شناسهٔ خبر: 104278 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی تاکید کرد:‌

الزام دستگاه ها به بازگرداندن اراضی بلااستفاده جهت استفاده در طرح اقدام ملی مسكن

سفر مديركل-خليل اباد كاشمر11-400-2.jpg مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تمام زمین‌هایی که در اختیار دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف گذاشته شده و تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته‌، باید بازگردانده شود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي (خراسان رضوي)؛ عبدالمجید نژادصفوی در جلسه شورای مسکن شهرستان کاشمر (قرارگاه اجرایی نهضت ملی مسکن) که در سالن همایش‌های فرمانداری این شهر برگزار شد، گفت: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت مکلف است شرایطی فراهم کند تا هر خانواده ایرانی یک خانه و سرپناه داشته باشد.

وی اظهار کرد: طی چند سال اخیر به دلیل تورم و شرایط اقتصادی سودجویی و بورس‌بازی‌هایی در حوزه معاملات مسکن به وجود آمد که خانواده‌هایی نیز از این موضوع متاثر شدند. سال گذشته دولت برای حل این موضوع و کاهش تبعات اجتماعی مجبور به پرداخت بیش از ۶۰۰۰ میلیارد فقط برای رهن خانه‌های مستاجران شد. 

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان کرد: اکنون بسترهای لازم فراهم شده و همه دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها در تأمین شرایط مناسب و ارائه تسهیلات مورد نیاز برای طرح نهضت ملی مسکن مکلف شده‌اند. خوشبختانه اراده بسیار قوی در بدنه نظام وجود دارد تا این طرح به سرانجام برسد. بر این اساس در هر کجا که زمین ملی و دولتی مازاد وجود داشته باشد، باید در اختیار این طرح قرار گیرد.

نژادصفوی گفت: براساس قانون تمام زمین‌هایی که در اختیار دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف گذاشته شده ولی تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته، باید بازگردانده شود. بنابراین بهانه‌ای برای عدم شروع خانه‌سازی به دلیل نبود زمین وجود ندارد.

وی افزود: حتی اگر خود ما زمین نداشته باشیم، در نهایت با مالکان خصوصی توافق و زمین‌های مورد نیاز را خریداری و تامین می‌کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: علاوه بر تمام واجدین شرایط كه می‌توانند برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌ نام کنند؛ آقایان مجردی که سن بالای ۲۳ سال دارند، نيز تا ۲۰ بهمن می‌توانند در این طرح ثبت‌ نام نمایند و در زمان تحویل واحد باید سند ازدواج خود را ارائه دهند. 

وی بیان کرد: هر چند تمام شرایط برای خانه‌دار شدن افراد فراهم شده اما متقاضی باید آورده اولیه را حتما پرداخت کند. چرا كه نمی‌خواهیم اتفاقی که در مسکن مهر افتاد و واحدهای بدون متقاضی احداث شد و دولت را با چالش مواجه و هزینه‌های سرسام‌آوری را تحمیل کرد، مجددا رخ دهد.

نژادصفوی با بیان اینکه از تمام کسانی که در این طرح ثبت‌ نام کردند و در مرحله پايش اطلاعات متقاضيان تایید شدند، درخواست داریم آورده اولیه خود را که ۴۰ میلیون تومان است، تکمیل کنند.

وی ادامه داد: سهم خراسان رضوی در طرح نهضت ملی مسکن طی ۲ سال اول ۲۰۰ هزار واحد بوده که تا روز گذشته بیش از ۲۰۳ هزار نفر برای آن ثبت‌ نام کرده‌اند و بخشی از این متقاضیان را مجردین تشکیل می‌دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی عنوان کرد: از لحاظ تامین اراضی مسکونی هیچ مشکلی در شهرستان کاشمر وجود ندارد و تا ۱۰ سال آینده پیش‌بینی‌های لازم شده اما مستثنیاتی هم وجود دارد که متعلق به مالکین است و باید تدابیر لازم در خصوص آن اتخاذ شود؛ حتی اگر کسی به صورت خودمالکی هم بخواهد مسکن بسازد، تسهیلات در اختیارش قرار خواهد گرفت.

وی گفت: هر چند سهمیه کاشمر در طرح نهضت ملی مسکن ۲ هزار واحد است؛ اما تاکنون ۵ هزار متقاضی برای دریافت مسکن ثبت‌ نام کرده‌اند که تا امروز ۲ هزار نفر از این تعداد واجد شرایط شناخته شده ا‌ند اما هنوز تائید نهایی نشدند.

نژادصفوی افزود: باید بر اساس ظرفیتی که ثبت‌ نام و تایید نهایی شده‌اند اراضی مورد نیاز را تامین کرد و در صورتي كه کسانی که واجد شرایط هستند، مدارک و مستندات را برای تایید نهایی ارائه ندهند، مجبوریم بر اساس قانون آن‌ها را حذف کنیم.

همچنین در اين جلسه حجت ابراهيم نيا معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی تاکید كرد: به دلیل اینکه تاکنون برای پایگاه هلال احمر کاشمر هیچ  اقدامی صورت نگرفته، خواستار باز پس گیری ۱۰ هکتار از اراضي آن دستگاه برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن شده‌اند.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: هر چند طی سال‌های گذشته زمین‌هایی به ادارات و سازمان‌های مختلف واگذار شده؛ اما چون طی مدت سه سال بهره‌بردار اقدام به احداث در این اراضی نکرده، با توجه به ضوابط سازمان ملی زمین و مسکن و تبصره یک ماده ۱۲ بخشنامه نهضت جهش مسکن موظف هستیم بر مبنای قرارداد واگذاری، زمین‌های مزبور را بازگردانیم.

حجت ابراهیم‌نیا افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سطح شهر کاشمر برای شناسایی اراضی مازاد در سال ۸۵ حدود ۱۳ هکتار زمین برای احداث پایگاه امدادی به هلال‌ احمر کاشمر واگذار شده ولی متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی جز احداث یک سوله نشده است.

وی با اشاره به اينكه در واقع بر اساس قانون موظفیم طی مدت یک سال کلیه قراردادهایی که منجر به ساخت نشده را بازگردانیم، اظهار کرد: در شرایط فعلی خواسته‌ایم ۱۰ هکتار زمین پایگاه امدادی به هلال‌احمر کاشمر را برای اجرای طرح اقدام ملی بازگردانند.