شناسهٔ خبر: 104319 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون املاک و حقوقی اداره‌کل راه و شهرسازی استان خبر داد؛

واگذاری ۴۲۲۰ هکتار از اراضی دولتی استان اصفهان جهت تامین خدمات در محدوده و حریم شهرها

عبدالحسین پارسایی راد - اصفهان معاون املاک و حقوقی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: چهار هزار و ۲۲۰ هکتار از اراضی دولتی استان اصفهان در سال جاری با کاربری مختلف به اشخاص حقیقی و حقوقی در راستای ضوابط و مقررات مربوطه واگذار شد.

عبدالحسین پارسایی‌راد معاون املاک و حقوقی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛   درخصوص واگذاری زمین‌های دولتی در این استان توضیح داد: مطابق با دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی، این اداره، در استان اصفهان متولی واگذاری اراضی دولتی متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن است به همین جهت نسبت به واگذاری اراضی واقع در محدوده عمل این اداره‌کل اعم از محدوده و حریم شهرها براساس کاربری‌های مرتبط در چارچوب آئین‌نامه‌های مصوب همراه با رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و طرح‌های آتی توسعه عمران اقدام می‌شود.  

 وی با بیان اینکه بیش از چهار هزار و ۲۲۰ هکتار از اراضی دولتی استان اصفهان در سال جاری با کاربری‌های مختلف واگذار شده است اذعان داشت: از این میزان بیش از پنج هزار و ۸۰۰ مترمربع با کاربری اداری و چهار هزار و ۳۹۹ مترمربع با کاربری آموزشی، فرهنگی و مذهبی بوده است.  

 معاون املاک و حقوقی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: واگذاری زمین با کاربری مسکونی بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و واگذاری اراضی با کاربری تجاری از سال ۵۷ تا کنون از طریق برگزاری مزایده عمومی با کاربری مصوب و قیمت کارشناسی روز انجام می‌پذیرد که در سطح استان اصفهان برای امسال بیش از دو هزار و ۱۰۷مترمربع از اراضی دولتی با کاربری تجاری و بیش از ۱۵.۸ هکتار با کاربری مسکونی واگذار شده است.  

 وی ادامه داد: در سال جاری بیش از چهار هکتار از اراضی دولتی با کاربری خدماتی، افزون بر ۲۶ هکتار از اراضی با کاربری صنعتی و بالغ بر ۱.۲ هکتار نیز با کاربری ورزشی واگذار شده است.  

 پارسایی‌راد از دیگر اراضی دولتی واگذار شده در سطح استان اصفهان به ۴.۸ هکتار با کاربری های مختلط، بالغ بر یکهزار مترمربع با کاربری گردشگری و تفریحی و بیش از چهار هزار هکتار در قالب اجاره اشاره کرد و گفت: در کاربری‌های تاسیسات شهری مثل نیروگاه‌های داخلی برق که توسط دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود، زمین‌های مورد نیاز براساس قیمت‌تمام شده یا همان حداقل قیمت واگذار می‌شود اما واگذاری زمین به دستگاه‌های غیر دولتی و NGO ها مثل کمیته امداد و سایر اشخاص حقیقی از طریق فراخوان است و قیمت روز اراضی مدنظر است.  

 وی در خصوص ارزیابی و برآورد قیمت اراضی مورد تقاضا که از دیگر اقدامات این اداره است عنوان کرد: در مجموع چهار هزار و ۸۳۲ پرونده مرتبط با اراضی مورد تقاضا، قیمت آن ارزیابی و برآورد شده است که از این میزان یکهزار و ۲۵۰ پرونده مربوط به ارزیابی و برآورد قیمت اراضی مورد تقاضا قبل از تنظیم قرارداد واگذاری، دو هزار و ۹۱۶ پرونده مربوط به بعد از تنظیم قرارداد واگذاری و ۶۶۶ پرونده ارزیابی و برآورد اجاره‌بهاء اراضی مورد تقاضا بوده است.  

معاون املاک و حقوقی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان اذعان داشت: یکی از شرایط ثبت نام متقاضیان در سامانه طرح نهضت ملی مسکن دارا بودن فرم ج سبز اعلام شده است که منظور از آن، استعلام در مورد سوابق مالکیت متقاضی و احراز فاقد مسکن بودن او موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن است، که موارد فوق توسط این اداره مورد بررسی قرار می‌گیرد.  

 وی گفت: در سال جاری، هفت هزار مورد استعلام گروهی، دو هزار و ۸۰۰ مورد نامه های مسکن یکم، دو هزار و ۵۰۰ مورد وام های تبصره ای، ۸۰۰ مورد ثبت فرم (ج) متقاضیان و ۶۵۰ مورد نیز اصلاح فرم (ج) انجام شده است.