شناسهٔ خبر: 104646 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار صادر کرد؛

احتمال سقوط بهمن ومسدود شدن راه‌های روستایی در استان‌های پربارش/ وزش باد شدید در مرکز و نیمه شرقی کشور

وزش باد سازمان هواشناسی ضمن اعلام احتمال سقوط بهمن، مسدود شدن راه‌های روستایی و آبگرفتگی معابر در استان‌های پربارش نسبت به وزش باد شدید و احتمال خسارت به سازه‌های شهری هشدار داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به نفوذ سامانه بارشی تا یکشنبه ۱۷ بهمن که سبب بارش برف، وزش باد شدید، کاهش دما و احتمال سقوط بهمن و خیزش گردوخاک و وزش باد شدید برای شنبه ۱۶ بهمن خواهد شد، هشدار داد.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی تا ۱۷ بهمن نفوذ سامانه بارشی سبب بارش برف و باران، وزش باد شدید موقت، رعدوبرق و کاهش دما می شود. این شرایط امروز در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کرمانشاه، کردستان، زنجان، لرستان، ایلام، همدان، مرکزی، خوزستان، قزوین، البرز، تهران، شمال فارس، شمال بوشهر،شنبه ۱۶ بهمن در آذربایجان شرقی، اردبیل، شمال زنجان، گلستان، مازندران، گیلان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، شمال و ارتفاعات کرمان، و یک‌شنبه ۱۷بهمن در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان پیش‌بینی شده است.

این وضعیت جوی در استان‌های اعلام شده موجب اختلال در تردد، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در جاده‌های کوهستانی می‌شود. همچنین تداوم این شرایط در روزهای اعلام شده احتمال سقوط بهمن، احتمال مسدود شدن راه‌های روستایی در اثر بارش برف،تاخیر و احتمال لغو پرواز، احتمال آب گرفتگی معابر شهری را به دنبال دارد.

سازمان هواشناسی توصیه کرد: هموطنان ضمن اجتناب از سفرهای غیر ضروری، خودروها را به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه‌شکن و سوخت کافی مجهز کنند. همچنین، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، امتناع از جابجایی عشایر کوچ‌رو و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای عملیات برف روبی توصیه شده است.

سازمان هواشناسی همچنین نسبت به وزش باد شدید در روز شنبه ۱۶ بهمن که در مناطق جنوبی با خیزش گردوخاک همراه است، هشدار داد.

بنا بر اعلام سازمان هواشناسی وزش باد شدید فردا در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، فارس، اصفهان، یزد، تهران، البرز، قم، سمنان، مرکزی سبب خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا خواهد شد. همچنین این شرایط احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی را به همراه دارد.

سازمان هواشناسی توصیه کرد: مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده به هموطنان توصیه می‌شود.