شناسهٔ خبر: 104157 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

روابط ایران و آذربایجان در مسیر توسعه

قاسمی سفر وزیر راه و شهرسازی کشورمان به باکو حرکت در مسیر رویکرد دولت سیزدهم در گسترش همکاری‌ها با کشورهای همسایه قابل ارزیابی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خبرگزاری صدا و سیما،سفر رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان به باکو, حرکت در مسیر رویکرد دولت سیزدهم در گسترش همکاریها با کشورهای همسایه قابل ارزیابی است.

حرکتی که وزیر امورخارجه کشورمان آنرا سازنده و مهم اعلام می‌کند و آنار رضا اف سرپرست مرکز خدمات حمل و نقل ملی جمهوری آذربایجان بسیار ضروری می‌داند.

اشتراکات تاریخی و فرهنگی, زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی مشترک وحمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در مناقشه قره‌باغ و درخواست مقامات جمهوری آذربایجان برای حضور کشورمان در بازسازی این مناطق نشان از حرکت در تعمیق روابط دو کشور دارد.

یکی دیگر از زمینه‌های همکاری‌های دو جانبه و چندجانبه همکاری در بخش انرژی است که پس از دیدار روسای جمهوری آذربایجان و ایران در عشق‌آباد شاهد اجرایی شدن سوآپ گازی بین باکو -تهران و عشق آباد بودیم.

به اعتقاد کارشناسان به رغم ظرفیت‌های بالای همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف هنوز از ظرفیت‌های تجاری دو کشور به درستی استفاده نشده است.

و در دستور کار قرار گرفتن توسعه تجارت مرزی به ویژه در مناطق آزاد شده قره باغ ؛ساخت پل جاده‌ای آستارا- چای و حل مشکلات ترانزیت و تردد جاده‌ای , گسترش همکاری‌ها در حوضه خزر و دهها طرح دیگر, در سفر رستم قاسمی به باکو حرکتی ضروری در مانع زادیی و ارتقای روابط دوکشور به شمار می‌رود.