شناسهٔ خبر: 102660 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان:

فعالیت شبانه‌روزی ۲۸۲ راهدار و ۱۷۷ دستگاه ماشین‌آلات در بارش برف اخیر اردبیل/برف‌روبی ۲۰ هزار و ۳۹۰ کیلومتر باند از محورهای مواصلاتی اردبیل

عملیات راهداری زمستانی در جاده هراز مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل، از فعالیت شبانه‌روزی ۲۸۲ راهدار و ۱۷۷ دستگاه ماشین‌آلات در محورهای مواصلاتی استان به‌دنبال بارش برف اخیر خبر داد.

کلیم‌اله وثوقی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، با اشاره به بارش‌های اخیر برف در اردبیل و اقدامات انجام گرفته در محورهای استان، گفت: در بارش برف اخیر به‌جز شهرستان‌های پارس‌آباد و اصلاندوز، همه محورهای مواصلاتی استان درگیر برف بودند، اما در راه‌های اصلی و فرعی هیچ‌گونه مسدودی و محدودیت ترافیکی نداشته‌ایم.

وی با اشاره به بارش برف به ارتفاع چهار تا ۴۰ سانتی‌متر در نقاط مختلف استان اردبیل، افزود: بر این اساس در شهرستان خلخال با ۴۰ سانتی‌متر و شهرستان پارس‌آباد با چهار سانتی‌متر بارش برف روبه‌رو بودیم.

وثوقی با اظهار اینکه اردبیل از استان‌های سردسیر کشور از نظر مدت و شدت سرما به شمار می‌رود، تصریح کرد: برخی مواقع شاهد دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر در گردنه‌های استان اردبیل هستیم که گاهی با کولاک شدید همراه می‌شود.

بازگشایی راه‌های ۸۸۷ روستا از ۹۸۷ روستای مسدود شده

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل، با بیان اینکه همراه با وقوع کولاک‌های شدید در گردنه‌ها، سرعت باد گاهی به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که کاهش دید را نیز به دنبال دارد، اظهار داشت: در بارش برف اخیر که چهار روز به طول انجامید، ۲۸۲ راهدار با ۱۷۷ دستگاه ماشین‌آلات در محورهای مواصلاتی استان به صورت شبانه‌روزی فعال بودند.

به‌گفته وی بارش چهار روزه برف اخیر، راهداران اقدام به برف‌روبی ۲۰ هزار و ۳۹۰ کیلومتر باند از محورهای مواصلاتی استان و شن و نمک‌پاشی به میزان ۳ هزار و ۴۵۰ تن کرده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل با اشاره به وجود یک‌هزار و ۶۳۱ روستا در استان، گفت: از این میزان ۹۸۷ روستا درگیر برف بودند که نیاز به بازگشایی مسیرها داشتند که تاکنون (یکشنبه پنجم دی) محورهای ۸۸۷ روستای استان بازگشایی شده‌اند.

وثوقی با اظهار اینکه محورهای ۱۰۰ روستای مسدود باقی‌مانده نیز تا آخر وقت یکشنبه پنجم دی ماه بازگشایی خواهند شد، افزود:‌ بیشتر این ۱۰۰ روستا در مناطق کوهستانی و صعب العبور قرار دارند که کولاک‌خیز هستند؛ به‌گونه‌ای که پس از بازگشایی راه‌های این روستاها، وقوع کولاک شبانه موجب مسدودی آنها و در نتیجه انجام دوباره عملیات بازگشایی می‌شود.

کاربران جاده از سفر شبانه در محورهای مواصلاتی اردبیل ممانعت کنند

وی به کاربران جاده‌ای توصیه کرد: باتوجه‌به وجود گردنه‌های متعدد در استان اردبیل، کاربران جاده‌ای پیش از سفر از آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی استان از طریق تلفن ۱۴۱ مطلع شوند.

وثوقی با تاکید بر اینکه گاهی کولاک‌ها به‌صورت مقطعی در طول مسیرها به‌وقوع می‌پیوندد، توضیح داد: برای نمونه در طول ۱۰۰ کیلومتر مسیر، پنج کیلومتر کولاک است و بقیه مسیر بدون مشکل است بنابراین اگر از آخرین وضعیت راه‌ها اطلاع نداشته باشند به مشکل برخواهند خورد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل با تاکید بر اینکه کاربران جاده ضمن اطمینان از سلامت خودرو و پر بودن باک آن، زنجیر چرخ همراه خود داشته باشند، گفت: زیرا هر لحظه احتمال بروز کولاک مقطعی در محورهای مواصلاتی استان اردبیل وجود دارد.

وی همچنین بر ممانعت از انجام سفرهای شبانه در محورهای مواصلاتی استان اردبیل، افزود: کاربران جاده سفرهای خود را در طول روز انجام دهند زیرا معمولا کولاک‌ها شب‌ها روی می‌دهند.