شناسهٔ خبر: 102662 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بم مطرح کرد؛

ضرورت شکل‌گیری گفتمان مقابله با مخاطرات زلزله در رسانه‌ها و نظام آموزشی/در اجرای نهضت ملی مسکن کیفیت تحت تاثیر سرعت ساخت قرار نگیرد

برگزاری همایش پیامدهای اجتماعی زلزله رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر توجه به پیامدهای اجتماعی و فرهنگی زلزله و سایر مخاطرات از ضرورت‌های شکل‌گیری گفتمان مقابله با مخاطرات زلزله در رسانه‌ها و نظام آموزشی گفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امروز ۵ دی در همایش پیامدهای اجتماعی زلزله در بم کرمان با تاکید بر رعایت اخلاق حرفه‌ای مهندسی زلزله رودبار و منجیل را بر مقررات و آیین‌نامه‌های ساختمانی تاثیرگذار دانست و گفت: زلزله بم یک شوک و سیلی به جامعه مهندسی بود. زیرا بسیاری از ساختمان‌هایی که مهندسی‌سازی بودند و در ساخت آنها از مصالح مهندسی ساز همچون فولاد و سیمان استفاده شده بود آسیب دید.  

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی روز ۵ دی را روز میثاق مهندسی برشمرد و افزود: در طرح جهش تولید مسکن که امروزه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است، موضوع کیفی‌سازی و افزایش عمر مفید در دستورکار است و حتما باید توجه کنیم تا سرعت ساخت، کیفیت را تحت‌تاثیر قرار ندهد.

شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه در مرکز تحقیقات، دستورالعمل‌هایی در چند سال گذشته برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها تدوین شد، توضیح داد: در مجموع برای ساختمان‌های موجود از منظر زلزله و آتش دستورالعمل‌هایی تدوین شد که امیدواریم آن دستورالعمل‌ها در مبحث ۲۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان لحاظ شود زیرا توجه به آن موارد سبب می‌شود تا سطح ایمنی ساختمان‌ها به نحو مناسبی افزایش یابد.

تلاش برای انتشار ویرایش پنجم آیین‌نامه ۲۸۰۰ در شهریور ۱۴۰۱

وی از تدوین ویرایش پنجم آیین‌نامه ۲۸۰۰ که مهمترین آیین‌نامه و سند مهندسی در کشور است خبر داد و گفت: ویرایش پنجم آیین نامه ۲۸۰۰ از خرداد ۱۳۹۸ آغاز شده است و هم‌اکنون ۷۰ استاد از سراسر کشور روی این موضوع کار می‌کنند که به رغم کرونا ۲۸۰ جلسه در این خصوص برگزار شده و هفت کارگروه پهنه‌بندی، پیکر بندی، اجزای غیرسازه‌ای ساختمان، سازه‌های غیرساختمانی، الزامات ژئوتکنیکی، جداسازی لرزه‌ای و میراگرها در تدوین ویرایش نقش‌افرینی کردند. هم اکنون کار ۷۵ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم تا پایان شهریور ۱۴۰۱ ویرایش پنجم آیین نامه ۲۸۰۰ را برای اظهار نظر عمومی منتشر کنیم.

فعالیت ۱۳۶۳ دستگاه شتا‌ب‌نگاری در کشور

شکرچی‌زاده یکی دیگر از تکالیف دیگر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را توسعه شبکه شتاب‌نگاری کشور در کشور برشمرد و افزود: هم‌اکنون یکهزار و ۳۶۳ دستگاه فعال شتاب‌نگاری در کشور فعال است که ۸۳ دستگاه آن در استان کرمان است.

۱۰ درصد زلزله‌های ثبت شده مربوط به کرمان است

وی افزود: از دهه ۶۰ تاکنون ۱۹ هزار طیف زلزله را ثبت کردیم که از این تعداد ۵۲۷ ثبت برای استان کرمان است. این نشان می‌دهد که ۱۰ درصد زلزله‌های ثبت‌شده مربوط به استان کرمان است و کرمان استانی است که با توجه به پهناور بودن توجه ویژه‌ای را از نظر مقاوم‌سازی می‌طلبد.

سامانه هشدار سریع زلزله در کرمان نصب می‌شود

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: تعداد فراوانی از آرایش جدید دستگا‌ه‌های شتاب‌نگار با همکاری مقامات استانی و دفتر منطقه‌ای تعداد قابل ملاحظه ای نصب شده و تعدادی قابل نصب است که امیدواریم استان در این خصوص کمک کند. در تلاش هستیم تا سامانه هشدار سریع را در کرمان مستقر کنیم تا اگر با زلزله بزرگی مواجه شدیم بتوانیم چند دقیقه بعد از زلزله آسیب پذیرترین نقاط را شناسایی کنیم و ساعت طلایی را از دست ندهیم.

شکرچی‌زاده یادآور شد: بر اساس آمار تعداد ساختمان‌های دارای اسکلت نسبت به فاقد اسکلت در کشور ۳۴ درصد بیشتر است اما در استان کرمان این رقم کمتر است و ۹۴ صدم است. این نشان می‌دهد که برای مقاو‌م‌سازی و ساخت ساختمان‌های مناسب باید توجه بیشتری بشود.

تاکید بر رعایت اخلاق حرفه ای مهندسی

وی بر رعایت اخلاق حرفه‌ای مهندسی تاکید کرد و گفت: برای مقابله با زلزله علاوه بر جهات فنی نیازمند توجه به موضوعات اجتماعی و فرهنگی هستیم تا یک نوع سیاست جمعی را شکل بدهیم. بنابراین باید به پیامدهای زلزله توجه کنیم. هرچه که به تهدید زلزله توجه بیشتری داشته باشیم می‌توانیم میزان آمادگی را برای زلزله بالاتر ببریم و خسارت‌ها را کاهش بدهیم که اینها به عنوان پیوست اجتماعی شناخته می‌شوند.

ضرورت شکل‌گیری گفتمان مقابله با مخاطرات زلزله در رسانه‌ها و  نظام آموزشی

شکرچی‌زاده تصریح کرد: به نظر می‌آید در نظام آموزشی و در رسانه‌ها باید گفتمان زلزله و گفتمان مقابله با مخاطرات زلزله را شکل بدهیم و به موازات جهات فنی برنامه‌های هدفمند و فرابخشی و هماهنگ را برای موضوعات فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در ۵ دی ۱۳۸۲ بم از پای افتاد اما دوباره به پاخاست. امیدواریم در این سرزمین بلاهای طبیعی اتفاق نیفتد. امیدواریم با آمادگی و پیشگیری در مقابل مخاطرات زلزله، با وقوع زلزله‌های بزرگ، شهرهای سرزمین ما مقاوم شوند و از پای نیفتند.