شناسهٔ خبر: 102975 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد:

پیش‌بینی اتصال ریلی شلمچه به بصره تا دو سال دیگر/ ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار بودجه مورد نیاز برای ساخت مسیر ریلی شلمچه به بصره

رستم قاسمی وزیر راه‌وشهرسازی با حضور در برنامه نگاه یک به مهم‌ترین‌ مسائل موجود در حوزه راه و مسکن پرداخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه‌وشهرسازی شنبه شب با حضور در برنامه نگاه یک به تشریح مهم‌ترین مسائل موجود در حوزه راه و مسکن پرداخت. وی در این برنامه ضمن تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت سالگرد شهادت شهید مقاومت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، پاسخگوی سوالات در حوزه وزارتخانه متبوع خود شد.

وزیر راه‌وشهرسازی درخصوص اتصال ریلی شلمچه-بصره با بیان اینکه این اتصال برای ایران و عراق هم از نظر مسائل ترانزیتی، جابه‌جایی مسافر به‌ویژه در ایام اربعین و ارتباط دو کشور بسیار مهم است، گفت: بارها این موضوع مورد تاکید مسئولان دو کشور بوده که در این راستا تفاهم‌نامه‌های مختلفی نیز در دوره‌هایی به امضا رسیده است.

قاسمی با اشاره به سفر اخیر الکاظمی به تهران اظهار داشت: در این نشست برگزار شده به این نکته اشاره شد که تفاهم‌نامه‌هایی که تاکنون بین دو کشور منعقد شده است، تاریخ اجرایی ندارند و تنها  در زمان‌های مختلف تفاهم‌های مختلفی منعقد شده است.

وی با بیان اینکه در آخرین جلسه قرار بر عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه و تعیین تاریخ برای اجرای آن شد، تصریح کرد: در این راستا بناست که ظرف مدت دو ماه شرکت پروژه مشترک بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و راه‌آهن عراق برای سرمایه‌‌گذاری و همچنین مقوله نگهداری و بهره‌برداری از پروژه در دوره‌های مختلف تشکیل شود.

به‌گفته قاسمی، تاکنون مدیر پروژه و همچنین افرادی که باید شرکت را ثبت کنند مشخص شده‌اند.

استقرار نیروهای متخصص برای آغاز عملیات مطالعاتی و اجرایی تا یک ماه آینده

وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به اینکه باید ۳۲ کیلومتر مسیر ریلی میان شلمچه و بصره برای اتصال این دو کشور احداث شود، گفت: مهم‌ترین و طولانی‌ترین بخش ساخت این  مسیر ریلی، ایجاد پل میان دو کشور است؛ بنابراین توافق شد ابتدا پل را شروع کنیم. حتی پذیرفتیم تا قبل از تشکیل شرکت پروژه مشارکتی،‌ طرف عراقی،‌ منطقه پل را به ما تحویل دهند تا مطالعات و سپس عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

قاسمی با یادآوری اینکه دو طرف پل در کشور عراق قرار دارد، افزود: بر این اساس در یک‌ ماه آینده بناست که نیروهای متخصص در دو سوی پل برای شروع عملیات مطالعاتی و اجرایی مستقر شوند.

وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به قرارگیری این ۳۲ کیلومتر مسیر ریلی در کشور عراق، اظهار داشت: نیازمند دریافت استعلام‌های لازم هستیم به‌ویژه اینکه بخشی از مسیر نیاز به پاکسازی مین دارد. بر این اساس مقرر شده است که در چند روز آینده گروهی را برای پاکسازی مسیر از مین اعزام کنیم.

قاسمی تاکید کرد: به دنبال آن طرف عراقی باید ظرف شش ماه مسیر را به ایران برای اجرای عملیات احداث ۳۲ کیلومتر راه‌آهن تحویل دهند.

سهم ۵۰ درصدی ایران در سرمایه‌گذاری برای احداث مسیر ریلی شلمچه-بصره

وی با بیان اینکه مجموع هزینه پیش‌بینی شده برای اجرای این مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار است، گفت: هر کشوری سهم ۵۰ درصدی در این سرمایه‌گذاری دارد؛ البته ما هیچ حساسیتی نداریم که کدام کشور چقدر در این شرکت مشترک سهم داشته باشد.

وزیر راه‌وشهرسازی نکته مهم در این مشارکت را اتصال نهایی مسیر ریلی بین دو کشور ایران و عراق دانست و تصریح کرد:  هرچند که توافق اولیه بر داشتن سهمی ۵۰ درصدی است، اما هرکجا که نیاز به سهم بیشتری از سرمایه‌گذاری باشد در صورت پذیرش طرف عراقی، ما آن را انجام می‌دهیم.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که باتوجه‌به مشکل دولت در تامین منابع مالی و کسری بودجه چه پیش‌بینی برای این مسئله شده است، گفت: اولا بخش خصوصی در ایران اعلام آمادگی کرده‌ است که به عنوان سرمایه‌گذار، سهم ایران در این پروژه را برعهده بگیرد؛ گذشته از این ما پیش‌بینی‌های لازم را برای تامین منابع سهم خود در این پروژه انجام داده‌ایم.

وزیر راه‌وشهرسازی همچنین با بیان اینکه هنوز مطالعات پل تکمیل نشده است، پیش‌بینی کرد: باتوجه‌به ساخت پل بر روی رودخانه‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین بخش کار، پیش‌بینی می‌کنیم که ساخت راه‌آهن و اتصال مسیر ریلی دو کشور دو سال زمان ببرد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره مزایای اتصال ریلی ایران و عراق توضیح داد: صادرات به عراق از طریق راه‌آهن بسیار ایمن و ارزان است؛ اکنون تا شلمچه دارای راه‌آهن هستیم. یعنی از راه دریا کالاهایی که عراق نیاز دارد حمل می‌شود و از طریق راه‌آهن به هر نقطه‌ای از کشور عراق می‌تواند منتقل شود.

قاسمی با اشاره به اینکه دریای مدیترانه در انتهای مسیر راه‌آهن شلمچه به بصره قرار دارد، گفت: با ساخت این راه‌آهن به دریای مدیترانه دسترسی پیدا می کنیم چون راه‌آهنی بین عراق و سوریه به این دریا متصل است که در زمان داعش دچار آسیب‌هایی شده بود و نیاز به بازسازی دارد. همچنین باتوجه‌به وجود مسافرت‌ها و ترددهای بسیار زیاد ایرانیان در کربلا و نجف، وجود این مسیر ریلی می‌تواند بسیار موثر باشد. ضمن اینکه عراقی‌ها نیز می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند؛ زیرا عراق با اتصال به این جریان ریلی می‌تواند از طریق راه‌آهن به تمام کشورهای اطراف ایران متصل شود.

وزیر راه‌وشهرسازی با اظهار اینکه هم‌اکنون این مسیر ریلی را تا شلمچه داریم، یادآور شد: نکته اساسی این است که ایران در یک موقعیت ژئوپلوتیکی قرار دارد که کشور را از مزیت ترانزیت بهره‌مند کرده است. امروز ایران به بسیاری از کشورهای اطراف همچون روسیه متصل است.

راه‌آهن چابهار به سرخس و بخش شمالی کشور در دستور کار جدی دولت

وی درباره مسیر رشت به آستارا نیز گفت: با تکمیل و راه‌اندازی مسیر ریلی رشت-آستارا زمان ترانزیت کالا از شرق آسیا و اروپا کاهش چشمگیری خواهد داشت

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای نمونه تعدادی کانتینر را از هند و مسیر بند شهید رجایی به رشت منتقل کردیم و از آنجا تا کشور آذربایجان به دلیل نداشتن راه‌آهن، کانتینرها را با تریلی حمل کردیم که ۲۱ روز زمان برد. این درحالی است که حمل این کانتینرها از این مبدا و مقصد مشخص با کشتی سه ماه طول می‌کشید.

وی همچنین با اشاره به اتصال ریلی به کشورهای روسیه، قفقاز، آسیای میانه و پاکستان، افزود: بنابراین اتصال مسیرهای ریلی مزیت بسیار بزرگی است که به دنبال تکمیل آن هستیم.

وزیر راه‌وشهرسازی علاوه‌بر این از برگزاری جلسه‌ای تا یکی، دو هفته آینده در آذربایجان، خبر داد و گفت: در این جلسه بناست قطعه متصل نشده این مسیر تعیین تکلیف شود. پلی بین ایران و آذربایجان قرار دارد که امیدواریم در سفر پیش‌رو بتوانیم کلنگ آن را بزنیم و مقدمات اجرایش را فراهم کنیم.

قاسمی با بیان اینکه از سوی دیگر بحث راه‌آهن چابهار به سرخس و بخش شمالی کشور را در دست اجرا داریم، ادامه داد: این مسیر می‌تواند موضوع ترانزیتی بسیار مهمی برای کشور باشد که اکنون در دستور کار جدی وزارت راه‌وشهرسازی قرار دارد.