از نقش‌های مدیریتی، آموزشی و آمادگی مردم در این سوانح غافل بود تصریح کرد: زمین را از بلایا و سوانح طبیعی گریزی نیست اما می‌توان با مدیریت صحیح، اقدامات پیشگیرانه و آگاه‌سازی جامعه، از اثرات این بلایا هر چه بیشتر کاست.