شناسهٔ خبر: 102586 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عملیات موفق آمیز نجات شناور باری در لنگرگاه بندر دیر از آتش‌سوزی

عملیات نجات معاون دریایی استان بوشهر گفت: در عملیات پنج ساعته امداد و مهار آتش‌سوزی در لنگرگاه بندر دیر، ۷ شناور مشارکت داشتند که سرعت عمل و هماهنگی لازم در اجرای عملیات، مانع از تحمیل خسارت سنگین به شناور و غرق شدن آن شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد قاسمی معاون دریایی استان بوشهر گفت: ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه شب گذشته گزارشی مبنی بر آتش‌سوزی بر روی عرشه یک فروند شناور فلزی ( دوبه دیبا) در لنگرگاه بندر دیر به مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی این بندر اعلام شد که در لحظات اولیه دریافت این گزارش تیم‌های امدادی و اطفاء حریق متشکل از شناورهای ناجی۸ و یدک‌کش نجف از بندر دیر، آتشخوار ذهاب از بندر کنگان و شناور آلفا از اسکله متانول کاوه، به موقعیت سانحه اعزام شدند.

وی بیان کرد: شناور ناجی ٨ در ساعت ۲۲ و ۱۷ دقیقه پس از رسیدن به مکان وقوع حادثه، گزارشی مبنی بر گستردگی و سرایت حریق به پل فرماندهی شناور مخابره نمود.

قاسمی ادامه داد: در بدو عملیات، کلیه خدمه شناور دیبا توسط یک فروند قایق محلی به شناور ناجی ۸ تحویل داده و عملیات اطفاء توسط شناورهای اعزامی آغاز شد.

وی عنوان کرد: با توجه به حجم گسترده آتش، در ساعت ۲۲ و ۵۰ دقیقه ضمن عزیمت افسر ایمنی بندر (Port Captain) جهت حضور و فرماندهی عملیات در صحنه، یدک‌کش‌های محرم از اسکله ساروج و قائم مقام و هدایت ۷ نیز از بندر عسلویه به موقعیت اعزام شدند.

قاسمی ادامه داد: با تلاش بی‌وقفه تیم اطفاء حریق و شناورهای اعزامی بندر، آتش ساعت ۱ و ۳۰ دقیقه بامداد تحت کنترل قرار گرفت.

وی اظهار کرد: در ساعت ۲ و ۵۰ دقیقه فرمانده تیم واکنش سریع از مهار کامل آتش خبر داد که در ادامه به منظور مقابله با شعله‌ور شدن مجدد احتمالی شناور، در ادامه یدک‌کش قائم مقام (با حضور خدمه شناور سانحه دیده) در کنار شناور سانحه دیده استقرار یافته است.

قاسمی یادآور شد: سرعت عمل بالا در اعزام شناورهای بندر و انجام عملیات مهار آتش در زمان مناسب مانع از بروز تلفات جانی و تحمیل خسارت سنگین به شناور شد و براساس بررسی‌ها هیچ آسیبی به موتورخانه، تجهیزات و محموله موجود در خن شناور وارد نشده است.

معاون دریایی اداره کل بنار و دریانوردی استان بوشهر گفت: تنها تیم اعزام شده از خشکی به محل حادثه، تیم اعزامی از بندر بوشهر بود که نقشی قابل توجه در مهار کامل آتش ایفا کرد.

وی افزود: علت وقوع و میزان خسارت این آتش سوزی همچنان از سوی تیم بررسی سوانح اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در دست بررسی است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، قاسمی بیان کرد: این شناور باری با پنج نفر سرنشین از مبدا دوبی به مقصد بندر امام، به دلیل شرایط نامساعد جوی در لنگرگاه بندر دیر لنگراندازی نموده بود که دچار این سانحه گردید.