شناسهٔ خبر: 10369 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حناچی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

تغییر الگوی ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن / بنای ایستگاه تبریز و دانشگاه تهران قابلیت ثبت جهانی دارند

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از الحاقاتی که بعضا به صورت غیرکارشناسی و در طی سالیان به ایستگاه‌های راه‌آهن اضافه شدند از تغییر الگوی راه‌آهن از کاربری حمل بار به کاربری حمل مسافر خبر داد.

دکتر پیروز حناچی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره تشکیل نخستین جلسه کارگروه مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن که هفته گذشته با حضور محسن پور سیدآقایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مدیران معماری و شهرسازی، عمران و بهسازی و راه‌آهن تشکیل شد، گفت: راه‌آهن از ابتدا برای جابه جایی مسافر طراحی نشد و شکل ظاهری و کارکردهای آن نیز همگی موید این مطلب است. در تلاش هستیم تا در مکان‌یابی ایستگاه‌های جدید، شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم تا این هدف نیز تامین شود. کارشناسی ایستگاه‌های جدید از جهت مکان‌یابی و طراحی برای حمل مسافر، ضمیمه طرح‌های احداث خواهد شد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اظهار خرسندی از همکاری مثمرثمر و تاثیرگذار شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در طرح حفظ و احیای ایستگاه‌های راه‌آهن، این همکاری را تسریع‌کننده اجرای طرح دانست و گفت: مشابه اقداماتی که قرار است در ایستگاه‌های راه‌آهن برای حفظ و احیا انجام شود پیش‌تر در شهرسازی و به عنوان نمونه در لاله‌زار تهران انجام شد. بدین معنا که در طراحی جدید خیابان لاله زار، طرح اولیه خیابان را با حذف تابلوها، کولرها و تمامی اضافاتی که سیما و منظر لاله زار را تغییر داد اجرا کرده و این اجرا حتی برای ساکنان این محله و خیابان نیز تازگی داشت.

وی با یادآوری فعالیت‌های شهرسازی و طراحی مکان‌هایی با معماری ماندگار به لاله‌زار تهران اشاره کرد و گفت: الحاقات و اضافاتی که به مرور و طی سالیان به بناهای مختلف افزوده می‌شوند سیما و منظر را تغییر داده و به‌تدریج زیبایی طرح اولیه درک‌نشده و به دنبال آن بناهای واجد ارزش به عنوان بنایی فاخر شناخته نمی‌شوند.

به گفته معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، در بهره‌برداری و اجرای طرح حفظ و احیای ایستگاه‌های راه آهن به دنبال حفظ ارزش‌های موجود هستیم و از تجارب کشورهای موفق در این زمینه استفاده می‌کنیم. همچنانکه در تجربیات موفق جهانی نیز شیوه نوسازی و توسعه، حفظ ارزش‌های موجود است.

حناچی با انتقاد از برخی الحاقاتی که طی سالیان به ایستگاه‌ها اضافه شدند که بعضا هیچ تناسبی نیز با معماری اولیه و طرح نخستین نداشتند، افزود: با همکاری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران علاوه بر مستندسازی و ثبت آثار، معماری ایستگاه‌های راه‌آهن با حذف الحاقات و اضافاتی که در طی سالیان و به صورت کارشناسی نشده به بنای نخستین افزوده شدند امکان توسعه را با هدف نگه داری از میراث معاصر به اجرا می‌رسانیم.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی افزود: لایه‌های جدیدی در طراحی‌های ایستگاه‌های راه‌آهن در حال اضافه شدن است که به معنای حذف هیچکدام از لایه‌های قبلی نیست. اسنادی که راجع به ایستگاه راه‌آهن تبریز در خارج از کشور وجود دارد خیلی بیش از آن چیزی است که در ایران هست و این امر نشان از اهمیت موضوع دارد. به همین‌خاطر نیز باید شیوه برخورد خود را با آثار معماری گذشته و حتی معاصر تغییر دهیم و به شیوه جهانی که ثبت و ماندگاری ایستگاه‌هاست، نزدیک کنیم.  

دانشگاه تهران قابلیت ثبت جهانی دارد

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی افزود: معماری ایستگاه‌های راه آهن را به عنوان یک ارزش ببینیم و اگر قرار است توسعه‌ای نیز ایجاد کنیم حتما با هدف حفظ ارزش‌های موجود باشد. بدین معنا تا جاییکه امکان دارد از دخل و تصرف بر معماری ایستگاه های راه آهن خودداری کرده و مانند یک اثر میراث فرهنگی با آنها برخورد شود.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی تاکید کرد: ایستگاه‌های راه‌آهن در کلاس آثار ثبت‌شده دوره مدرن قرار دارند.

 وی با اشاره به وجود سازمانی بین المللی که کار آن شناسایی آثار ماندگار دوران معاصر در جهان و ثبت در لیست آثار ماندگار است، گفت: بسیاری از آثار ماندگار معاصر که قابلیت ثبت جهانی داشتند به ثبت جهانی رسیده‌اند. اگر بخواهیم در ایران ۱۰ اثر را نام ببریم که پتانسیل ثبت جهانی‌شدن را دارند مسلما برخی از ایستگاه‌های راه‌آهن از جمله ایستگاه تبریز و دانشگاه تهران از جمله بناهایی هستند که قابلیت ثبت جهانی شدن را دارند، به همین خاطر نیز باید در شان اثر ماندگار جهانی با آنها برخورد شود. /

نظر شما