شناسهٔ خبر: 104012 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

ابلاغ ۱۰ هزار واحد تسهیلات نوسازی، به زودی/یک هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده آبادان نوسازی می‌شود

جلسه مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: سرنوشت محلات کمتر برخوردار باید به دست جوانان همین محلات تغییر یابد و نیاز است مشارکت مردم محلات را در نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و کمتر برخوردار جلب کنیم، شرکت نیز وظیفه دارد ساکنان را در راستای تحقق این مهم توانمند کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی ایران در سفری یک روزه به خوزستان در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار آن استان شرکت کرد.

وی در این جلسه که با حضور علی آقامحمدی رئیس ستاد توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کمتر برخوردار، صادق خلیلیان استاندار خوزستان، مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز و جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: هدف این است تا در دولت انقلابی با رویکرد جهادی و نیز مشارکت‌جویانه بازآفرینی، نوسازی و بهسازی محلات کمتر برخوردار را سرعت ببخشیم. بنابراین مهم است، ستادهای استانی و شهرستانی به صورت منسجم و مستمر تشکیل شود تا بتوانند وظایف محوله را به خوبی انجام دهند.

محمد آئینی با بیان این که حفظ جان وکرامت ساکنان محلات کمتر برخوردار دو اولویت مهم شرکت بازآفرینی شهری ایران محسوب می‌شود، تصریح کرد: باید با ایجاد شرایط مناسب معیشتی، بهداشتی و اشتغال ساکنان این محلات را به زندگی امیدوار کنیم.

وی با یادآوری این که در سال ۱۳۷۶ شرکت بازآفرینی شهری ایران تشکیل شد، اظهار کرد: گذشت یک دهه از فعالیت شرکت نشان از این داشت که به دلیل ابعاد گسترده موضوع، این شرکت به تنهایی قادر به حل مشکلات محلات کمتر برخوردار و نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده نیست، بنابراین ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تشکیل شد و پروژه‌ها در قالب اقدام مشترک تعریف و همه دستگاه‌های مرتبط موظف شدند پای کار بیایند تا با تشریک مساعی مشکلات این محلات را حل کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که ستاد بازآفرینی استان نیز به منظور هماهنگی و مدیریت اقدام مشترک تشکیل می‌شود، عنوان کرد: هر چند گزارش عملکردها نشان از این دارد که فعالیت‌ها در این حوزه ۱۰برابر شده است اما هنوز تا رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله بسیار داریم. در این مسیر علاوه بر برنامه‌ریزی منسجم و شکل‌گیری مدیریت یکپارچه چاره‌ای جز مردمی‌سازی فعالیت‌ها وجود ندارد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تصریح کرد: سرنوشت محلات کمتر برخوردار باید به دست جوانان همین محلات تغییر یابد و نیاز است مشارکت مردم محلات را در نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و کمتر برخوردار جلب کنیم، شرکت نیز وظیفه دارد ساکنان را در راستای تحقق این مهم توانمند کند.

به گفته آئینی اولین گام در راستای تسریع فعالیت‌ها کاهش زمان صدور پروانه ساخت توسط شهرداری‌هاست.

وی در این باره توضیح داد: اکنون در استان کردستان شهرداری‌های سقز و سنندج این زمان را به دو هفته و در همدان به یک ماه تقلیل داده‌اند، این امر نیازمند انعقاد قرارداد با شهرداری‌هاست وکمک بزرگی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود، سازمان نظام مهندسی نیز می‌تواند مدت اظهار نظر را به دو هفته کاهش دهد.

وی با بیان این که گام دوم ارایه تخفیف‌های شهرسازانه در این بافت‌هاست، تصریح کرد: طبق قانون حمایت از نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده، شهرداری‌ها موظف به ارایه تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی به متقاضیان ساخت در بافت‌های فرسوده هستند و تقاضا دارم تخفیف‌ها در خوزستان به شکل ۱۰۰ درصدی ارایه شود. در گام سوم نیز دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز باید کمک کنند تا صدور مجوزها ظرف مدت کوتاهی انجام شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، اعطای ودیعه اسکان موقت را از دیگر تسهیلات در نظر گرفته‌ شده برای ساکنان بافت‌های فرسوده برشمرد و گفت: صندوق کارآفرینی امید به این موضوع ورود پیدا کرده و منابع مورد نیاز  هم موجود است، مبلغ ودیعه در تهران ۴۰ میلیون و در سایر شهرها ۳۰ میلیون تومان است.

او گفت: اکنون ۱۰ هزار واحد تسهیلات آماده در بانک مسکن داریم که به زودی ابلاغ خواهد شد و نرخ سود  ۳۰۰ میلیون تومان آن ۹.۵ درصد است.

نوسازی یک هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده آبادان

آیینی در ادامه سفر خود به خوزستان شامگاه از بافت‌های فرسوده آبادان  نیز بازدید کرد و در جمع خبرنگاران گفت: ما به مردم آبادان و خرمشهر بدهکار هستیم؛ بازدید امروز نشان از این دارد که هماهنگی خوبی بین مدیران شهرستان وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه می‌توان در قالب اقدام مشترک و با همکاری و همدلی کارهای خوبی انجام داد، افزود: وظیفه ما این است که تمام تلاش خود را به کار بریم تا بناهای فرسوده نوسازی شود، اما این خود مردم هستند که باید نسبت به اخذ پروانه از شهرداری تصمیم بگیرند تا بتوانیم برای نوسازی سرمایه گذار را جذب کنیم.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، آئینی با بیان این که برای نوسازی بافت‌های ناکارآمد استان خوزستان عدد قابل توجهی در نظر گرفته شده است، توضیح داد: در نظر داریم در آبادان برای یک هزار واحد مسکونی در مناطق سلیچ غربی و شرقی، سده، فیه، کفیشه، طیب، جمشیدآباد، شطیط، علوانیه و دهکده برین و قسمت‌هایی از ذوالفقاری برنامه نوسازی را اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خواستار ارتباط سازنده‌ها و سرمایه گذاران با مالکین شد و تاکید کرد: این دو قشر باید با برقراری ارتباط مناسب بتوانند از طریق شهرداری مجوزهای لازم را کسب کنند، این خدمت بزرگی است و می‌توانیم از این ظرفیت خالی استفاده کنیم.