شناسهٔ خبر: 10258 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

خندان‌دل:

اختیارات بیشتری به مدیران منطقه‌ای واگذار شود/ ساخت خانه‌های معلم و بهداشت مشکل ۴هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی مشهد را حل نمی‌کند

هوشنگ خندان دل رئیس سازمان همیاری شهرداری‌های کشور با بیان اینکه مدل آمدن نمایندگان مدیریت شهری و استانی به تهران و حضور در جلسه ستاد ملی بازآفرینی مشکلی را حل نمی‌کند، گفت: باید برای حل مشکل سکونتگاه‌های غیر رسمی مشهد اختیارات بیشتری به مدیران استانی بدهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هوشنگ خندان‌دل در دومین نشست از سلسله نشست‌های «ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری» که پیش از ظهر سه‌شنبه ۱۳ مرداد با موضوع بررسی سکونتگاه‌های غیر رسمی مشهد در وزارت راه و شهرسازی و به ریاست آخوندی برگزار شد، گفت: مسأله‌ای که در پیش روی ما قرار دارد این است که بافت ناکارآمد و سکونتگاه غیر رسمی در بسیاری از شهرهای کشور وجود دارد؛ اما آیا راه حل این است که نمایندگانی از آن مناطق به تهران بیایند و خواهان حل مشکلات آنجا شوند؟ به نظر من این مدل جواب نمی‌دهد.

رئیس سازمان همیاری شهرداری‌های کشور ادامه داد: باید این مدل برعکس شود به این صورت که اختیاراتی به مدیران محلی و منطقه‌ای داده شود و سپس آنها را به تهران بخوانیم که چرا مشکلات موجود را حل نکرده‌اند.

معاون وزیر کشور افزود: به دنبال سفر سال گذشته هیئت دولت به خراسان رضوی، مأموریتی در خصوص ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی مشهد به وزارت کشور داده شد که با همکاری شهرداری مشهد، استانداری خراسان رضوی و وزارت راه و شهرسازی مدلی در این خصوص طراحی و به هیئت دولت داده شد.

وی با بیان اینکه اگر خانه معلم، خانه بهداشت و ... در سکونتگاه‌های غیر رسمی ایجاد کنیم، نباید توقع داشته باشیم که مشکل ۴ هزار هکتار بافت ناکارآمد خراسان رضوی برطرف شود، بیان کرد: در مدل طراحی‌شده موجود قرار است ما به مدیران منطقه‌ای اختیارات بیشتری بدهیم و از آنها پشتیبانی کنیم.

خندان‌دل واگذاری امکانات و اعطای اختیارات بیشتر به مدیران منطقه‌ای را مهم‌تر از دادن پول به آنها دانست و تصریح کرد: وقتی مدیران شهری می‌خواهند یک معبر را ساماندهی کنند، شش ماه طول می‌کشد.

وی به بسته پیشنهادی تهیه شده از سوی نهادهای ذی‌ربط در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: این بسته در سه سطح شهری، استانی و ملی تهیه شده بود که به هیئت دولت ارائه شد و دولت نیز آن را به کمیسیون‌های مربوطه در هیئت وزیران واگذار کرد؛ اما همزمان با تشکیل ستاد ملی بازآفرینی، مقرر شد تا این بسته پیشنهادی در ستاد مذکور بررسی و تصویب شود. ما می‌توانیم با اجرای این بسته پیشنهادی، خود را در موقعیتی قرار دهیم که از طرف مقابل در مدیریت منطقه‌ای، توضیح بخواهیم./

نظر شما