شناسهٔ خبر: 104438 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید:

بیش از ۶۰۸ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در شهرهای جدید احداث می‌شود/میانگین ساخت واحد‌های نهضت ملی متری ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان/مشارکت چین و ترکیه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن

مراسم سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید سیاست‌های پیش‌روی شهرهای جدید را در دولت سیزدهم تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا جعفری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید امروز ۱۱ بهمن در نشست خبری بخشی از سیاست ها و برنامه‌های آن شرکت را در دولت سیزدهم تشریح کرد.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید گفت: در دوره جدید رویکرد تعیین‌تکلیف و اتمام پروژه‌های سنواتی، اجرای طرح نهضت ملی مسکن پیگیری می‌شود.

جعفری با اشاره به اینکه ۳۸ هزار و ۸۷۸ واحد باقیمانده مسکن مهر وجود دارد از تلاش برای تکمیل آن‌ها در ماه‌های آتی خبر داد.

وی افزود: بالغ بر ۳۱۶ هزار و ۶۷۴ واحد مسکونی مهر در شهرهای جدید تحویل متقاضیان شد که رقمی قابل توجه است. تلاش می‌شود تا ۱۰ درصد باقیمانده واحد‌های مسکونی مهر به زودی تکمیل و تحویل شود.

تکمیل واحدهای مسکونی باقیمانده مسکن مهر نیازمند ۱۵ هزار میلیاردتومان اعتبار

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید تکمیل واحدهای مسکونی مهر باقیمانده در شهرهای جدید را نیازمند ۱۵ هزار میلیاردتومان اعتبار دانست و گفت: برای تکمیل واحدهای مسکونی مهر باقیمانده که کمتر از ۱۰ درصد از آنها باقیمانده است مساعدت‌هایی را از قانون بودجه ۱۴۰۱ خواهیم گرفت.

جعفری یادآور شد: تعداد واحدهای مسکن مهر باقیمانده در شهرهای پردیس، پرند، هشتگرد، صدرا، فولادشهر، بینالود و گلبهار است که تلاش خواهد شد تا این واحدها به زودی و در ماه‌های آتی تکمیل شوند و تحویل متقاضیان شوند.

وی با اشاره به اینکه طرح ملی مسکن با توجه به ظرفیت‌هایی که ایجاد کرد با طرح نهضت ملی مسکن ادغام شد تا در دولت سیزدهم امکانات و تسهیلات طرح نهضت ملی به واحدهایی که هنوز در طرح ملی مسکن آغاز نشده‌اند نیز تخصیص یابد، افزود: سهمیه شهرهای جدید در طرح ملی مسکن ۲۱۳ هزار واحد بوده است که ۱۱۳ هزار واحد آن در سال‌های گذشته آغاز شد و ۱۰۰ هزار واحد باقیمانده آن در قالب طرح نهضت ملی مسکن و با تسهیلات این طرح آغاز و تکمیل می‌شود.

۶۰۸ هزار و ۲۲۴ واحد طرح نهضت ملی در شهرهای جدید احداث می‌شود

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص طرح نهضت ملی مسکن و اقدامات آن شرکت در اجرای طرح اعلام کرد: تکلیف شهرهای جدید در اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۶۰۸ هزار و ۴۴۵ واحد است که این تعداد واحد برای احداث به ۱۵ هزار هکتار اراضی نیازمند است.

جعفری توضیح داد: هم‌اکنون بیش از ۶۷۰ هزار نفر در شهرهای جدید متقاضی دریافت مسکن هستند که پالایش اولیه این تعداد در حال انجام است و شرایط آنها  از نظر احراز، تشکیل پرونده و ارایه مدارک انجام می‌شود.

شناسایی و تعیین اراضی احداث ۱۳۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید

وی خاطرنشان کرد: تاکنون اراضی بالغ بر ۱۳۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن شناسایی و تعیین‌تکلیف شده است و با دستور وزیر راه و شهرسازی در صدد هستیم تا پایان سال شناسایی اراضی را در شهرهای جدید برای ۲۵۰ هزار واحد انجام داده و وارد فاز اجرا شویم.

جعفری گفت: تعیین‌تکلیف زمین برای الحاق به بافت، افزایش تراکم و تغییر کاربری اراضی طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید در حال انجام است و تاکنون اراضی ۱۳۰ هزار واحد که حدود ۳ هزار هکتار است انجام شد.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید از آغاز عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن از ابتدای ۱۴۰۱ خبر داد و اعلام کرد: در حوزه نهضت ملی مسکن برنامه شناسایی، مکانیابی، ثبت‌نام و پالایش در حال انجام است.

۱۱۱ نفر واریز وجه کردند

وی گفت: از تعداد ثبت‌نام شدگان طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید که پالایش آنها در حال انجام است تاکنون ۴ هزار و ۸۳۲ نفر تایید نهایی شدند که یکهزار و ۲۱۳ نفر افتتاح حساب کرده و ۱۱۱ نفر ۴۰ میلیون تومان آورده خود را به حساب خود در طرح نهضت ملی مسکن واریز کردند.

جعفری بر تلاش برای تعیین تکلیف ۱۳۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن تا پایان امسال خبر داد و افزود: پیمانکاران اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۱۳۰ هزار واحد تا پایان سال تعیین‌تکلیف خواهد شد که همین موضوع جذابیت لازم را برای شرکت‌کنندگان به دنبال دارد.

واحدهای مسکونی نهضت ملی با ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان احداث می‌شود

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه واحدهای طرح نهضت ملی مسکن با میانگین قیمت هر متر ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان احداث خواهد شد، اعلام کرد: پیشنهادهایی برای مدیریت کاهش هزینه تولید مسکن در بودجه ۱۴۰۱ ارایه شده است که چنانچه مصوب شود در مدیریت زنجیره تولید مصالح ساختمانی و کاهش قیمت تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

جعفری همچنین با تاکید بر اینکه در احداث واحدهای طرح نهضت ملی مسکن توجه به شعار حمایت از تولید داخلی مورد توجه شرکت عمران شهرهای جدید است، گفت: نگاه ما در احداث واحدهای مسکونی توجه به تولید داخل است و در عین حال در کنار آن تلاش می کنیم تا از ظرفیت رقابت و بهره‌مندی از تکنولوژی ساخت کشورهای موفق استفاده کنیم.

وی اعلام کرد: برای کسب دانش از شرکت‌های بین‌المللی برای بهره‌مندی از تکنولوژی ساخت مذاکراتی انجام شد. با مذاکراتی که انجام شد کشورهای چین و ترکیه در زمینه صنعت ساختمان با شرکت عمران شهرهای جدید همکاری خواهند داشت.

بهره‌مندی از توان سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور در تولید مسکن

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید ظرفیت سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور را ظرفیتی مناسب برشمرد و تصریح کرد: شاید امروز پروژه‌های مسکن دولتی برای سرمایه‌گذاران از جذابیت کمتری برخودار باشد اما از سوی دیگر تولید انبوه می‌تواند جذابیت‌هایی را برای سرمایه‌گذارانی ایجاد کند که عرق ملی داشته باشند.

جعفری فعال شدن صندوق ملی مسکن را اتفاقی مثبت عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی صندوق ملی مسکن این اجازه را به ما می‌دهد تا با مدیریت منابع نقدشوندگی در تولید مسکن و سرانه‌های جنبی مسکن ورود کنیم. صندوق ملی مسکن با ایجاد ارزش افزوده منابع لازم را برای پروژه‌های مسکن تامین می‌کند و به همین دلیل این صندوق پشتیبان طرح تولید مسکن است.

وی تصریح کرد: هدف شرکت عمران شهرهای جدید صرفا ساخت مسکن نیست بلکه احداث خانه‌هایی متناسب با زیست ایرانی و اسلامی در شهرهای جدید دنبال می‌شود.

وی همچنین در ادامه نشست در خصوص موضوع فروش امتیازهای واحدهای نهضت ملی مسکن اعلام کرد: با فروش امتیاز واحدهای طرح نهضت ملی مسکن به شدت برخورد می‌شود و تیم‌های نامحسوسی برای مقابله با این موضوع در حال فعالیت هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که یک نفر ۳ هزار واحد مسکن مهر را در اختیار گرفته و متاسفیم که این سوء‌استفاده‌ها انجام می‌شود.

تلاش برای افزایش بهره‌وری زمین

جعفری با تاکید بر اینکه باید برای ظرفیت مدیریت عرصه، پروژه‌های محرک توسعه ایجاد شود، گفت: ایجاد این پروژه‌ها در دستور کار است و کمیته اقتصاد شهری را تشکیل داده‌ایم که موظف است بهره‌وری زمین را افزایش داده تا قیمت زمین و عرصه مدیریت شود.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در رابطه با نحوه تامین اعتبار پروژه‌ها از محل اراضی و ارزش‌گذاری واحدها و همچنین در پاسخ به این سوال که شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن در بورس در حال افزایش قیمتها هستند، توضیح داد:  عوامل متعددی در این حوزه تاثیرگذار است. در سال‌هایی افرادی برای اینکه پشتوانه فعالیت‌های بورسی خود را داشته باشند در شهرهای جدید سرمایه گذاری کرده اند. در حال حاضری یکی از معضلات شهرهای جدید، رها شدن بسیاری از اراضی است که در ید بخش خصوصی قرار گرفته و به نوعی در فضای شهرهای جدید ایجاد یک تهدید بالقوه است.

قرارداد اراضی احداثی که فعالیت ندارند  فسخ می‌شود

جعفری افزود: این تهدید در حوزه قیمت زمین است و یکی از سیاست‌ها مدیریت تولید انبوه مسکن برای این مناطق است تا با افزایش تولید مسکن بتوانیم قیمت‌هایی که غیرکارشناسی افزایش می‌یابد ، مدیریت شود. اگر مجموعه‌ای، زمینی را در اختیار گرفته و موظف به احداث بنا بوده و این اتفاق نیفتاده از طرق مراجع قانونی فسخ قرارداد آن پیگیری خواهد شد.

وی در خصوص همراهی بانک‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد: در نگاه کمیته اقتصادی پروژه‌ها در کنار بانک‌ها به دنبال ایجاد ظرفیت و تعاریف جدید برای مدیریت منابع هستیم. عزم مدیران بانک‌ها برای تحقق این حمایت را امیدوارکننده می‌دانم. این موضوع در دستور کار دولت و شورای عالی پول و اعتبار است و امیدوارم بانکها از این فشاری که روی آنها است با سربلندی بیرون بیایند.

استفاده از ظرفیت نخبگان در ارتقای کیفیت مسکن

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید درباره کیفیت پایین واحدهای مسکن دولتی گفت: من کیفیت ساخت پایین برخی پروژه ها توسط بعضی سازندگان را رد نمی‌کنم. در این خصوص در نظر داریم از ظرفیت نخبگان دانشجو برای ارتقای کیفیت استفاده کنیم. تجربه شهرهای جدید اندیشه، پردیس و پرند در این زمینه ذی‌قیمت است.

ورود فاضلاب به آب شرب تهران را تکذیب می‌کنم

جعفری درباره موضوع ورود فاضلاب به سد ماملو در پایین دست شهر جدید پردیس نیز توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: الزام مدیریت شبکه فاضلاب در شهرهای جدید در دستور کار است. حتما در مدیریت شبکه فاضلاب و حتی مدیریت کانال‌های تاسیسات شهری ورود می‌کنیم.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با تکذیب ورود فاضلاب به آب شرب هموطنان در پردیس اعلام کرد: در پردیس اقدامات ارزشمندی در احداث تصفیه‌خانه‌ها در شهرهای جدید شکل گرفته که هنوز تکمیل نشده است. اینگونه نیست که فاضلاب در آب شرب مردم تهران ورود کند بلکه در طبیعت رها می شود که اثرات زیست‌محیطی در آینده دارد و نباید انجام شود؛ زیرا آب استاندارد ساختار کنترلی دقیقی دارد و دوستان ما در وزارت نیرو در بحث بهداشت آب هیچ تعارفی با کسی ندارند. قطعا ورود فاضلاب به آب شرب هموطنان را تکذیب می‌کنم.