شناسهٔ خبر: 103912 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

سیل به حدود ۸ هزار واحد مسکونی در ۴ استان آسیب وارد کرد/ارزیابی‌ دقیق از میزان خسارت‌ها بعد از فروکش کردن سیلاب نهایی می‌شود

سیل 1400 معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه سیل به حدود ۸ هزار واحد مسکونی آسیب وارد کرده است، عمده واحدهای تخریب شده را قدیمی و فاقد کد ارتفاعی مناسب برشمرد.

مجید جودی معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با حضور در استان‌های سیل‌زده کرمان و هرمزگان با اعلام تداوم بارندگی در این استان‌ها ارزیابی دقیق خسارت به واحدهای مسکونی را بعد از فروکش کردن سیل و امکان بازدید میدانی از تمامی مناطق، امکانپذیر دانست.

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: بارندگی شدید از چند روز گذشته در استان های فارس و سیستان و بلوچستان آغاز شد و هم‌اکنون در هرمزگان در شهرستان میناب و کرمان در برخی از روستاها سبب آبگرفتگی کامل روستا و تخلیه ساکنان شده است.

جودی ادامه داد: طبق تاز‌ه‌ترین ارزیابی‌ها از استان‌هایی که سیل در آنها فروکش کرده در مجموع ۷ هزار و ۸۳۹ واحد دچار آسیب شدند که از این میزان ۳ هزار و ۶۰۹ واحد احداثی و ۴ هزار و ۲۳۰ واحد تعمیری است.

وی توضیح داد: در سیستان و بلوچستان ۲۱۰۰ واحد احداثی و ۲۰۰۰ واحد تعمیری،  در فارس ۸۳۶ واحد احداثی و ۵۴۷ واحد تعمیری، در هرمزگان ۳۷۳ واحد احداثی و ۴۸۳ واحد تعمیری، در کرمان ۳۰۰ واحد احداثی و ۱۲۰۰ واحد تعمیری شناسایی شد.

جودی توضیح داد: در سه روز گذشته بارندگی‌های شدید در جنوب کرمان و شرق استان هرمزگان در شهرستان میناب رخ داد که سبب شد تا چندین روستا در جنوب کرمان و شرق استان هرمزگان از سکنه تخلیه شد. از آنجاییکه احتمال آبگرفتگی و سیل همچنان وجود دارد هنوز منتظر هستیم تا آب‌ها فروکش کنند و ارزیابی‌ها نهایی شود.

وی در خصوص مقاوم‌سازی ها و تاثیری که مقاوم‌سازی بر روی عدم تخریب واحدها دارد و همچنین دلایل تخریب تا این میزان که سبب شده برخی از روستاها خالی از سکنه شوند، گفت: در جنوب استان فارس بارش سالیانه زیر ۱۰۰ میلیمتر است ولی در دو تا سه ساعت ۱۷۰ میلیمتر بارندگی رخ داده است که این حجم از بارندگی بی سابقه بوده است.

جودی ادامه داد: عموما واحدهایی که از تسهیلات طرح بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی استفاده کردند یا  در بازسازی‌های قبلی احداث شدند چون کرسی‌چینی و کد ارتفاعی مناسبی داشتند اصلا  تحت‌تاثیر سیل و آبگرفتگی قرار نگرفتند. اما واحدهایی که کد ارتفاع مناسبی نداشتند با آبگرفتگی مواجه شدند و خسارت دیدند و آب داخل واحدها شد و آسیب دیدند.

وی تصریح کرد: عمده واحدهای آسیب دیده واحدهای قدیمی هستند . خوشبختانه واحدهایی که در طرح بهسازی و مقاوم سازی احداث شدند هیچگونه آسیبی ندیدند.