شناسهٔ خبر: 102743 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار سطح نارنجی و زرد آلودگی هوا؛

ورود سامانه‌های وزش باد نسبتا شدید و بارشی به کشور

هشدار هواشناسی سازمان هواشناسی کشور سه هشدار سطح نارنجی و یک هشدار سطح زرد را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور  در مورد آخرین وضعیت جوی کشور، سه هشدار نارنجی و یک هشدار زرد هواشناسی صادر کرد.

بر این اساس هشدار سطح نارنجی هواشناسی دریایی، سامانه وزش باد نسبتا شدید است که از روز پنج‌شنبه نهم تا روز جمعه دهم دی ماه ادامه دارد.

این سامانه که افزایش ارتفاع موج با بارش باران و رعد وبرق به همراه دارد، روز پنج‌شنبه نواحی ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان و روز جمعه نواحی ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز، خلیج فارس، سیستان و بلوچستان و هرمزگان و بوشهر در بر می‌‌گیرد.

خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، خطر غرق شدن قایق‌های سبک و نیمه سنگین و اختلال در تردد با شناورهای سنگین و آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، اثرات مخاطره‌ای این سامانه اعلام شده است.

توصیه‌ای که در این زمینه شده، عدم فعالیت‌های تفریحی و هرگونه فعالیت دریایی به ویژه در مناطق فراساحل، جمع‌آوری تورها و لوازم صیادی و تمهیدات لازم برای پیشگیری از هرگونه خسارت است.

هشدار سطح نارنجی بعدی مربوط به حوزه هواشناسی کشاورزی است که نفوذ سامانه بارشی از روز پنج‌شنبه نهم تا یکشنبه دوازدهم دی ماه اعلام شده است. نوع مخاطره اعلامی برای این سامانه، بارش شدید باران، در ارتفاعات برف و در مناطق با اقلیم گرم با رعد و برق همراه با وزش بادشدید موقتی است. منطقه اثر اعلامی برای این سامانه، در روز پنج‌شنبه برای در خوزستان، شمال بوشهر، نیمه غربی و جنوب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و روز جمعه در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب فارس، جنوب بوشهر است.

همچنین روز شنبه این سامانه، جنوب فارس، هرمزگان، جنوب و مرکز کرمان، جنوب خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، غرب سیستان و بلوچستان و روز یکشنبه بوشهر، فارس، هرمزگان، نیمه غربی و جنوب کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه شرقی خوزستان، نیمه جنوبی کرمان، لرستان، نیمه غربی اصفهان، غرب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمانشاه را دربر می‌گیرد.

خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی اثرات مخاطره‌ای هستند که این سامانه به همراه دارد.

 بر این اساس به صاحبان مزارع و باغات توصیه شده است که نسبت به زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، استحکام سازه‌های باغی در برابر بارش‌های شدید، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران یا برف به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف به خصوص ذرت استان خوزستان، خودداری از انجام چالکود در باغات با توجه به رخداد بارش سنگین، تسریع در برداشت مرکبات استان کرمان، تسریع در کشت غلات پاییزه قبل از شروع بارش‌ها، اقدام کنند.

توصیه‌ها به سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبار نیز تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ‌ا با توجه به کاهش دما و وقوع بارش‌ها،  استحکام و ترمیم سقف گلخانه‌ها در برابر بارش شدید و وزش باد، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش است.

به سالن‌های مرغداری و دامداری نیز توصیه شده است که  از آب باران برای دام‌ها استفاده نشود. همچنین از نفوذ هوای سرد و روان آب به داخل سالن‌ها جلوگیری و کود از واحدهای دامداری قبل از وقوع بارش جمع‌آوری شود.

استخر های پرورش ماهی نیز پاک سازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخر‌ها با توجه به حجم بالای روان آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها، عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذادهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی را توجه کنند.

هشدار هواشناسی سطح نارنجی از نفوذ سامانه بارشی از روز چهارشنبه هشتم تا یکشنبه دوازدهم دی ماه خبر داد. این سامانه بارش برف، وزش باد و در نواحی با اقلیم گرم همراه با رعدوبرق را به همراه دارد و رمان، جنوب سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان را در روز چهارشنبه دربر می‌گیرد.

روز پنج‌شنبه نیز نیمه غربی اصفهان، خراسان جنوبی، لرستان، نیمه جنوبی یزد،، روز جمعه لرستان، اصفهان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، خوزستان، روز شنبه سیستان و بلوچستان، جنوب یزد، لرستان، ایلام، کرمانشاه، جنوب مرکزی و روز یکشنبه نیز خوزستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، تهران، یزد، البرز، لرستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، مرکزی، اصفهان، قزوین، قم و سمنان را دربر می‌گیرد.

احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده های کوهستانی و مرتفع و احتمال تاخیر در پرواز از اثرات مخاطره‌ای این سامانه است.
بر این اساس نسبت به احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در صعود به ارتفاعات، احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی دستگاه‌های امدادی و تمهیدات لازم در فعالیت‌های کشاورزی توصیه شده است.

هشدار زرد هواشناسی نیز نفوذ سامانه بارشی است که از روز چهارشنبه هشتم دی تا روز یکشنبه دوازدهم ادامه دارد.

این سامانه، بارش برف، باران، وزش باد و در نواحی با اقلیم گرم همراه با رعدوبرق در روز چهارشنبه کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، روز پنج‌شنبه نیمه غربی اصفهان، خراسان جنوبی، لرستان، نیمه جنوبی یزد، در جمعه لرستان، اصفهان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، خوزستان،
روز شنبه سیستان و بلوچستان، جنوب یزد، لرستان، ایلام، کرمانشاه، جنوب مرکزی و
یک‌شنبه خوزستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، تهران، یزد، البرز، لرستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، مرکزی، اصفهان، قزوین، قم و سمنان را دربر می‌گیرد.


احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده های کوهستانی و مرتفع و احتمال تاخیر در پرواز از اثرات مخاطره‌ای این سامانه است.

بر این اساس توصیه شده است که احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در صعود به ارتفاعات، احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی دستگاه‌های امدادی و تمهیدات لازم در فعالیت‌های کشاورزی لحاظ شود.