شناسهٔ خبر: 103522 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طی مکاتبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با استاندار لرستان

مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر خر‌م‌آباد ابلاغ شد

برگزاری پانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری طی مکاتبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با استاندار استان لرستان، مصوبه شورا در خصوص مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر خرم‌آباد در ۵ بند، ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با زیویار استاندار و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لرستان مصوبه شورا را پیرامون مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر خر‌م‌آباد ابلاغ کرد.

در متن این مصوبه آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۲ آذر ۱۴۰۰ خود "مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر خرم‌آباد" مصوب جلسه مورخ ۱۸ آبان ۱۳۹۹ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لرستان را در ۵ محور به شرح زیر مورد بررسی قرار داد و با توجه به صورتجلسه مورخ ۱۴ آذر ۱۴۰۰ کمیته فنی شماره یک به شرح زیر اتخاذ تصمیم کرد:

۱- با الحاق ۲۵ هکتار اراضی دولتی واقع در ضلع شرقی محله پشته حسین‌آباد با تاکید بر ضرورت رعایت بستر و حریم آبراهه و اجرای عملیات آبخیزداری شهری موافقت و مقرر شد نقشه طرح تفصیلی اراضی الحاقی با رعایت چارچوب زیر به تایید کمیسیون ماده پنج برسد:

-بستر و آبراهه‌ها و مسیل‌های متداخل با اراضی پس از استعلام از آب منطقه ای استان در اسناد طرح تفصیلی لحاظ شود.

- تمامی سطح عرصه‌های درختکاری شده واقع در حاشیه شرقی زمین تحت کاربری فضای سبز تثبیت شود.

- تراکم ساختمانی جهت تحقق واحدپذیری اراضی الحاقی در حد ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ واحد تعیین می‌شود.

-سرانه‌های خدماتی در حد محله ای و با اولویت پارک و فضای سبز تامین شود.

۲- جدول تراکم در کاربری مسکونی در شهر خر‌م‌آباد

- تغییرات جداول تراکم ساختمانی پهنه‌های سه‌گانه بر اساس مصوبه مرجع استانی و بشرح پیوست موردتایید قرار گرفت.

- با عنایت به عدم تعیین محورها و پهنه‌های مستعد برای بلندمرتبه‌سازی در طرح تفصیلی، ضمن تاکید بر تهیه هرچه سریع‌تر دستورالعلم بلندمرتبه‌سازی شهر، مقرر می‌شود تا آن زمان ضابطه فعلی در طرح تفصیلی صرفا در پهنه تراکمی زیاد و در مجاورت معابر شهری با حداقل عرض ۲۴ متر ملاک‌عمل قرار گیرد.

-محدوده بافت تاریخی بر اساس آخرین ابلاغ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مورخ ۱۰ آبان ۱۴۰۰ در اسناد طرح لحاظ شود.

-محدوده بافت‌فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی شهر بر اساس آخرین محدوده مصوب در کمیسیون ماده ۵ در سند تراکم ساختمانی شهر لحاظ و ضوابط تشویقی متضمن تسریع در نوسازی آنها ارایه شود. ضوابط تشویقی مذکور در بخش کالبدی حداکثر یک طبقه بیش از سقف تراکم مجاز در پهنه و منوط به احراز سایر شرایط خواهد بود. دیگر ضوابط تشویقی مذکور در ابلاغیه شماره ۳۰۰ / ۱۸۰۵۴۸ مورخ ۱۰ اسفند ۹۸ دبیر شورای‌عالی (مرتبط با مصوبه ۱۷ خرداد ۹۵) لغو می‌شود.

۳- ایجاد معبر جدید در غرب محور حافظ در محدوده بافت‌تاریخی خرم‌آباد

-مقرر شد با اتکاء به مطالعات مکفی و مدل‌سازی ترافیکی در محدوده متاثر از این معبر ضرورت احداث آن و در صورت تایید ضرورت احداث، عرض و جنس پوسته و نقش و عملکرد آن و همچنین کاربری قابل استقرار در بدنه آن ظرف مدت یک ماه با حضور نماینده معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در کمیته فنی شماره سه بررسی و نظر کمیته مذکور به عنوان نظر شورای‌عالی ابلاغ شود.

۴- کاهش عرض‌ بخشی از خیابان انقلاب از ۵۰ متر به ۳۶ متر

با مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در زمینه کاهش عرض معبر انقلاب حدفاصل خیابان سرچمشه تا خیابان اسدآبادی از ۵۰ به ۳۶ متر موافقت شد.

۵- حذف معبر ۴۵ متری در محدوده دره‌گرم

-با مصوبه شورای برنامه‌ریزی توسعه استان در زمینه حذف معبر امتداد ۴۵ متری بلوار شیخ فضل‌الله نوری در محدوده دره گرم موافقت شد.

در پایان آمده است: بر اساس ماده ۴۲ آیین‌نامه نحوه بررسی طرح‌های دستور فرمایید مدارک طرح پس از اصلاح جهت ابلاغ در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی قرار گیرد.