شناسهٔ خبر: 10312 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تشکیل نخستین جلسه کارگروه مکان‌یابی ایستگاه‌های جدید راه‌آهن/ راه‌آهن تبریز در لیست ثبت جهانی

ایستگاه راه آهن تبریز نخستین جلسه کارگروه مکان‌یابی ایستگاه‌های جدید راه‌آهن با موضوع ایستگاه راه‌آهن تبریز روز چهارشنبه با حضور معاونین وزیر راه و شهرسازی و مدیران راه‌آهن‌های کشور، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و مدیران دفتر معماری و شهرسازی در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در ابتدای این جلسه که روز چهارشنبه ۱۴ مرداد برگزار شد با اشاره به دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر مکان‌یابی جدید ایستگاه‌های راه‌آهن در کشور گفت: اینکه ایستگاه‌های راه‌آهن به عنوان یک ارزش به شمار می‌آیند باید در دستور کار قرار بگیرد، نگاهی که پیش‌تر وجود نداشت.

در ادامه نشست، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بر نوسازی ایستگاه‌های راه‌آهن با شرط حفظ معماری موجود تاکید کرد و گفت: قرار است لایه‌های جدیدی به طراحی ایستگاه‌های راه‌آهن اضافه شود و این به معنای حذف ایستگاه‌های فعلی نیست. ایستگاه‌های راه‌آهن میراث فرهنگی معاصر ما هستند که باید حفظ شوند زیرا این ایستگاه‌ها پتانسیل ثبت جهانی را دارند.

 فرزانه صادق مالواجرد مديركل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی با ارایه تاریخچه‌ای در خصوص ایستگاه راه‌آهن تبریز، تاکید کرد: مستندسازی ایستگاه‌های راه‌آهن نخستین اقدامی است که در حین اجرا در دستور کار قرار می‌گیرد و مقدمات آن نیز فراهم شده است. همچنین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران همکاری قابل توجهی در این باره انجام داده که قرار است در حین اجرای توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن به سرانجام برسد.

مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش افزود: موضوع معماری ایستگاه راه آهن  تبریز جزو موضوعات مهمی است که قرار گرفتن آن در لیست آثار ثبت شده جهانی در دستور کار قرار دارد. همچنین از جمله اقداماتی که قرار است در این خصوص انجام شود و توسط دفتر طرح های کالبدی نیز دنبال خواهد شد، توجه به تغییرات احتمالی با لحاظ کردن حفظ معماری موجود و توجه به نور در فضای داخلی ایستگاه هاست.

شایان ذکر است در جلسه روز چهارشنبه، دکتر محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت. قرار است صورتجلسات این نشست ها و توافقاتی که در این رابطه صورت می‌گیرد در نشستی نهایی به تایید وزیر راه و شهرسازی برسد و به صورت مصوبه برای اجرا ابلاغ شود. /  

نظر شما