شناسهٔ خبر: 104435 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی:

تامین ۲۴ هزار هکتار از اراضی ملی داخل حریم برای اجرای نهضت ملی مسکن

rrrr مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به اهتمام جدی دولت در خانه دار ساختن متقاضیان واجد شرایط، از این خبر داد که در استان ۷۷ هزار و ۴۳۰ خانوار در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی) سید محسن حمزه لو در یکصد و یازدهمین جلسه شورای تامین مسکن به میزبانی استانداری آذربایجان غربی سهمیه سالانه ابلاغی استان در نهضت ملی مسکن را ۴۴ هزار و ۷۴۱ واحد مسکونی دانست و گفت: سهمیه چهارساله استان نیز ۱۷۸ هزار و ۹۶۲ واحد مسکونی ابلاغ شده است.

وی افزود: اگر چه تعداد شهرهای ابلاغی برای ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن ۴۲ شهر تعیین شده اما با توجه به استقبال مردم این تعداد به ۴۳ شهر افزایش یافت.

مدیر کل راه و شهرسازی استان با اشاره به تاکیدات مقام عالی استان مبنی بر تسریع در اجرای این طرح و به دنبال آن تشکیل قرارگاه اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در راه و شهرسازی استان تصریح کرد: ۲۲۱ هزار واحد مسکونی طبق ضوابط و مقررات طرح تفصیلی تامین شده و ۲۴ هزار هکتار نیز از اراضی ملی داخل حریم برای این طرح تامین شده است.

حمزه لو تاکید کرد: براساس ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن ، کلیه وزارتخانه ها، موسسات و دستگاههای دولتی و همچنین شرکت هایی که ۱۰۰ درصد سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت می باشد، مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود که در چارچوب مکان یابی موضوع ماده (۶)قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال ۸۷ قرار می گیرند (به استثناء مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست)، ظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام نمایند.

وی ادامه داد: ادارات ثبت اسناد و املاک مکلفند پس از اعلام وزارتخانه یادشده ظرف یک ماه نسبت به تفکیک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی اقدام نمایند.

مدیرکل راه و شهرسازی با قدردانی از اهتمام جمعی شکل گرفته در استان برای اجرای درست این قانون خاطرنشان کرد: شرکت های انبوه ساز برای اجرای این طرح پای کار آمده اند و انتظار می رود تا با طی مراحل قانونی این قانون طبق زمانبندی تعیین شده پیش رود.

حمزه لو در ادامه به وضعیت طرح اقدام ملی مسکن نیز اشاره کرد و افزود: سهمیه استان در این طرح ۲۰ هزار و ۹۷۰ واحد تعیین شده بود که تعداد ثبت نامی در فازهای یک تا پنج ۵۴ هزار و ۵۶ خانوار بشمار می رفت.

وی متقاضیان واجد شرایط را ۱۱ هزار و ۹۴ خانوار عنوان کرد و گفت: ۵ هزار و ۶۰۴ خانوار وجه اعلامی را واریز کرده اند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به مختومه شده پرونده مسکن مهر در استان، از این خبر داد که از تعداد ۵۱ هزار و ۹۰۸ واحد مسکونی در این طرح، صرفا یک هزار و ۶۳۲ واحد به دلیل عدم استقبال مالکین و مشکلات تعاونی باقیمانده است.

حمزه لو گفت: با توجه به پیگیری های صورت گرفته برای رفع مشکل واحدهای باقیمانده ۳ میلیارد تومان کمک بلاعوض از محل بند ب تبصره ۸ قانون بودجه سالجاری تعداد ۳۲۰ واحد تکمیل و در مرحله واگذاری هستند.

وی خاطر نشان کرد: به منظور تکمیل پروژه های مسکن مهر بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال از محل یارانه های بخش مسکن و به میزان ۴۵ میلیارد ریال اسناد خزانه و ۶۰ میلیارد ریال در سنوات گذشته از محل اعتبارات سازمان ملی زمین و مسکن تخصیص و پرداخت شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ادامه داد: در راستای تکمیل پروژه های باقیمانده نیز در برنامه اجرایی سالجاری مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان ملی زمین و مسکن تخصیص یافته است.

در این جلسه موضوعاتی چون توزیع قیر برای پروژه های مسکن، تعیین تکلیف متقاضیان مازاد در ماکو، تعیین تکلیف اراضی مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن در میاندوآب و فرهنگیان سردشت نیز مورد بررسی قرار گرفت.