شناسهٔ خبر: 10261 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بیانیه سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی/ تحول در صنعت ساختمان با حضور جدی بخش‌های خصوصی

نظام مهندسي خراسان با نزدیک شدن به انتخابات هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی بیانیه‌ای در این رابطه منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی، بیانیه ای بدین شرح منتشر شد: بیش از سه دهه است که تجلی اراده و غیرت ملی و ساختار نهادهای مدنی در پدیده شگرفی همچون انقلاب اسلامی، تاریخ چند هزار ساله کشور ما را دستخوش تغییرات اساسی ساخته است. این رخداد ارزشمند که هر از گاه با رجوع به افکار و آرای عمومی و با تعیین نخبگان و متخصصان به منصه ظهور می رسد به ارتقای درک جامعه از حقوق بایسته خویش در تمامی عرصه ها انجامیده است. تبیین این نقش در ساختار دیگر ارکان اجتماعی بویژه نهادهای غیر دولتی که به الزام تعریفی صریح از تخصص گرایی و متخصصان باور دارند گام بلندی است که با توسعه مشارکت های عمومی امکان پذیر است.

در ادامه بیانیه آمده است: وزارت راه و شهرسازي که همواره اندیشه‌ورزی و اعتلای جایگاه مهندسی کشور بویژه در رشته‌های هفتگانه را جزیی از سیاست های اصولی خود قرار داده است، به تدبیر برای برگزیدن مدیران توانمند در این عرصه اعتقادی راسخ داشته و دارد. از این روی همواره می کوشد ضمن ترغیب متخصصان خود به حضور در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها بر نقش آنها در چهارچوب وظایف قانون‌مدارانه به ایفای نقش خویش همت گمارد. برگزاری بزرگ‌ترین انتخابات مهندسی کشور در سالجاری و انتخاب هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها را باید بارزترین مصداق رجوع به افکار متخصصان و ایفای نقش خردمندانه آنها در تعیین سرنوشت حرفه ای خویش دانست.

این بیانیه افزوده است: پیداست حضور حداکثری در این رخداد ضمن آنکه نشان اقتدار حرفه مهندسی است، زمینه اجرای قانون و مقررات ملی ساختمان و ارتقای ساخت و ساز کشور را نیز مهیا خواهد ساخت. در این میان آنچه امروز سازمان نظام مهندسی ساختمان به آن نیازمند است، جست‌وجوی راهکاری علمی است تا  این مجموعه بتواند در عملکرد و تثبیت جایگاه مهندسی در صنعت ساختمان‌ چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی مؤثرتر واقع گردد. از همین روی تلاش برای ارتقای جایگاه حرفه ای مهندسان، ایجاد تحول در ساخت و ساز، افزایش شتاب پیشرفت در حوزه عمرانی کشور، داشتن جایگاه درخور توجه در عرصه بین‌المللي و نیز داشتن تریبونی برای طرح مطالبات حرفه‌ای مهندسان در مجامع کلان کشور در کنار افزایش تقید اخلاق حرفه‌ای و قانون‌مداری، امری لازم و ضروری است.

بویژه آنکه در آستانه این اتفاق ارزشمند برخی فرصت‌طلبان در تلاش اند با بهره‌برداری از عدم آگاهی برخی از اعضاء و تلاش برای اعمال قیمومیت خود بر این مجموعه، ضمن نادیده گرفتن خدمات ارزشمند ادوار پیشین، از این مجال بویژه در شبکه های اجتماعی  برای نیل به منافع شخصي خویش بهره گیرند.

از این روی لازم است اعضای آگاه و متخصصان فهیم این سازمان همچون گذشته با درک هوشمندانه خویش از تحلیل ها و تفسیرهای ناصواب این عده و ضمن ایفای نقش روشنگری خود در این خصوص بر لزوم رعایت اصل اخلاق مداری، پرهیز از انتشار و ترویج شایعات و توهین و افترا به افراد تاکید ورزند که به سان تعبیر شیخ اجل سعدي شیرازی:

تا ندانی که سخن عینِ صواب است مگوی      وآنچه دانی که نه نیکوش جواب است، مگوی

پیداست هرگونه اقدام و تبلیغ مذموم، نشر مطالب موهن و تخریب شخصیت اشخاص حتی در فضای سایبری وفضاي مجازی علاوه بر آثار و تبعات غیر قابل جبران فرهنگی،  مي تواند منجر به اعمال بند «ج» ماده «۲۳» آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۵ و سلب عضويت فرد در سازمان و متعاقب آن ابطال پروانه اشتغال به كار گردد.

در پایان بیانیه سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی آمده است: ضمن آنکه مجامع قضایی کشور نیز به سهم خویش از اعمال قانون در مواجهه با مصادیقی همچون  توهین و افترا به اشخاص و دفاع از ارزش های اخلاقی کوتاهی نخواهند کرد، چنانكه طبق ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آنها را منتشر کند مجرم محسوب شده، و مستوجب برخورد قضايي خواهد شد. امید آنکه بصیرت، آگاهی و خرد متعالی همکاران سختکوش سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی یکبار دیگر وفاق و همدلی میان تمامی ارکان این مجموعه را در آستانه برپایی انتخابات هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها رقم زند  ... /

نظر شما