شناسهٔ خبر: 102969 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی؛

باند و سامانه روشنایی CATII فرودگاه اردبیل افتتاح شد

فرودگاه اردبیل پروژه بهسازی سطوح پروازی و روشنایی باند (33/15) CAT II فرودگاه اردبیل با حضور علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت‌ راه‌وشهرسازی، شب گذشته، پروژه بهسازی سطوح پروازی و روشنایی باند (33/15) CAT II فرودگاه اردبیل با حضور علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

شب گذشته نخستین پرواز حامل نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان اردبیل و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بر باند بهسازی شده (33/15) فرودگاه اردبیل به زمین نشست و به این ترتیب باند این فرودگاه افتتاح شد. باندی که روشنایی آن نیز توسط متخصصان داخلی تولید، نصب و راه‌اندازی شده است.

نیکزاد ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده توسط شرکت فرودگاه‌ها، ارتباطات را سبب توسعه دانست و گفت: امروز در نبود راه بندری، ریلی و نواقص در حمل‌ونقل جاده‌ای اردبیل، راه ارتباط هوایی به یقین نقطه عطف است.

وی اظهار امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی مناسب و خریداری هواپیما روزانه دو پرواز از فرودگاه اردبیل صورت گیرد.

بهره‌برداری سیستم روشنایی CAT2  برای اولین بار توسط تولیدکننده داخلی

سیاوش امیرمکری رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز ضمن قدردانی از پیگیری و حمایت‌های نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: پروژه بهسازی باند فرودگاه اردبیل که سال 1396 آغاز شده بود، سال گذشته عملا به بن بست رسید، اما با رایزنی‌های انجام شده توسط نیکزاد و شرکت پیمانکار دی این پروژه با همه مشکلات و موانع از جمله افزایش قیمت سرانجام به ثمر نشست.

وی اظهار داشت: برای تکمیل پروژه بهسازی باند که بخشی از تامین مالی آن نیز توسط استان صورت گرفت، می‌بایست سیستم روشنایی مناسب شرایط اردبیل فراهم می‌شد که این اتفاق به دست متخصصان ایرانی رقم خورد.

امیرمکری گفت: امروز خوشحالیم که پروژه باند فرودگاه اردبیل با نصب و راه‌اندازی سیستم روشنایی CAT2  برای اولین بار توسط تولیدکننده داخلی در كوتاه‌ترین زمان ممکن که خود نوعی رکورد در تولید، نصب و راه‌اندازی چنین سیستمی محسوب می‌شود، بهره‌برداری شد.

وی در ادامه از همکاران متخصص در حوزه ستادی و فرودگاه اردبیل که مسئولیت نصب و راه‌اندازی این پروژه را برعهده داشتند قدردانی کرد.

امیرمکری خاطرنشان کرد: با نصب این سیستم مشکلات در زمینه پذیرش پروازها و تاخیرات در فرودگاه اردبیل به حداقل می‌رسد.

وی گفت: امروز خوشبختانه فرودگاه اردبیل از لحاظ زیرساخت‌های فرودگاهی، ترمینال فرودگاهی، سطوح پروازی، سامانه‌های عملیاتی و کمک ناوبری یکی از مجهزترین فرودگاه‌های کشور است.

 سامانه روشنایی باند نمونه اعتماد به توانمندی شرکت‌های دانش بنیان داخلی

در این راستا همچنین محمد قصابی مدیرکل فرودگاه‌های اردبیل در خصوص پروژه‌های مذکور گفت: پروژه بهسازی سطوح پروازی فرودگاه اردبیل به مساحت 247 هزار و 200 مترمربع و با ارزش بیش از ۱۹۰۰  میلیارد ریال و روشنایی باند CATII  بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال با استفاده از توان متخصصان داخلی انجام شده است.

قصابی در خصوص ترکیب لایه‌های باند این فرودگاه افزود: طراحی روسازی باند ۳۷.۵، چهار سانتی‌متر است که ۱۵ سانتی‌متر به صورت Base، دو عدد Black Base به اندازه ۱۲.۵ سانتی‌متر، بیندر پنج سانتی‌متر و توپکا پنج سانتی‌متر است.

وی با بیان اینکه جنس ماده پلیمری مورد استفاده در توپکا «الاستوبیت ۴۲۰» است، گفت: این ماده برای اولین بار در کشور مورد استفاده گرفته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مدیرکل فرودگاه اردبیل در خصوص خرید، نصب و راه‌اندازی سامانه روشنایی باند CATII این فرودگاه گفت: این سامانه نمونه اعتماد به توانمندی شرکت‌های دانش بنیان داخلی است و برای اولین بار در کشور به وسیله شرکت‌های داخلی در فرودگاه اردبیل نصب شده است.