شناسهٔ خبر: 103287 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عضو هیات رئیسه مجلس مطرح کرد:

کاهش ۴۵ درصدی بودجه ۱۴۰۱ وزارت راه و شهرسازی با احتساب تورم/ با این اعتبارات قطره‌چکانی برای توسعه حمل و نقل ۷۰ سال زمان نیاز است

نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس با وزیر راه و شهرسازی عضو کمیسون عمران مجلس گفت:بودجه راه و شهرسازی نسبت به سال گذشته نه تنها افزایش نیافته بلکه با توجه به تورم موجود نسبت به سال قبل درعملکرد ۴۰ الی ۴۵ درصد کاهش نیزداشته است.

مجتبی یوسفی عضو کمیسون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اهمیت طرح نهضت ملی مسکن که یکی از برنامه های دولت سیزدهم طی ۴ سال است، اظهار داشت: قانون جهش تولید مسکن یکی از قوانین خوب در حوزه مسکن است. هرچند که قوانین گذشته هم قوانین خوبی بودند ولی این قانون به دلیل توجه به پیش بینی ارکان مختلف مورد نیاز ساخت مسکن از جمله تامین منابع مالی و زمین و مصالح ساختمانی و سایر خدمات مورد نیاز همچنین امکان ایجاد امکاناتی برای کاهش هزینه ساخت از جمله تعیین میزان مالیات به میزان یک میلیون تومان و کاهش ۳۰ درصدی عوارض صدور پروانه و ایجاد شورای عالی مسکن برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه های مختلف دست اندرکار در حوزه مسکن  که یکی از مزیتهای این قانون است به عنوان یک قانون مترقی شناخته می شود.  در مجموع این قانون ارکان مختلف برای ساخت مسکن را بصورت  یک بسته کامل در نظر گرفته است.

یوسفی در ادامه گفت: حمایت از انبوه‌سازان و گرفتن مالیات از خانه‌های خالی و لوکس، جریمه سوداگران مسکن به این معنا که توامان هم مسکن ساخته شود و  هم از سوی دیگر اگر کسی به مسکن به عنوان یک کالای تجاری و واسطه‌گری نگاه می‌کند جرایمی برای او در نظر گرفته شود. در صندوق ملی زمین ومسکن پیش‌بینی شده است که همه منابع در حوزه مسکن از مالیات‌ها تا بازگشت سود تسهیلات و اقساط مسکن مهر به این صندوق واریزشود.  مدیریت این صندوق بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و هیئت امنایی مشخص شده که دو نفر از نمایندگان مجلس هم به عنوان عضو ناظر در شورای عالی مسکن از طرف کمیسیون عمران در این صندوق حضور خواهند داشت.

 عضو هیات رئیسه مجلس گفت: با این وجود متاسفانه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ منابع لحاظ شده در قانون جهش تولید مسکن برای صندوق مسکن پیش بینی نشده است.  با این حال امسال با توجه به قانون جهش تولید مسکن که در آن صندوق ملی زمین و مسکن پیش بینی شده و طبق قانون بناست سود تسهیلات و اقساط صندوق مهر و همه مالیات‌های اخذ شده در این صندوق جمع شود، متاسفانه در بودجه ۱۴۰۱ این مورد پیش بینی نشده است. اگر این بودجه پیش بینی نشود هم قانون به درستی اجرا نخواهد شد هم اینکه ممکن است در مسیر ساخت مسکن در طرح جهش تولید مسکن موانعی ایجاد شود.

 یوسفی با اشاره به تعداد زیاد پروژه های نیمه تمام درکشور گفت: درحوزه‌های عمرانی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان براساس محاسبات سال ۹۸ پروژه نیمه تمام داریم که اینها به جز کریدورهای جدید است. نوسازی و بهسازی در حمل ونقل نیازمند برنامه‌ریزی جدی است و متاسفانه با این اعتبارات کم و قطره چکانی ۵۰ الی ۷۰ سال طول می‌کشد تا این پروژه ها به سرانجام برسد.

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی کریدورهای جدید در کشور افزود: حوزه حمل ونقل  و به تبع آن کریدورهای جدید و لجستیک محل درآمد بسیاری از کشورهایی است که در حوزه GDP و تولید ناخالص  ملی سهم بسزایی دارند. به خصوص کشورهایی که نفت ندارند و به همین دلیل باید نسبت به راه‌انداری کریدورها و لجستیک و توسعه راه‌های ارتباطی بیش از گدشته پرداخته شود.

عضو کمیسون عمران مجلس افزود: باید بخشی از منابع کشور، از جمله نفت را به سمت حوزه های زیر ساختی ببریم. مجلس سعی خواهد کرد در برنامه هفتم توسعه حتما این موضوع را پیش بینی کند، البته پیش از این بنا بوده ۱۰ درصد از بودجه مرتبط با نفت را در حوزه ریلی سرمایه گذاری کنیم که متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است. باید تلاش شود که این اقدامات بزودی انجام بگیرد چراکه در غیر این صورت هم ظرفیت منطقه‌ای را از دست می‌دهیم و هم اینکه با وضع فعلی دچار مشکل خواهیم شد.

یوسفی در پاسخ به سوالی درخصوص بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۱ و اینکه آیا افزایش انجام گرفته می‌تواند به نهایی شدن طرح‌ها و پروژه‌های مدنظر ختم شود، اظهار داشت: بودجه راه و شهرسازی سال آینده تقریبا همان مقداری است که سال گذشته تعیین شده بود. بیشتر بودجه راه و شهرسازی اوراق است که اکثرا بلندمدت و معمولا دو الی سه ساله هستند. با توجه به شرایط نقد شدن این اوراق اگر با تورم هم حساب کنیم، بودجه سال ۱۴۰۱ وزارت راه و شهرسازی نسبت به سال گذشته نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه با توجه به تورم موجود نسبت به سال ۱۴۰۰ درعمل ۴۰ الی ۴۵ درصد کاهش نیزداشته است.

انتهای پیام/ذ