شناسهٔ خبر: 102590 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خبر داد:

باز بودن تمامی راه‌های اصلی آذربایجان غربی باوجود بارش برف و کولاک/تداوم عملیات برف‌روبی و بازگشایی راه‌ها در ۱۱۲ روستا

عملیات راهداری زمستانی در جاده هراز مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی با اشاره به بارش برف اخیر، از باز بودن همه راه‌های اصلی و بین شهری استان خبر داد.

ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی با بیان اینکه تاکنون نیروهای راهدار استان در چهار مقطع اقدام به برف‌روبی و نمک‌پاشی راه‌ها کرده‌اند، گفت: هم‌اکنون همه راه‌های اصلی و بین شهری استان باز و تردد در آن‌ها برقرار است.

وی با بیان اینکه تاکنون تجربه بارش چهار برف در استان داشته‌ایم که نیروهای راهدار در هر مرحله اقدام به برف‌روبی و نمک‌پاشی کرده‌اند، افزود: ۶۲۰ پرسنل در قالب حدود ۶۸ اکیپ راهداری با ۴۱۵ دستگاه ماشین‌آلات در راهدارخانه‌های آذربایجان غربی که ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور دارد، مشغول عملیات راهداری هستند.

شکری با اظهار اینکه باتوجه‌به پیش‌بینی‌های هواشناسی و هماهنگی‌ها و ارتباطات موجود، نیروهای راهدار در راهدارخانه‌ها مستقر شده‌اند، تصریح کرد: نیروهای راهدار از همان دقایق شروع بارش برف در آماده‌باش کامل به‌سر می‌برند و عملیات‌های مورد نیاز راهداری را انجام می‌دهند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی با اشاره به وقوع کولاک همزمان با بارش برف اخیر در استان، گفت: در مناطق کوهستانی استان در نقاطی برف تا ۳۰ سانتی‌متر هم رسید که وقوع کولاک گاهی این ارتفاع را بیشتر نیز می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه با وجود بارش برف و وقوع کولاک، تاکنون هیچ‌گونه انسدادی در راه‌های‌اصلی و بین‌شهری استان تاکید کرده‌اند، افزود: با این حال به همه کاربران جاده‌ای توصیه می‌کنیم که در هنگام سفر تمهیدات زمستانی لازم را در نظر داشته باشند و با تجهیزات کامل از جمله زنجیر چرخ، غذا و لباس زمستانی اقدام به تردد در جاده‌های استان کنند.

شکری از همه کاربران جاده‌ای خواست تا پیش از اقدام به سفر از طریق سامانه ۱۴۱ اطلاعات مسیر و مقصد مورد نظر خود را از نظر جوی و ترافیکی بررسی کنند.

وی با تاکید بر اینکه سایت و سامانه ۱۴۱ به‌صورت شبانه‌روزی اطلاعات راه‌ها را در اختیار مردم می‌گذارد، تصریح کرد: مردم حتما پیش از سفر با اطلاع از وضعیت راه‌ها، سفری آگاهانه را شروع کنند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی همچنین با اشاره به وجود ۱۹ شهرستان در استان، اظهار داشت: همه شهرستان‌های استان درگیر بارش برف شده‌اند که بیشترین بارش را در شهرستان‌های چالدوران، خوی، سلماس، ارومیه، اوشنویه، پیرانشهر، سردشت، مهاباد و شاهین‌دژ داشته‌ایم.

شکری با اظهار اینکه بیشترین نیروها در این چند شهرستان برای انجام عملیات راهداری زمستان مستقر و مشغول برف‌روبی شده‌اند، گفت: علاوه بر برف‌روبی راه‌های اصلی و بین‌شهری، حدود ۲ هزار و ۹۰۰ روستا در استان وجود دارد که بیشتر آنها درگیر برف شدند و تاکنون چندین‌بار به دلیل وقوع کولاک برف‌روبی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون درحال بازگشایی راه‌های حدود ۱۱۲ روستا هستیم، افزود:‌ این ۱۱۲ روستا تاکنون چندین‌بار بازگشایی شده‌اند و اکنون نیز در امتداد برف‌روبی محورهای اصلی، در حال برف‌روبی و بازگشایی هستند.

به‌گفته شکری، بر این اساس بیشترین برف در روستاهای ارومیه، اوشنویه،‌ پیرانشهر و سلماس باریده است که نیروهای راهداری نیز در این نقاط برای عملیات راهدرای تمرکز دارند.