شناسهٔ خبر: 10290 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جزئیات بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی تویسرکان

۱۷۷ هکتار از بافت شهری تویسرکان فرسوده است

بافت فرسوده شهر بجنورد رئیس عمران و بهسازی شهری همدان با بیان ۱۷۷ هکتار از مساحت تویسرکان به عنوان بافت فرسوده از تصویب سند ملی راهبردی بازآفرینی و پایدار شهری تویسرکان خبر داد.

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از تسنیم،محمدرضا قرائی در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری شهرستان تویسرکان،  با بیان سند راهبردی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری، اظهار کرد: این سند با هدف جلب همکاری و مشارکت همه دستگاه‌ های مسئول در فرایند بازآفرینی پایدار شهری و به منظور حفظ حقوق شهروندی، ارتقای کیفیت زندگی، بازیابی هویت شهری و اعمال حکمروائی محلی به تصویب رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه اهداف سند راهبردی در برنامه‌ های کوتاه‌‌مدت، میان‌‌مدت و بلند‌مدت مشخص شده بیان کرد: این سند برای راهبردی، مدیریت یکپارچه و ایجاد وحدت رویه بین همه عوامل مرتبط در سطح ملی و محلی با رویکرد ضوابط شهرسازی معماری ایرانی ـ اسلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی و با هماهنگی وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورای عالی استان‌ ها تهیه و به استناد اصل ۱۳۸قانون اساسی، به تصویب هیئت دولت رسیده است.

قرائی در این خصوص بیان کرد: این سند مرجع تعاریف مشترک، اهداف، اصول، راهبرد ها و سیاست‌ های دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه احیاء بهسازی و نوسازی شهری و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی و توانمندسازی ساکنان در قالب دو دسته تدابیر پیشگیرانه و تدابیر مربوط به فرآیند بازآفرینی پایدار شهری است.

وی با تأکید بر دستیابی به عدالت اجتماعی در اصول مختلف قانون اساسی و سند"چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۴" افزود: مبارزه با فقر و محرومیت از اولویت ‌های دولت بوده و کم توجهی به سرنوشت بخشی از شهرنشینان که از مسکن نامناسب، کمبود خدمات و زیرساخت‌های شهری و فقدان محیط اجتماعی سالم رنج می‌برند و با فقر نسبی و بیکاری گسترده مواجه هستند فاقد هرگونه توجیه منطقی است و به همین دلیل دولت گام‌ های بلندی برای احیاء، بهسازی و نوسازی شهری برداشته است.

قرائی احیاء، بهسازی و نوسازی شهری را مستلزم اتخاذ سیاست‌ های چند وجهی در حوزه عمران، خدمات و مسکن شهری و ارایه خدمات اجتماعی و اقتصادی به ساکنان این نواحی دانست و افزود: انجام این وظیفه به تنهایی از عهده یک دستگاه دولتی برنیامده و پیشبرد آن در مقیاس بزرگ و مؤثر، مستلزم تعهد مشترک و هماهنگ مجموعه دستگاه‌ های دولتی، شهرداری‌ ها و مشارکت مردم و فعالان غیر دولتی و خصوصی است.

رئیس عمران و بهسازی شهری همدان با تأکید بر اینکه دسترسی به سکونتگاه مناسب در شهر بدون دسترسی به زیرساخت‌ ها و خدمات شهری مناسب و امنیت اجتماعی و شغلی امکان‌پذیر نیست،‌گفت: چنانچه ساکنان این نواحی نیز سرمایه اجتماعی و اقتصادی خود را که همان روحیه همکاری اجتماعی، ابتکار های شخصی، دارایی‌ ها است به میان نیاورند، اقدامات دستگاه‌های دولتی نیز در این زمینه بی‌نتیجه می‌ماند.

وی در این رابطه بیان کرد: محدوده‌ های نیازمند احیاء، بهسازی و نوسازی واقع در محدوده تاریخی شهر ها، پهنه‌ های نابسامان میانی که حاصل ساخت‌ و ساز دهه ‌های اخیر هستند، پهنه‌های شهری با پیشینه روستایی که در اثر گسترش بی‌رویه شهر ها در عرصه کنونی شهر ادغام شده‌اند و سکونتگاه‌ های غیر رسمی که در محدوده شهر ها قرار دارند، هدف برنامه احیاء، بهسازی و نوسازی شهری است.

این مقام مسئول در تشریح سخنان خود گفت: آرمان بلند مدت دولت در اجرای سند راهبردی این است که تا افق سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران(شامل برنامه های پنج ساله ششم و هفتم توسعه آتی) ساکنان این نواحی بتوانند از محیط زندگی مناسب و فرصت‌ های برابر اشتغال و درآمد برخوردار بوده و نیز دارای استاندارد های مسکن، سرانه فضا های عمومی، خدمات شهری و زیرساخت‌ های شهری در سطح میانگین شهر محیط بر آنها باشند.

قرائی اعضای این ستاد را ۲۹ نفر در قالب شورای تلفیق و چهار کمیته توانمند سازی اجتماعی و فرهنگی، کمیته توانمند سازی اقتصادی و مشارکتهای مردمی، کمیته ساماندهی کالبدی و زیرساختی و کمیته حقوقی و پیشنگری و پیشگیری از گسترش بافت های نابسامان  اعلام کرد و گفت: وظیفه اصلی ستاد به فرمانداری‌ ها و شهرداری‌ ها به عنوان بالاترین مقام اجرایی هر شهرستان واگذار شده است.

شهردار تویسرکان نیز در این جلسه با اشاره به تهیه طرح تفضیلی شهر تویسرکان در سال ۱۳۸۴ گفت: امسال این طرح بازنگری می‌شود.

کاظم گمار مساحت بافت شهری تویسرکان را ۸۸۰ هکتار اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه تویسرکان یکی از شهر های قدیمی است اکنون ۱۷۷ هکتار آن بافت فرسوده است که در برخی موارد خانه ‌های قدیمی ناپایدار و ضعیف با یک زلزله   چهار ریشتری با مشکل مواجه می‌شوند.

گمار با بیان این مهم که از سال گذشته با همکاری  اداره راه‌ و شهرسازی در حال تصویب طرح تفضیلی هستیم، گفت: پنج ناحیه بافت فرسوده در محله ‌های زرهان، جولستان، باغوار، سرابی و پایین‌محله مشخص و در حال تصویب است.

فرماندار تویسرکان نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه توانمند‌سازی بافت‌ های فرسوده و اصلاح بافت‌های فرسوده کار مهم و بزرگی است، گفت: این مهم آنقدر اهمیت دارد که دولت برای آن قائل به ایجاد یک ستاد شده است.

سید مهرداد موسوی تأکید کرد: همه باید اهمیت و جایگاه این مهم را بدانیم و در این راستا وقت بگذاریم تا این استراتژی مهم دولت عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه کشور ما یک کشور قدیمی و کهن است که اغلب شهرهای آن بر اساس الگوهای نوین شهرسازی بنا نشده‌اند، گفت: در تویسرکان که یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان است بافت‌های فرسوده زیادی دارد.

فرماندار شهرستان تویسرکان بافت‌ های فرسوده و سکونتگاه ‌های غیرمجاز را یک تهدید برای کشور دانست و افزود: این قسمت‌ ها بافت شهری را بهم می‌زنند و در آنها ترافیک روان نیست و در زمان حوادث نیز خدمات‌رسانی به سختی در این قسمت‌ ها صورت می گیرد.

وی با بیان عواقب اجتماعی و سیاسی این بافت ‌های فرسوده و سکونتگاه‌ های غیرمجاز گفت: این سکونتگاه‌ ها یک مرکز برای وقوع جرم و جنایت و بزه‌کاری، محل خرید و فروش مواد مخدر و تجمع معتادان، گسترش و نهادینه شدن فقر، مکانی برای شکل‌گیری مشاغل کاذب و مخفی‌ ، برای مجرمین و خلافکاران می‌شود.

موسوی در این خصوص تأکید کرد: علاوه بر اینکه در این مناطق باید نگاه ویژه به اصلاح، بهسازی و نوسازی و مرمت این مناطق بر اساس الگوهای روز داشته باشیم،  همزمان به ساکنان این مناطق توجه بیشتری کنیم و با هدف ارتقاء مباحث فرهنگی و آموزشی و اشتغال آنها نیز قدم برداریم.

نظر شما