شناسهٔ خبر: 103972 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

کارشناس سازمان هواشناسی خبر داد:

هشدار قرمز دریایی در جنوب کشور/ احتمال لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف و وزش سوزباد در بسیاری از مناطق

موج دریا کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام ورود سامانه بارشی از غرب و شمال غرب به کشور از روند کاهش دما طی ۵ روز آینده در بیشتر مناطق کشور خبر داد.

فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تازه‌ترین وضعیت جوی کشور را برای امروز ۳۰ دی و روزهای آتی اعلام کرد.

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: با ورود سامانه بارشی از سمت شمال غرب و غرب به کشور امشب در استان‌های ساحلی خزر، آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، شرق خوزستان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز و تهران شاهد بارش باران، وزش باد و در مناطق کوهستانی کولاک برف خواهیم بود. این سامانه فردا جمعه در مازندران، گلستان، خراسان های شمالی و رضوی و جنوبی ،سمنان و شرق تهران سبب بارندگی خواهد شد. بارش‌ها در حد هشدار است و کولاک برف، سوزباد، لغزندگی، کاهش دید برای جاده‌ها حتی مسدود شدن جاده های مواصلاتی و برف‌گیر این مناطق محتمل است. بنابراین توصیه می شود از سفرهای غیر ضروری به این استان‌ها خودداری شود.

وی ادامه داد: بعد از بارش‌ها پدیده غالب در کشور وزش باد شدید است. نیمه شرقی کشور تا فردا وزش بادهای شدید را تجربه می‌کند و از بعد از ظهر امروز و تا فردا تهران، قزوین، قم، البرز، سمنان و اصفهان نیز وزش باد شدید را شاهد خواهد بود. البته شدت وزش باد طی این مدت خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و شرق کرمان خواهد بود که می‌تواند توام با گرد و خاک باشد. احتمال شکستن درختان فرسوده، آسیب به سازه‌های موقتی همینطور گلخانه و سازه‌های تبلیغاتی در این مناطق وجود دارد.

گودرزی گفت: دمای هوا تا فردا در نیمه غربی و نواحی مرکزی کشور و جمعه و شنبه در نیمه شرقی به طور محسوس بین ۵ تا ۱۰ درجه کاهش خواهد یافت. برای دو روز آینده آب‌های شمالی و جنوبی کشور مواج است. برای جنوب کشور هشدار قرمز صادر شده و ارتفاع موج بین ۳ تا ۵ متر خواهد رسید. حتما صیادان عزیز در این مناطق این مورد را در نظر بگیرند. 

وی افزود: آسمان تهران قسمتی ابری تا نیمه ابری با غبار محلی است. از بعد از ظهر با وزش باد هوای تهران مطلوب‌تر خواهد شد. امروز بیشینه دما در ایستگاه مهرآباد ۸ درجه بالای صفر است> البته در روزهای آتی تهران سردتر خواهد شد.