شناسهٔ خبر: 104121 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

جوابیه روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به درج یک مطلب در روزنامه آرمان ملی

جاده و زیرساخت‌ها نقشی در تصادفات زنجیره‌ای اخیر نداشت

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای روزنامه آرمان ملی در پی تصادفات زنجیره‌ای جاده‌ای در دو هفته اخیر،‌ اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «مرگ‌های جاده‌ای جای کرونا را گرفت» کرد که با جوابیه روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی همراه شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی،‌ ۲۱ دی ماه سال جاری، به دنبال تصادفات زنجیره‌ای جاده‌ای در دو هفته اخیر،‌ در روزنامه آرمان ملی یادداشتی با عنوان «مرگ‌های جاده‌ای جای کرونا را گرفت» به چاپ رسید که با جوابیه روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی همراه شد. در جوابیه این روابط عمومی به روزنامه آرمان ملی آمده است؛

موضوع ایمنی در راه‌ها امری فراگیر و برآیند مجموعه فعالیت‌های مشترک بین بخشی است که موضوعات مختلفی با ابعادی گسترده در حوزه‌های کاربران، وسیله نقلیه، راه، قوانین و مقررات آموزش و فرهنگ‌سازی و ... را شامل می‌شود؛ لذا به دلیل تعدد دستگاه‌های مسئول در این حوزه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با عضویت دستگاه‌های موثر تشکیل شده است و به دلیل جایگاه قانونی آن در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تصمیمات جمعی ایمنی ضرورت دارد در خصوص مسائل فرابخشی و وضعیت کلی ایمنی حمل و نقل از طریق دبیرخانه کمیسیون جمع بندی و ارایه گزارش انجام گیرد.

در بخش دیگری از این جوابیه آمده است؛ در تصادفات اشاره شده علت اصلی وقوع حوادث به گزارش کارشناسان پلیس راه، عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی ایمن و سرعت مطمئنه از سوی رانندگان بوده و جاده و زیرساخت در محل حادثه نقشی در وقوع تصادفات و شدت آن نداشته است.

در جوابیه مذکور ضمن تاکید بر مهم‌ترین عوامل موثر در نقش کاربران جاده‌ای در رعایت مقررات و اصول ایمنی حین رانندگی در کنار آموزش، ذکر شده است؛ کنترل و نظارت مستمر در طول مسیر و بازدارندگی آن در پیشگیری از رفتارهای پرخطر به‌ویژه سرعت غیر مجاز از جمله عوامل تاثیرگذار در حوادث جاده‌ای است که در مطلب چاپ شده به این اصل مهم ایمنی و ضرورت آن اشاره‌ای نشده است.

بخش پایانی به موضوع نقاط حادثه‌خیز که یکی از مسائل کلی تامین ایمنی زیرساخت است اشاره دارد و در این خصوص ذکر کرده است؛‌ رفع آنها به رغم محدودیت اعتباری با تمام توان و ظرفیت‌های موجود در وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود؛ این در شرایطی است که محل تصادفات ذکر شده هیچ یک از نقاط حادثه خیز شناسایی شده نبوده است.