شناسهٔ خبر: 102722 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرد:

پیوند طرح نوسازی بافت پیرامون حرم‌های مطهر با نهضت ملی مسکن

برگزاری مراسم تکریم و معارفه سرپرست و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از پیوند زدن طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون چهار حرم مطهر به نهضت ملی تولید مسکن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، محمد آئینی، معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام خبر پیوند زدن طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون چهار حرم مطهر به نهضت ملی تولید مسکن، گفت: اجرای این طرح با هدف تقویت حضور مجاوران و ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان این محدوده انجام می‌شود.

وی در جلسه با اعضای هیئت مدیره «صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر» با یادآوری اینکه شرکت بازآفرینی شهری ایران وظیفه راهبری، ساماندهی و بهسازی بافت‌های فرسوده و نیز ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین را برعهده دارد، گفت: اجرای پروژه‌های این شرکت نیازمند منابع بسیاری است؛ در این شرایط فقط با هم‌افزایی و افزایش همکاری و تعامل با سایر دستگاه‌ها، اهداف مورد انتظار بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی قابل تحقق است.

نوسازی مسکن و تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی از محورهای طرح توسعه محلات کم‌برخودار

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه رویکرد آنها این است که صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر بیش از گذشته فعال شود، تصریح کرد: در این راستا اجرای طرح توسعه و تحول اجتماع محور محلات کم برخوردار که شامل ۲۰۲۰ محله می‌شود با همکاری دیگر سازمان‌ها و نهادهای مسئول در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اظهار اینکه این کار در تهران به شکل پایلوت در محله هرندی شروع شده است، در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: همچنین این طرح در محلات تختی، سیروس، امامزاده یحیی و پامنار منطقه ۱۲، محله‌های شیوا و جوادیه منطقه ۱۶، محله‌های اسدی و صفا منطقه ۱۳ و محلههای شوش، اتابک و مظاهری در منطقه ۱۵ در دست اجراست.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به اینکه معیشت، بهداشت، اشتغال و نوسازی مسکن و تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی محورهای اساسی در طرح توسعه و تحول اجتماع محور محلات کم‌برخودار به شمار می‌رود، گفت: در بحث کالبدی نیز ساخت ۳۰۰ هزار واحد مسکونی را آغاز کرده‌ایم که در قالب نهضت ملی تولید مسکن برعهده شرکت گذاشته شده است.

آئینی افزود: همچنین در نظر داریم تا طرح توسعه چهار حرم مطهر را به طرح نهضت ملی تولید مسکن پیوند زده تا کیفیت زندگی ساکنان این محدوده ارتقا یابد.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از طرح نهضت ملی تولید مسکن در بافت‌های فرسوده و مناطق حاشیه‌نشین انجام خواهد شد، تاکید کرد: البته ظرفیت این محدوده‌ها بیشتر از این مقدار است.

آئینی با بیان اینکه در شهر تهران به ازای تخریب هر واحد ویلایی فرسوده ۹/۳ واحد آپارتمانی ساخته شده است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم تا کار نوسازی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را با کمک سازندگان انبوه و خرد انجام دهیم و برای این کار برنامه داریم.

پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک

همچنین دانش جعفری، رئیس هیئت مدیره صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر با اشاره به اهداف تشکیل صندوق گفت: هدف از تشکیل صندوق، کمک به بازسازی بافت‌های فرسوده اطراف حرم بوده و اولین ویژگی آن غیر دولتی بودن ساختار آن است.

 وی با بیان اینکه در واقع صندوق سرمایه‌گذاری و شرکت بازآفرینی شهری ایران به نوعی مکمل هم هستند، افزود: البته با این تفاوت که شرکت بازآفرینی شهری ایران مسئولیت برنامه‌ریزی در سطح کلان کشور را بر عهده دارد و می‌تواند برای صندوق نقش تعریف کند.

به‌گفته دانش جعفری این صندوق فقط در چهار استان که حرم‌های مطهر در آنها واقع شده‌اند می‌تواند به شرکت کمک کند.

وی با اظهار اینکه بافت‌های اطراف حرم برای از حیث ملی و اسلامی اهمیت دارد، تاکید کرد: نباید در اطراف حرم‌های مطهر وضعیت ناهمگون باشد؛ دستگاه‌های مختلف می‌توانند در این امر ما را یاری کنند. برای مثال وزارت راه‌وشهرسازی می‌تواند زمین‌های لازم را در اختیار ما قرار دهد.

دانش جعفری پیشنهاد داد تا کارگروه مشترکی بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و صندوق سرمایه‌گذاری طرح‌ حرم‌های مطهر با هدف پر رنگ‌تر کردن نقش صندوق در بازسازی بافت‌های فرسوده اطراف حرم تشکیل شود.

 وی افزود: ما نیز هر کاری از دست‌مان بر می‌آید در این زمینه انجام خواهیم داد.

ارایه تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی در برخی شهرها

میلاد امینی، مدیرعامل «صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر» نیز اظهار داشت: صندوق در نظر دارد در راستای حمایت از ساکنان بافت‌های پیرامون حرم‌های مطهر و برای پرهیز از مجاورزدایی، نهضت ملی مسکن و پروژه‌های ساخت و تولید مسکن را در این بافت‌ها حمایت و اجرایی کند.

وی افزود: در شهرهای مشهد، قم، شیراز و تهران تسهیلات ساخت مسکن تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان به ازاء ساخت هر واحد در نظر گرفته‌ شده است که به زودی قرارداد عاملیت آن امضا و اجرایی خواهد شد.

امینی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته تمام طرح‌های اطراف حرم فریز شده بود، تصریح کرد: در ۱۲۰۰ هکتار بافت پیرامون حرم حدود ۶ هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی زندگی می‌کنند؛ چگونگی رسیدگی به وضعیت این خانواده‌ها نیز مورد پیگیری قرار گرفت و به زودی نحوه حمایت از این اقشار در دستور کار صندوق قرار می‌گیرد.

وی همچنین در خصوص فعالیت‌های صندوق در بافت‌های پیرامون حرم‌های مطهر گفت: تاکنون اقدام‌های شایسته‌ای برای حمایت از بافت زائرسرای ارزان قیمت ویژه اقشار کم‌درآمد و پروژه‌های غیرانتفاعی در راستای خدمات‌رسانی به زائران و مجاوران حرم در دستور کار قرار گرفته است و این روند و نحوه اجرای آن در دسترس مخاطبان قرار دارد.

افزایش تعامل با وزارت میراث فرهنگی

 احمدرضا دستغیب، عضو هیئت مدیره صندوق نیز گفت: در کشور کارهای بزرگ به صورت طرح‌های جامع خیلی خوب پیش نمی‌رود؛ مخصوصا زمانی که منابعی ندارد، تجربه نشان داده که صندوق‌های این‌چنینی و طرح‌های کوچک بهتر به نتیجه می‌رسد.

وی تاکید کرد: این صندوق پتانسیلی برای شرکت خواهد بود و باید از ظرفیت‌های آن استفاده شود.

دستغیب در خصوص توسعه راه‌های دسترسی و افزایش کیفیت زندگی شهروندان نیز گفت: کیفیت زندگی مردم در محیط‌های پیرامون حرم بالا نیست و این یک معضل اساسی به شمار می‌رود.

وی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: به نظرم باید این مشکلات را در زیرساخت حل کرد و بخش‌های دیگر توسط صندوق حل خواهد شد. مشکل دیگر این است که در برخی موارد این محدوده‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی فریز شده‌اند که باید این مشکل را نیز در تعامل با وزارت میراث فرهنگی بر طرف کنیم.

بنا بر گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، اکنون بیش از ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده پیرامون حرم‌های مطهر حضرت رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت احمد بن موسی (ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) وجود دارد و در نتیجه برای ساماندهی محیطهای پیرامون این حرم‌های مطهر صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر تشکیل و اساسنامه آن در سال ۱۳۸۷ به تصویب هیئت وزیران رسید.

فقدان نهاد تخصصی تامین و تجهیز منابع مالی برای پشتیبانی مالی و اعتباری از روند بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده پیرامون حرم‌های مطهر و نیز روند بسیار کند پیشرفت امر بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده پیرامون حرم‌های مطهر از دیگر دلایل تشکیل این صندوق به شمار می‌رود.

از جمله راهبردهای عملیاتی این صندوق می‌توان به استفاده از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بازار پول و بازار سرمایه برای تجهیز منابع خرد مردمی، تلاش برای دستیابی به منابع پایدار و پیگیری اخذ اعتبارات از محل درآمد عمومی و سایر منابع در اختیار دولت (صندوق توسعه ملی، وجوه اداره شده، یارانه‌ها و کمک‌های بلاعوض) برای حمایت از بهسازی و نوسازی شهری، طراحی ساز وکارهای لازم و عملیاتی کردن آن‌ها برای حمایت و جلب مشارکت مالکان، ساکنان، سازندگان، انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در پروژه‌های مصوب و تامین و برقراری وجوه اداره شده برای اعطای تسهیلات و یارانه‌ها به منظور حمایت و تشویق هرگونه سرمایه‌گذاری اشاره کرد.