شناسهٔ خبر: 104842 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد؛

آغاز ثبت‌نام تسهیلات نوسازی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری

آیینی تلویزیون مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از آغاز ثبت‌نام ۸ هزار واحد تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده در محلات هدف بازآفرینی شهری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با برنامه «روی خط خبر» شبکه خبر سیما با اعلام آغاز ثبت‌نام ۸ هزار واحد تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده در محلات هدف بازآفرینی شهری گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران در نظر دارد از محل منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به پرداخت «تسهیلات ویژه» و با شرایط جدید به تمام سازندگان، انبوه‌سازان و متقاضیان نوسازی و احداث مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری( بافت‌های فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی) اقدام کند.

وی در خصوص شرایط دریافت این تسهیلات نیز توضیحاتی ارایه و اظهار کرد: مالکان و صاحبان این پروژه‌ها با دارا بودن پروانه ساخت از شهرداری و حداقل ۱۰درصد پیشرفت کار (پایان مرحله پی‌سازی) و امکان ترهین سند زمین پروژه، می‌توانند حداکثر تا یک هفته پس از درج این آگهی با مراجعه به سامانه ثبت نام تسهیلات نوسازی مردمی به آدرس اینترنتی facility.udrc.ir از تسهیلات مشارکت مدنی ارزان قیمت بانکی برای دوران ساخت برخوردار شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: میزان این تسهیلات در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها هم ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود. تسهیلات تا ۳۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹.۵ درصد پرداخت می‌شود،  همچنین این تسهیلات به گونه‌ای است که تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود یک درصد و ۱۵۰ میلیون تومان دیگر با نرخ ۱۸درصد و اگر تسهیلات دیگری نیز لازم باشد با همان نرخ ۱۸ درصد به سازندگان در بافت فرسوده اعطا می‌شود.

سایر امتیازات و مشوق‌ها

وی پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اسکان موقت در کلانشهرها به مبلغ ۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها به مبلغ ۴۰ میلیون تومان به صورت قرض الحسنه و بازپرداخت ۳۶ ماهه را از دیگر مشوق‌ها در این زمینه بر شمرد و اضافه کرد: تخفیف حداقل ۵۰ درصد هزینه صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری‌ها نیز جزو مشوق‌هایی است که می‌تواند سازندگان خرد و انبوه را به ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده تشویق کند.

به گفته آئینی متقاضیان پس از ثبت نام در سامانه و احراز شرایط، جهت دریافت تسهیلات مشارکت مدنی ساخت و تسهیلات ودیعه اسکان موقت به شعب بانک‌های عامل در سراسر کشور معرفی خواهند شد.

وی در ادامه با یادآوری این که بافت‌های فرسوده دارای سه ویژگی ریزدانگی(واحدهای کم متراژ)، ناپایداری و نفوذ ناپذیری(بلوک‌هایی که بیش از ۵۰ درصد معابر آن عرض کمتر از ۶ متر دارد) هستند، عنوان کرد: محلات هدف بازآفرینی شهری شامل بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و نیز بافت‌های تاریخی می‌شود، تا قبل از این آمارهای مختلفی درباره میزان بافت‌های ناکارآمد وجود داشت اما در دو ماه اخیر به دنبال آمار مستند بودیم و طبق آخرین آمار در ۵۳۹ شهر ۸۳ هزار هکتار بافت فرسوده میانی، در ۱۷۴ شهر حدود ۳۰ هزار هکتار بافت تاریخی و در ۱۳۷ شهر ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه‌ غیررسمی در کشور وجود دارد و در مجموع حدود ۱۷۳ هزار هکتار به عنوان محلات هدف بازآفرینی شهری شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: حدود ۳ میلیون و ۵۳۴ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، ۳۰۸ هزار واحد مسکونی در بافت‌های تاریخی و یک میلیون ۶۴۷ هزار واحد مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی و در مجموع حدود ۵.۵ واحد مسکونی در این مناطق وجود دارد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، می‌توان گفت در بافت‌های فرسوده حدود ۴۲ درصد، در سکونتگاه‌های غیررسمی ۵۶ درصد و در بافت‌های تاریخی ۳۸ درصد بناها به شکل قطعی ناپایدارند، یعنی به طور میانگین حدود ۵۰ درصد این ۵.۵ میلیون واحد مسکونی در محلات هدف بازآفرینی شهری ناپایدار هستند و باید برای مقاوم سازی آنها فکر اساسی کرد.

رییس هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که برنامه ملی بازآفرینی شهری در سال ۹۶ در کشور اجرایی شد، عنوان کرد: نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور سه دوره را طی کرده است، دوره اول تا قبل از سال ۸۸  که حدود ۸۰ هزار واحد مسکونی در این دوره نوسازی شد، دوره دوم از سال ۸۸ تا ۹۲ که در این زمینه جهش داشته و ۳۵۳ هزار واحد نوسازی شد و از سال ۹۲ به بعد متاسفانه روند نوسازی دچار رکود شده و فقط سالی ۱۰ هزار واحد مسکونی نوسازی شده است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با یادآوری این که بر اساس برنامه نهضت ملی تولید مسکن باید سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در محلات هدف بازآفرینی شهری ساخته شود، اظهار کرد: برای تحقق این امر باید مردم را پای کار بیاوریم و فضایی ایجاد شود که هم مردم و هم سازندگان انگیزه و اعتماد پیدا کنند و این کار به جز از  طریق تدوین بسته‌های تشویقی ممکن نیست.

به گفته آئینی اولین گام در راستای تسریع فعالیت‌ها، کاهش زمان صدور پروانه ساخت توسط شهرداری‌هاست، او در این باره توضیح داد: اکنون در استان کردستان شهرداری‌های سقز و سنندج این زمان را به دو هفته و در همدان به یک ماه تقلیل داده‌اند، این امر نیازمند انعقاد قرارداد با شهرداری‌هاست وکمک بزرگی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود، سازمان نظام مهندسی نیز می‌تواند مدت اظهار نظر را به دو هفته کاهش دهد.

آئینی با بیان اینکه ما به یک بسته جامع شهرسازانه، مالی و تسهیلاتی نیاز داریم اظهارکرد: نباید از عبارت بافت فرسوده برای این مناطق استفاده شود، بافت فرسوده عنوان اشتباهی است که روی این محدوده‌ها و بافت‌ها گذاشته شده و به نوعی باعث فرار سرمایه‌گذار از این مناطق شده است، باید به جای عبارت بافت فرسوده از عبارت کمتر برخوردار استفاده شود زیرا این مناطق از رقابت توسعه عقب مانده‌اند و مشکل اصلی آن‌ها کمبود خدمات است .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری گفت: براساس این سند سرانه خدمات زیر بنایی و رو بنایی این محلات باید به متوسط سرانه سایر مناطق همان شهر برسد.

وی با اعلام اینکه بیش ۹ هزار و ۱۶۱ پروژه بازآفرینی شهری با همیاری تمام دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در سطح محلات هدف بازآفرینی شهری در حال انجام است، گفت: این پروژه‌ها شامل بهبود شبکه آب و فاضلاب، برق، بهسازی معابر، ساخت مدرسه، کلانتری، مرکز بهداشت و غیره است.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس آمار در شهر تهران به ازای تخریب هر واحد ویلایی در بافت فرسوده ۳.۹ واحد جدید تولید شده، این آمار در سطح کشور ۳.۲ واحد است. به این ترتیب بافت‌های فرسوده بستر مناسبی برای اجرای طرح نهضت تولید مسکن به شمار می‌رود.