شناسهٔ خبر: 103611 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عملکرد ۹ ماهه وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل‌ونقل هوایی:

رشد ۲۳۳ درصدی پروازهای بین‌المللی نسبت به سال ۹۹/ انطباق تمامی آمارها با برنامه

هواپيما هما بررسی عملکرد ۹ ماهه وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل‌ونقل هوایی از رشد ۲۳۳ درصدی پروازهای بین‌المللی نسبت به سال ۹۹ خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی آمار عملکرد ۹ ماهه خود در سال جاری در مدهای مختلف حمل‌ونقل را منتشر کرده است.  عملکرد ۹ ماهه این وزارتخانه در بخش حمل‌ونقل هوایی بر اساس داده‌ها و اطلاعات منتشر شده توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به شرح زیر است: 

تعداد نشست و برخاست در ۹ ماهه سال جاری به ترتیب در پروازهای داخلی  ۲۳۵ هزار و در پروازهای بین‌الملی ۹ هزار پرواز بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (داخلی ۱۸۶ هزار فروند و بین‌المللی ۲۷۰۰  فروند) به ترتیب ۲۶ و ۲۳۳ درصد افزایش داشته است. برنامه وزارت راه و شهرسازی برای ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ نیز به ترتیب ۲۳۶ هزار و ۸ هزار پرواز بوده که درصد انطباق با برنامه به ترتیب ۱۰۰ و ۱۰۹ درصد است.

میزان اعزام و پذیرش مسافر در پرواز‌های داخلی و بین‌المللی در ۹ ماهه سال جاری به ترتیب ۲۰ میلیون و ۹۲ هزار نفر و ۹۵۴ هزار نفر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (داخلی ۱۶ میلیون و ۷۲۰ هزار نفر و بین‌المللی ۱۳۸ هزار نفر) به ترتیب ۲۰ درصد و ۵۹۱ درصد افزايش داشته است. برنامه وزارت راه و شهرسازی برای ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ نیز به ترتبیت ۱۹ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۸۶۹ هزار مسافر بوده که درصد انطباق با برنامه به ترتیب ۱۰۴ و ۱۱۰ درصد است. 

تعداد پرواز های عبوری از فراز کشور در ۹ ماهه سال جاری ۱۱۵ هزار پرواز بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ( ۷۷ هزار فروند) ۴۹ درصد افزایش داشته است. برنامه وزارت راه و شهرسازی برای ۹ ماهه سال جاری ۱۱۰ هزار پرواز بوده که درصد انطباق با برنامه ۱۰۴ درصد است.

همچنین بررسی عملکرد ۴۲ ساله وزارت راه و شهرسازی در حوزه هوانوردی نشان می‌دهد که تعداد ناوگان فعال هوایی کشور از ۲۵ فروند در سال ۱۳۵۷، به ۱۴۷ فروند در سال ۱۳۹۹ رسیده و ۶ برابر شده است. جابه‌جایی مسافر هوایی داخلی در سال ۱۳۵۷، ۳ میلیون نفر بوده که در سال ۱۳۹۹ این تعداد با ۴۰۰ درصد رشد به ۱۲ میلیون نفر رسیده است. تعداد جابه‌جایی مسافر بین‌المللی در این دو سال یکسان و به میزان یک میلیون نفر بوده است. تعداد پروازهای عبوری از آسمان کشور نیز از ۳۱ هزار پرواز در سال ۱۳۵۷ به ۱۰۸ هزار پرواز در سال ۱۳۹۹ رسیده و سه برابر شده است. این در حالی است که سال گذشته صنعت هوانوردی به دلیل شیوع کرونا بدترین سال در ۳۰ سال اخیر را تجربه کرد و در سال جاری، حتی آمار ۹ ماهه نیز از آمار کل سال ۱۳۹۹ بیشتر است.

در حال حاضر، ۱۶۱ فروند هواپیما و ۲۴ هزار و ۳۳۱ صندلی در ناوگان هوایی کشور فعال است. تعداد فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز ۶۱ فرودگاه است که از این تعداد ۲۶ فرودگاه بین‌المللی، ۲۷ فرودگاه مرز هوایی و ۷ فرودگاه داخلی هستند. در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰، ۱۰/۸ درصد از کل جابه‌جایی مسافر داخلی بر عهده بخش هوایی بوده است.