شناسهٔ خبر: 103115 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن خبر داد؛

خانه‌های خالی از طریق خوداظهاری و پایگاه اطلاعات داده‌های کشور شناسایی شد/ارایه لیست نهایی ۱۷ دی به سازمان امور مالیاتی/ معرفی یک میلیون و ۱۷۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اعلام اینکه خانه‌های خالی از طریق خوداظهاری و پایگاه اطلاعات داده‌های کشور شناسایی شده است، گفت: بیش از یک میلیون و ۱۷۰ هزار خانه خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن شب گذشته در برنامه تیتر امشب مجموعه اقدامات انجام شده توسط وزارت راه را برای راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان به منظور شناسایی خانه های خالی و معرفی آنها به سازمان امور مالیاتی جهت اخذ مالیات ار خانه‌های خالی را تشریح کرد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن گفت: اطلاعاتی که وزارت راه و شهرسازی طبق قانون مکلف به ارایه آن به سازمان امور مالیاتی است بر اساس خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان و بعد از پایان زمان خوداظهاری است.

اصلانی ادامه داد: بر اساس قانونی که هفته گذشته توسط هیات دولت مصوب شد زمان اتمام خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان پایان آذر بود و وزارت راه و شهرسازی مکلف شد اطلاعات خانه‌های خالی را بر اساس خوداظهاری وطبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم بعد از ۱۲۰ روز_ اطمینان از خالی بودن خانه_ به سازمان امور مالیاتی ارسال کند. 

وی با تاکید بر اینکه شناسایی خانه‌های خالی بر اساس پایگاه اطلاعات داده‌های کشور و همچنین خوداظهاری انجام شده است، توضیح داد:  جلسه‌ای با حضور سازمان امور مالیاتی در وزارتخانه تشکیل شد و بر اساس  اطلاعات حاصل از پایگاه اطلاعات داده ها بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی مشتمل بر اشخاص حقیقی شناسایی شدند. برای این تعداد بر اساس ماده ۱۶۸ قانون مالیات‌های مستقیم، پیامک‌هایی برای مالکان واحدها ارسال شد تا راستی آزمایی شود.

اصلانی ادامه داد: مالکان ۱۲۰  هزار خانوار مراجعه و در سامانه املاک و اسکان خوداظهاری کردند. اسامی خانه‌های خالی با تعداد یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد به سازمان امور مالیاتی ارسال شد. سازمان امور مالیاتی بنا به دلایلی نمی‌تواند از این اطلاعات استفاده کند که در جلسه این دلایل مطرح شد.

وی گفت: دلایل سازمان امور مالیاتی برای عدم استفاده از اطلاعات شامل این است که کدپستی های اعلام شده، کدپستی های نادرستی است این در حالیست که اطلاعات کدپستی‌ها الزاما از طریق خوداظهاری کسب نشده است. بلکه این اطلاعات عمدتا از طریق پایگاه اطلاعات کشور است که توسط سازمان امور مالیاتی اخذ شده است.

اصلانی یادآور شد: در دو سال گذشته مصوبه‌ای را از هیات وزیران گرفتیم برای آنکه اطلاعات را به شکل سیستمی از سازمان امور مالیاتی برای احصای خانه‌های خالی بگیریم. این مصوبه زمانی اخذ شد که هنوز موضوع خوداظهاری مطرح نبود.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن ادامه داد: هرگونه اطلاعاتی که سازمان امور مالیاتی از وزارت راه انتظار دارد برای آنکه بتواند  بر اساس آن مالیات بگیرد، در اختیار ما نیست. این موضوع به این دلیل است که در پایگاه اطلاعات داده‌های کشور موجود نیست.

اصلانی گفت: بر اساس اطلاعات موجود یک میلیون و ۱۷۰ هزار خانه خالی بر اساس پایگاه اطلاعات داده‌های کشور شناسایی شده است. ۸ هزار واحدی که سازمان امور مالیاتی بر خالی بودن آن تعداد تاکید دارد بر اساس خوداظهاری است.

وی تاکید کرد: دو بار برای مالکان واحد‌های خالی پیامک ارسال شد و در کارتابل سامانه املاک و اسکان اطلاعات درج شده است و مالکان موظف هستند در مدت زمان تعیین شده نسبت به خالی نبودن واحدها اقدام کنند تا مشمول مالیات نشوند.

اصلانی گفت: قانون سال ۱۳۹۴ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم هنوز پابرجاست و ماده ۵۴ مکرر صرفا روش خوداظهاری را به ماده ۱۶۹ اضافه کرده و نرخ‌های مالیاتی را جدی‌تر و جرایم این موضوع را پررنگ تر کرده است.

وی یادآور شد: بر اساس ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم وزارت راه و شهرسازی مکلف شده سامانه املاک و اسکان را راه‌اندازی کند. در سال ۱۳۹۸ با تغییر و تحولاتی که در وزارت راه رخ داد سامانه املاک و اسکان در آبان سال ۹۸ رونمایی شد. بعد از رونمایی از سامانه، امکان خوداظهاری برای سرپرستان خانوار فراهم و بعد از شناسایی واحدها برای مالکان پیامک ارسال شد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اعلام اینکه سامانه از ۱۹ فروردین باز و خوداظهاری انجام شد، گفت: وزارت راه و شهرسازی در انجام تکالیف قانونی خود پایبندی نشان داد که تمامی مستندات نیز موجود است. 

اصلانی ادامه داد: بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم وظیفه تهیه دستورالعمل شیوه خوداظهاری برعهده وزارت راه قرار گرفت که دقیقا در زمان اعلام شده این کار نیز انجام شد.

به گفته وی، نکته مغفول مانده در اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم که نمایندگان مجلس تکلیف کرده بودند خوداظهاری سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان با تدوین آیین‌نامه شناسایی خانوارها بود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید به هیات دولت ارایه می‌کرد که تاکنون ای آیین‌نامه مصوب نشده است.

اصلانی تصریح کرد: اراده وزارت راه و شهرسازی این بود تا سامانه ملی املاک و اسکان راه بیفتد و ما این کار را انجام دادیم پ وزارتخانه هیچگونه کاستی در انجام وظایف خود نداشته است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن توضیح داد: دلیل دعوت‌های مکرر کمیسیون اصل ۹۰ از وزارت راه و شهرسازی  پیگیری اجرای قانون و نه موضوع احضار وزارت راه بوده است. این در حالی است که همواره وزارت راه و شهرسازی پاسخگو بوده است.

اصلانی ادامه داد: حدود ۲ میلیون نفر از سامانه املاک و اسکان بازید داشتند و تنها کمتر از یک میلیون نفر خوداظهاری کردند اما  در حال حاضر در سامانه املاک و اسکان اقامتگاه ۶۰ میلیون اشخاص حقیقی در  پایگاه داده‌های کشور احصا شده است. 

وی افزود: در این زمینه از اطلاعات بیمه نامه ها، تامین اجتماعی، اطلاعات مجوزهای صنعتی، اطلاعات مجوزهای شهرداری‌ها استفاده کردیم.

اصلانی با اشاره به اینکه مولفه‌هایی که سازمان امور مالیاتی به دنبال آن است جزو وظایف وزارت راه و شهرسازی نبوده است، تاکید کرد: وظیفه وزارت راه و شهرسازی احصای خانه‌های خالی بوده است که به دو روش پایگاه داده‌های کشور و خوداظهاری باید انجام می‌شد.

وی گفت: اطلاعات موجود در پایگاه داده‌های کشور که از سازمان امور مالیاتی اخذ شده در مورد کدپستی ها تنها ۴۰ درصد صحیح است.

اصلانی تاکید کرد: تنها راه تدقیق خوداظهاری است و  مالکیت بیش از ۹ میلیون واحد و اقامتگاه بیش از ۱۰ میلیون واحد شناسایی شده است.

وی گفت: مقرر شده واحد‌های خالی که کاملا تایید شده برگه‌های مالیاتی آنها صادر شود و تا ۱۷ دی لیست نهایی به سازمان امور مالیاتی ارایه شود.