شناسهٔ خبر: 102686 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پیام معاون وزیر راه و شهرسازی به مناسبت « روز ملی ایمنی در برابر زلزله»

روند نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده سرعت می‌گیرد

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پیامی به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله بر سرعت گرفتن روند نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پیامی ضمن گرامیداشت «روز ملی ایمنی در برابر زلزله» سالروز زلزله بم را به مردم ایران و بازماندگان این حادثه تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است: روز پنجم دی ماه به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده است و هدف از این نامگذاری جلب توجه مردم، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط برای کاهش اثرات این رویداد طبیعی است. متاسفانه در کشور ما بافت‌های فرسوده بدلیل ناپایداری ابنیه و ریزدانگی عرصه‌‌‌ها و نفوذناپذیری معابر، در صورت وقوع زلزله مستعدترین عرصه برای بدترین فاجعه و پیامدهای ناگوار جانی و مالی بسیاری هستند.

تاکنون ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در کشور شناسایی شده است که اکثر این مناطق توان تحمل زلزله با مقیاس ۵ و ۶ ریشتر را ندارند، بنابراین با توجه به زلزله خیز بودن کشور، انجام اقدام‌های پیشگیرانه و کسب توانایی‌های لازم  جهت مقابله با این رویداد طبیعی الزامی و ضروری است.

در این راستا شرکت بازآفرینی شهری ایران، ضمن اجرای برنامه‌های بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن، توسعه و تجهیز امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله‌ای و بهسازی و ارتقا زیرساخت‌های شهری و محله‌ای و توسعه فضای شهری در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی و نیز حضور پررنگ در طرح «توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار» در صدد است تا روند نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده سرعت ببخشد و از تعداد سقف‌های لرزان بکاهد.

امید است تا همه ارکان جامعه مسایل ایمنی را در امر ساخت و ساز جدی گرفته و با سیاستگذاری‌های صحیح و برنامه‌ریزی اصولی شرایطی فراهم شود که نگرانی‌ها در خصوص وقوع رویدادهای طبیعی مانند زلزله کمرنگ شود.

از همه سازندگان انبوه و جزء و همه توانمندان مالی، فنی و اجرایی و تمامی گروه های جهادی، تسهیل گران، دفاتر خدمات نوسازی، شرکت‌های عمرانی و ساختمانی و همه صاحبان فن‌آوری‌ها و ابتکارات نوین برای نوسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی دعوت می‌کنم در این امر خیر و محرومیت‌زدایی وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها را یاری کنند. امیدوارم به زودی صندوق خیرین مسکن‌ساز اختصاصی ۲۰۲۰ محلات کمتر برخوردار با همت افراد خیّر برای کسری معادله تأمین مسکن مستاجرین و افراد ساکن در خانه‌هایی که در آنها کرامت انسانی به نازلترین سطح خود رسیده است، تشکیل شود.