شناسهٔ خبر: 103918 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان اعلام کرد:

آغاز مرمت و بازگشایی راه‌های مناطق سیل زده جنوب کرمان از صبح امروز/ لزوم تخصیص اعتبار ویژه ملی برای انجام بازسازی و ترمیم

سیل جنوب کرمان راهداری سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان از آغاز بازگشایی محورهای خسارت دیده و متاثر از سیلاب چند روز گذشته در شهرستان‌ها و مناطق سیل زده جنوب کرمان از صبح امروز خبر داد.

مجتبی محمودی، سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به حجم سنگین سیلابها ظرف ۷۲ ساعت گذشته در جنوب کرمان، گفت: با توجه به ایجاد بستر مناسب برای تردد مردم و اکیپ‌های امدادی، کار بازگشایی محورهای خسارت دیده و متاثر از سیلاب چند روز گذشته در شهرستانها و مناطق سیل زده جنوب کرمان از صبح امروز آغاز شد.

وی با بیان اینکه همچنان در برخی از مناطق سیل زده سیلاب و طغیان رودخانه‌ها فروکش نکرده است، افزود: اولویت بازگشایی راه‌ها در مناطق سیل زده با محورهای شریانی و اصلی است.

محمودی از بسیج تمام امکانات ماشین‌آلات سنگین راهداری در مناطق سیل زده خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر توان ماشین‌آلات راهداری در ادارات شهرستانی دستگاه‌های راهداری از ستاد اداره کل در جیرفت به مناطق اعزام شده است؛ هم‌اکنون ۸۰ دستگاه راهداری در حال کار هستند.

وی با اشاره به اینکه همچنان ۲ محور اصلی، ۵ محور فرعی و ۴۵ راه روستایی به علت طغیان رودخانه‌ها و سیلابی بودن در جنوب کرمان مسدود است، افزود: با شرایط طغیان رودخانه‌ها عملا هیچ عملیات راهداری در بستر رودخانه‌های سیلابی تا کاهش سیلاب نمی‌توان انجام داد.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان از خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی در برآورد اولیه به حوزه راه‌های جنوب استان کرمان در این سیلاب خبر داد و گفت : بیش از  ۴۵ دستگاه پل و ابنیه فنی بین  ۲۰ تا ۵۰  درصد دچار خسارت شده است.

وی از اعزام کارشناسان اداره نگهداری راه‌ها و ابنیه به مناطق خسارت دیده برای بازدید و برآورد فنی و دقیق خبر داد و گفت: ۱۵ کیلومتر دریواسیون و دیواره‌های هدایت سیلاب تخریب شده‌اند و به بیش از هزار  کیلومتر راه روستایی در جنوب کرمان بعلت جاری شدن سیلاب خسارت وارد شده است.

به گفته محمودی، با احتساب خسارات ناشی از سیلابهای ابتدای دی ماه، حجم زیادی خسارت به مجموعه زیرساختهای راه و حمل و نقل جنوب استان وارد شده است که بایستی برای ترمیم و بازسازی آن اعتبارات ویژه ملی در نظر گرفته شود .

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان با بیان اینکه این اداره کل تمام توان خود را برای بازگشایی راه‌های روستایی و در صورت نیاز عملیات تیغ زنی به کار گرفته است، افزود: میزان خسارت‌ها در شهرستان‌های جنوبی بالا است و به علت گستردگی منطقه هم در مناطق کوهستانی و هم در دشت و از طرفی کمبود امکانات دستگاه‌های سنگین و بعد مسافت، مناطق خسارت دیده بایستی با این شرایط از امروز اقدامات راهداری در مناطق سیل زده را انجام دهیم.