شناسهٔ خبر: 103624 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عملکرد ۹ ماهه ۱۴۰۰ وزارت راه‌وشهرسازی در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

افزایش ۱۵ درصدی جابه‌جایی مسافر با ناوگان عمومی نسبت به مدت مشابه سال گذشته/جابه‌جایی ۷۶ میلیون مسافر توسط ناوگان عمومی جاده‌ای

جابه جایی مسافر.jpg جابه‌جایی ۷۶ میلیون مسافر توسط حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای از جمله اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت را‌ه‌وشهرسازی با تدوین گزارشی به ارائه عملکرد خود در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با ۱۰ سال گذشته در حوزه‌های مختلف از جمله سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در زمینه جابه‌جایی مسافر پرداخته است.

در ۹ ماهه سال جاری با صورت وضعیت، ۷۶ میلیون مسافر توسط حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای جابه‌جا شده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که میزان ۶۶ میلیون نفر را نشان می‌دهد، ۱۵ درصد افزایش داشته است.

همچنین بررسی مقایسه‌ای روند ۱۰ ساله عملکرد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در زمینه جابه‌جایی مسافر، نشان می‌دهد که بیشترین میزان جابه‌جایی مسافر در ۹ ماهه سال ۱۳۹۰ به میزان ۱۷۷ میلیون نفر ثبت شده است. بر این اساس عملکرد ۹ ماهه جابه‌جایی مسافر در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه خود در سال ۱۳۹۰، گویای کاهش ۵۷ درصدی است.

بر مبنای داده‌های به دست آمده از این گزارش، همچنین یکی از عمده دلایل این میزان کاهش در جابه‌جایی مسافر توسط ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، می‌تواند برخورداری مردم از خودروهای شخصی و اقبال مردم به استفاده از آن در مسافرت‌ها باشد. البته شیوع ویروس کرونا از سال ۱۳۹۹ نیز تاثیر بسیاری در ممانعت مردم از استفاده از ناوگان عمومی مسافری داشته است.

جابه‌جایی مسافر

(میلیون نفر)

وضعیت شاخص در بهترین رکورد در ۱۰ سال اخیر

برنامه تا پایان سال ۱۴۰۰

برنامه تا ۹ ماهه ۱۴۰۰

عملکرد ۹ ماهه ۱۴۰۰

عملکرد ۱۳۹۹

عملکرد ۹ ماهه ۱۳۹۹

درصد تغییر ۹ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته

درصد تحقق در مقایسه با برنامه ۹ ماهه

سال وقوع

عملکرد ۹

ماهه

درصد تغییر عملکرد ۹ ماهه نسبت به مدت مشابه

۱۱۵

۸۶

۷۶

۹۲

۶۶

۱۵

۸۸

۱۳۹۰

۱۷۷

۵۷-

بر اساس این گزارش، طبق برنامه تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۸.۲ هزار دستگاه ناوگان مسافری (اتوبوس) باید به مجوعه ناوگان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزوده می‌شد. بدین‌ترتیب تا ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۴۲۰۰ دستگاه ناوگان مسافری تامین شده است که گویای تحقق ۸۳ درصدی با برنامه مدون امسال است.