شناسهٔ خبر: 104499 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

همزمان با چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران انجام خواهد شد؛

بهره‌برداری از ۱۴ پروژه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در استان مرکزی

دهه فجر مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: ۱۴ پروژه همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر در هفت شهرستان این استان به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی ازاستان مرکزی، "مهرداد جهانی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی" از بهره‌برداری ۱۴ پروژه با هدف نگهداری و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای در استان مرکزی، همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر خبر داد.

وی افزود: با توجه به تلاش‌های بعمل آمده جهت تحقق پروژه‌های نیمه تمام و اجرای طرح‌های مختلف در حوزه‌های راهداری، راه روستایی و فنی در سال جاری، علاوه بر پروژه‌هایی که در هفته دولت مورد بهره‌برداری قرار گرفت، در حال حاضر ۱۴ پروژه دیگر به ارزش ۴۲ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان مقارن با ایام دهه مبارک فجر با حضور مسئولین ارشد استانی و کشوری به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با بیان تلاش شبانه‌روزی برای فراهم ساختن بستری مناسب برای کاربران جاده‌ای با اولویت ارتقای ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات جاده‌ای خاطرنشان کرد: با توجه به میزان اعتبارات، هم افزایی خوبی با پیمانکاران بخش خصوصی انجام شده و جهت افزایش بازدهی، با تقویت اکیپ‌های امانی و کارگاه‌های تخصصی اقدامات قابل توجهی حاصل شده است که نتیجه آن بهره‌برداری از ۱۴ طرح در هفت شهرستان استان مرکزی است.

به گفته وی در زمینه ساخت راه‌های روستایی علاوه بر پروژه‌های در دست اجرا، دو پروژه زیرسازی و آسفالت محورهای روستایی اردمین-سنگک و گزطاف با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار در دو شهرستان ساوه و شازند به بهره‌برداری خواهد رسید.

جهانی با اشاره به اهمیت توسعه مدیریت هوشمند راه‌ها در استان مرکزی گفت: سه دستگاه دوربین نظارتی بمنظور پایش آنلاین وضعیت ترافیکی و جوی راه‌ها در محورهای اراک-خنداب، فرمهین-تفرش و آزادراه جدیدالاحداث غدیر به ترتیب در سه شهرستان خنداب، تفرش و زرندیه با اعتباری افزون بر چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نصب شده است که همزمان با گرامیداشت چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران بطور رسمی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

او در ادامه از اجرای فاز دوم نیروگاه خورشیدی در محوطه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی خبر داد و افزود: در راستای پیشبرد اهداف مدیریت سبز با رویکرد صرفه‌جویی در مصرف انرژی های فسیلی، فاز دوم این نیروگاه ۴۰ کیلوواتی با اعتباری برابر با ۳۵۰ میلیون تومان به اتمام رسیده و در حال حاضر ضمن اتصال به شبکه توزیع برق، اکنون آماده بهره‌برداری است.

نگهداری و توسعه ابنیه فنی راه‌ها از دیگر اقداماتی است که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی همواره در برنامه‌های اجرایی خود بعنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های جاده‌ای به آن می‌پردازد که شامل احداث پل‌ها، تقاطع‌های غیرهمسطح، آبرو، آبنما و... است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در همین راستا از اتمام عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح شهرک صنعتی شهید مهدی پرندک واقع در شهرستان زرندیه نیز خبر داد و افزود: با توجه به رفع مشکل تداخل ترافیکی با هدف کاهش تصادفات جاده‌ای، عملیات اجرایی این پروژه نیز با صرف هزینه‌ای برابر با ۳۸ میلیارد ریال اعتبار به پایان رسیده و در برنامه‌های افتتاحیه های دهه فجر گنجانده شده است.

وی ادامه داد: برای توسعه روشنایی راه‌ها در راستای طرح سراسری ارتقای ایمنی راه‌ها، سه پروژه احداث سیستم روشنایی در محور قدیم ساوه-تهران (محدوده سه راهی اخترآباد)، فاز نخست محور توره-بروجرد و گردنه زالیان نیز با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید.

جهانی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت نگهداری راه‌ها در قالب ارتقای روکش آسفالت محورهای مواصلاتی با اولویت راه‌های شریانی گفت: شش پروژه روکش آسفالت با صرف ۲۳۵ میلیارد ریال اعتبار شامل روکش آسفالت محورهای ساوه-بوئین زهرا، خان آباد-رازقان، کمربندی شهر نوبران، خمین-گلپایگان و محورهای روستایی داودآباد، قره کهریز و آنتنی روستای بان در شهرستان اراک نیز از پروژه های قابل افتتاح در ایام الله دهه فجر است.

وی در پایان اظهار داشت: ارزش ریالی مجموع پروژه‌های قابل افتتاح در ایام دهه فجر، برابر با ۴۲۷ میلیارد و ۴۶۰ میلیون ریال است که از این رقم، حدود ۳۵۲ میلیارد و ۵۸۰ میلیون ریال آن از اعتبارات ملی و مابقی از اعتبارات استانی است.