شناسهٔ خبر: 104879 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طی مکاتبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با استاندار خراسان‌رضوی؛

ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی طرح تفصیلی حوزه جنوب‌غرب شهر مشهد ابلاغ شد

برگزاری پانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در مکاتبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با استاندار خراسان‌رضوی، ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی طرح تفصیلی حوزه جنوب‌غرب شهر مشهد ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با نظری استاندار و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان‌رضوی، مصوبه شورا را در خصوص ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی طرح تفصیلی حوزه جنو‌ب‌غرب شهر مشهد ابلاغ کرد.

در متن مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۶ دی ۱۴۰۰ و پیرو جلسه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ کميته تخصصی مقررات، لوایح و سیاست‌گذاری شوراي‌عالي (کمیته فنی شماره ۴)، مصوبه مورخ ۱۷ دی ۱۳۹۹ کمیسیون ماده ۵ شهر مشهد در خصوص " ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب شهر مشهد" را مورد بررسی قرار داده و ضمن تصویب ضوابط مذکور با اصلاحات و ملاحظات مشروح ذیل، مقرر کرد در سایر حوزه‌های هفتگانه برنامه‌ریزی شهر مشهد نیز ضوابط بلندمرتبه‌سازی به صورت تجمیع شده تهیه و به دبیرخانه شورای‌عالی ارسال شود.

- ضروری است جمعیت پیش‌بینی شده در پهنه مربوط به حوزه جنوب‌غرب شهر مشهد از جمعیت پیش‌بینی شده در طرح جامع سوم برای این منطقه عدول نکند.

- رعایت کلیه مباحث مقررات ملی ساختمان از جمله ملاحظات پدافند غیرعامل، بهره گیری از تکنولوژی‌های ساخت مدرن و مقاوم در برابر زلزله و همچنین رعایت ضوابط بهداشتی، ایمنی و بالاخص ضوابط مربوط به سازمان آتش‌نشانی مورد الزام قرار گیرد.

- اختلاط کاربری در پهنه‌های مستعد، سیستم بازچرخانی آب یا بازیافت آب فاضلابی، تفکیک زباله و همچنین بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر مدنظر قرار گیرد.

- حداکثر تراکم ساختمانی برای قطعات بالای یک هکتار در کل پهنه‌های پیشنهادی و یا موجود با هر عرض گذری، ۹۰۰ درصد تعیین می‌شود. همچنین مابقی ضوابط و مقررات احداث این مجتمع‌ها (سطح اشغال، تعداد طبقات و ...) باید بر اساس حداکثر تراکم مذکور، در کمیسیون ماده ۵ شهرمشهد مطرح و تصویب شود.

- در پهنه موسوم به زکریای ۲، هرگونه دخالت در ساختار طبیعی زمین و احداث هرگونه ساختمان در شیب بیش از ۱۵ درصد ممنوع است.

-  در ارتباط با محدوده اراضي واقع در حاشيه بزرگراه امام‌علي (داراي طرح مصوب بلندمرتبه‌سازي از كميسيون ماده ۵ شهر مشهد) با توجه به قرارگيري پهنه مذكور در حاشيه محور امام علي از يك طرف و لبه شمالي پارك ملي چهل بازه از طرف ديگر كه گسستگي بافت مسكوني بلندمرتبه مذكور را به دنبال داشته، توصيه مي‌شود با توافق و هماهنگي با آستان قدس رضوي نسبت به جايگزيني اراضي مذكور و تراكم مصوب در ساير بخش‌هاي منطقه و يا در ساير مناطق شهر مشهد و تغيير كاربري اراضي مذكور به فضاي سبز اقدام مقتضي صورت پذيرد.

 -بررسي عوامل زمين شناختي و ژئوتكنيكي از جمله عوامل لرزه‌اي، زمين لغزش، فرونشست زمين، فروريزش، رگ‌آب‌ها و قنوات، پريود طبيعي خاك، خاك نرم و روانگرايي در کلیه پهنه بلند مرتبه پیشنهادی ضروری است.

 - در پهنه پیشنهادی بلندمرتبه حاشیه پارک چهل بازه و همچنین لبه بلندمرتبه موسوم به لبه آسیب‌دیده، به استناد سياست‌هاي بلندمرتبه‌سازی طرح تفصيلی حوزه جنوب‌غربی شهر مشهد و با توجه به لزوم تامين فضای سبز در مجاورت ساختمان‌های بلندمرتبه از يك طرف و همچنين كنترل سايه‌اندازی از طرف ديگر، ضروری است، حداقل ۴۰ درصد مساحت بلوك بلندمرتبه به كاربری فضای سبز يكپارچه و غیر محصور اختصاص يابد. قابليت بلندمرتبه‌سازی و تراكم مازاد تخصيص يافته در اين قالب در صورتی به پلاك‌های دارای قابليت حاضر قابل اعطا است كه توافق لازم با مالك جهت تخصيص ۴۰ درصد زمين مذكور به عنوان فضای سبز (داراي دسترسی از معابر عمومی) تحقق يابد. بديهی است در صورت عدم تحقق توافق ياد شده، كاربری و تراكم برابر با گونه مسكونی آپارتمانی تراكم زياد گروه ۲ خواهد بود. دسترسی به فضای سبز مذكور باید از معبر عمومی تامين شود و صدور پايان‌كار منوط به احداث فضاي سبز توسط مالك خواهد بود. هرگونه تفكيك و تغيير فعاليت فضاي سبز مذکور به هر شكلي ممنوع است.

- با توجه به حذف کمربند جنوبی شهر مشهد از اسناد طرح تفصیلی حوزه جنوب‌غرب این شهر (نظر به تاکید بر ارزش‌های اکولوژِیک ارتفاعات جنوبی شهر مشهد، حفظ بستر طبیعی، ملاحظات زیست‌محیطی)، ضروری است با امعان‌نظر مضاعف و نظارت دقیق از هر گونه ساخت‌و‌ساز خارج از ضوابط، بلندمرتبه‌سازی و نظایر آن در محدوده فوق جلوگیری بعمل آمده و اجرای پروژه کمربند سبز در منطقه موصوف مورد اهتمام متولیان قرار گیرد.

با عنایت به موارد مذکور مقتضی است شهرداری مشهد و اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی نسبت به اعمال اصلاحات لازم و ارسال کلیه مستندات به دبیرخانه شورایعالی شهرسازی  معماری ایران به منظور تایید و ابلاغ توسط دبیرخانه، اقدام لازم را معمول کنند.