شناسهٔ خبر: 102641 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اعلام کرد:

تردد سالانه بیش از ۳۶۰ میلیون وسیله نقلیه در جاده های آذربایجان غربی

ارسلان شکری مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه به تشریح اقدامات و برنامه های این اداره کل پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در نشست مطبوعاتی به مناسب فرارسیدن هفته حمل و نقل، راهداری و رانندگان گفت: آذربایجان غربی به دلیل هم مرز بودن با سه کشور دارای ۵ مرز رسمی زمینی بین المللی بوده و دروازه ورود به کشورهای اروپایی و همچنین ارتباط با منطقه قفقاز است.

شکری با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از استان های توانمند در زمینه حمل و نقل کالا است، اظهار داشت : نزدیک به ۵ درصد جابجایی بار در کشور برعهده بخش حمل و نقل جاده ای استان است

شکری همچنین به تردد سالانه بیش از ۳۶۰ میلیون وسایط نقلیه در استان اشاره کرد و گفت : طول بزرگراه و راه اصلی استان ۹۶۵ کیلومتر بوده و تعداد ناوگان فعال باری در استان ۳۱ هزار و ۳۹۵ دستگاه و تعداد رانندگان فعال باری  ۳۱ هزار و ۹۶۹ نفر و تعداد رانندگان مسافری را ۳ هزار و ۹۱۹ نفر تشکیل می دهد که سالیانه بیش از ۱.۵ میلیون تن کالا از طریق پایانه های استان ترانزیت میشود.

وی از تردد ۵ میلیون مسافر از پایانه های مرزی استان خبر داد و گفت: بیش از ۱.۵ میلیون نفر از این تعداد مربوط به پایانه مرزی بازرگان است.

شکری افزود: راهداران با تمام توان در جهت ایمن سازی محورهای مواصلاتی استان تلاش می‌کنند و متاسفانه سالیانه ۳۰ راهدار در حین خدمت و عملیات راهداری در کشور  جان خود را از دست می‌دهند.

وی در رابطه با وضعیت زیرساخت جاده‌ای استان گفت : طول کل راه‌های استان ۱۲۶۶۱ کیلومتر معادل ۱۸۸۵۴ کیلومتر راه همسنگ بوده که ۹۵۶ کیلومتر بزگراه و راه اصلی، ۲۲۳۳ کیلومتر راه فرعی ، ۷۹۷۸ کیلومتر راه روستایی و همچنین ۱۴۹۵ کیلومتر راه دسترسی و آنتنی مرزی و فاقد آزاد راه را شامل می‌شود که البته پل بزرگ و فاخر شهید کلانتری بر روی نگین فیروزه‌ای دریاچه ارومیه به طول بالغ بر ۱۸۰۰ متر در این استان قرار دارد.

وی در مورد وضعیت ناوگان جاده‌ای استان گفت : تعداد ناوگان فعال باری ۳۱۳۵۹ دستگاه با متوسط عمر ناوگان تا پایان اسفند ماه سال گذشته ۱۴.۷۷ سال و تعداد رانندگان فعال باری تا پایان اسفند ماه سال قبل ۳۱۹۶۹ نفر و تعداد رانندگان مسافری نیز در همین مدت  ۳۹۱۹ نفر بوده است

شکری با بیان اینکه استان دارای بیشترین گذرگاه‌های مشترک با کشورهای همسایه است، اظهار داشت : ۶۸.۴ درصد واردات زمینی و ۲۶.۴۶ درصد صادرات زمینی کشور از طریق استان انجام می‌گیرد و در بخش ترانزیت نیز جایگاه اول تا سوم کشوری را در میان مرزهای زمینی کشور با حدود ۹۰۰ هزار تن تا یک میلیون و پانصد هزار تن یعنی ۱۰ تا ۱۵ درصد ترانزیت کل کشور متعلق به استان آذربایجان غربی است.

وی ادامه داد : آذربایجان غربی یکی از استان‌های توانمند در زمینه حمل و نقل کالا است، به‌طوری‌که وجود صنایع تبدیلی متنوع و تولیدات کشاورزی، وجود مناطق مختلف گردشگری و همچنین جایگاه ویژه این استان در حمل و نقل بین الملل وابستگی بیشتر اقتصاد استان به این صنعت ها را موجب شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد : در حال حاضر نزدیک به ۹۸ درصد جابجایی‌ها توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود و استان دارای سهم نزدیک به ۵ درصدی از کل جابجایی بار در کشور بوده  و سالانه تردد بیش از ۳۶۰ میلیون وسایل نقلیه در محور های مواصلاتی استان توسط دوربین های تردد شمار ثبت می‌شود.

شکری گفت : استان با دارا بودن بیش از ۱۵۰۰ اثر استانی و ملی ثبت شده گردشگری و دو اثر جهانی مجموعه تخت سلیمان و قره کلیسا و همچنین معادن سنگ و معدن طلای زره شوران تکاب و با توجه به اینکه بیش از ۶۵ درصد کنستانتره کشور اعم از خرما و مرکبات و سیب و انگور از طریق این استان تولید تبدیل و صادر می‌گردد و بیش از ۱.۵ میلیون تن تولید سیب یکی از قطب های مهم کشاورزی گردشگری و معادن است.

وی افزود : کسب رتبه های اول و دوم در زمینه واردات زمینی کالا، ترانزیتی ورودی کالا و تردد ناوگان مسافربری و تردد سالانه بالغ بر ۶ میلیون نفر مسافر و ۴۰۰ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل بین‌المللی از پایانه‌های مرزی تنها بخشی از سیمای بخش حمل و نقل جاده‌ای را شامل می‌شود.

شکری ادامه داد : تا پایان سال جاری تعداد مجتمع های خدماتی رفاهی استان ۲۹ باب خواهد بود و نا پایان سال برای ۴۰۰ نفر اشتغال در این حوزه پیش بینی شده است.

وی درصد برخورداری خانوارهای روستایی استان را از راه آسفالته نزدیک به ۸۸ درصد عنوان کرد و افزود : در ۹ ماهه گذشته سال جاری ۷ دستگاه پل با اعتباری بالغ بر ۱۸۲ میلیارد ریال در محورهای مواصلاتی استان احداث شده و یا در حال احداث است.

شکری با اشاره به اقدامات اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای در حوزه راهداری گفت : نصب ۱۲۹۱ عدد گاردریل ، ۱۹۸۹ کیلومتر ترمیم ، تسطیح و رگلاژ شانه ها ، ۱۷۰۳ کیلومتر پاکسازی و تسطیح حریم ، نصب ۵۰۵۲ عدد تابلو و علائم ۹۶۰ کیلومتر خط کشی ، تعمیر و نصب ۷۶۲ عدد چراغ های هشدار چشمک زن و نصب ۱۰۵۰ عدد نیوجرسی بخشی از اقدامات انجام گرفته در سال جاری است.

وی اظهار داشت: تاکنون نزدیک به ۵۴۰ کیلومتر عملیات لکه گیری و روکش آسفالت در محورهای مواصلاتی استان انجام گرفته که بیشترین مقدار آن در راههای اصلی با افزون بر ۱۵۵ کیلومتر بوده است.