شناسهٔ خبر: 103747 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

 معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با انبوه‌سازان کردستان عنوان کرد:

استفاده از ظرفیت‌های درون شهرها برای تولید مسکن / جلب مشارکت‌های مردمی در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده

انبوه‌سازان معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با انبوه‌سازان کردستان گفت: بافت‌های فرسوده و اراضی درون شهر، عرصه‌هاي توسعه شهری محسوب می‌شوند و باید از ظرفیت درون شهرها برای اسکان شهروندان استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفر به کردستان در دیدار با انبوه‌سازان و سازندگان استان ضمن تاکید بر ساخت و ساز در بافت‌های درون شهر گفت: بافت‌های فرسوده و اراضی درون شهر، عرصه‌هاي توسعه شهری محسوب می‌شوند و باید از ظرفیت درون شهرها برای اسکان شهروندان استفاده کرد.

وی افزود: آمار نشان از این دارد که در شهر تهران نسبت واحدهای مسکونی ساخته شده به پلاک‌های تخریب شده برابر با ۳.۹ است و به طور میانگین می‌توان از تخریب و نوسازی یک پلاک فرسوده ۲.۲ واحد مسکونی تولید کرد.

آئینی تصریح کرد: در مجموع با لحاظ کردن سکونتگاه‌های غیررسمی و زمین‌های خالی درون بافت در عین تامین خدمات، ظرفیت مناسبی برای تولید مسکن در این بافت‌ها وجود دارد و باید از ظرفیت درون شهرها برای توسعه شهر استفاده کرد و نیازی به توسعه افقی شهرها نیست.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، نوسازی بافت‌های فرسوده نیازمند اعتمادسازی ساکنان است و باید ضمن تشویق آن‌ها به مشارکت در امر نوسازی، ارتباط مناسبی نیز بین مالکان و سازندگان برقرار کنیم تا روند نوسازی بافت‌های فرسوده منافع هر دو طرف را تامین کند.

آئینی از سازندگان خواست تا به عنوان مجاهد به ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده ورود پیدا کنند.

وی در ادامه به بیان تسهیلات در نظر گرفته شده برای سازندگان در بافت‌های فرسوده پرداخت و گفت: تمام امتیازات در نظر گرفته شده برای نهضت ملی مسکن به بافت‌های فرسوده نیز تعلق می‌گیرد با این تفاوت که به شرایط فرم (ج) نیاز ندارد، این فرصت بسیار خوبی است و می‌توان خانواده‌ها را به ساخت و ساز در این بافت‌ها تشویق کرد.

آئینی با تاکید بر این که تلاش بر این است، نرخ سود تسهیلات را کاهش دهیم گفت: اکنون در بافت فرسوده کمک ودیعه اسکان موقت هم به متقاضیان اعطا می‌شود که این هم به نفع سازندگان است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تصریح کرد: در بافت‌های فرسوده شهرداری‌ها می‌توانند حداقل تا ۵۰ درصد تخفیف ارایه کنند که امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود. از سوی دیگر از شهرداری‌ها درخواست کرده‌ایم که مدت صدور پروانه ساخت را به یک ماه کاهش دهند که در این صورت انقلاب بزرگی در ساخت و ساز مسکن روی خواهد داد. همچنین از دستگاه‌های خدمات‌رسان خواسته‌ شده در صدور مجوزها سرعت عمل داشته باشند.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران او ادامه داد: در بحث مالیات نیز هر تصمیمی در حوزه نهضت ملی تولید مسکن گرفته شود در بافت فرسوده نیز اعمال خواهد شد. اما مهمتر از همه اعطای یک طبقه تراکم تشویقی است و رویکردمان بر این است که متناسب با ویژگی‌های هر شهر، بسته‌های تشویقی شهرسازانه تدوین شود.