شناسهٔ خبر: 104942 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان خبر داد؛

تسهیلات نوسازی در محلات هدف بازآفرینی شهری استان افزایش یافت

تسهیلات نوسازی خراسان شمالی مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی از افزایش تسهیلات ویژه جهت نوسازی بافت‌های فرسوده استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، قاسم قاسمی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی درخصوص افزایش میزان تهسیلات برای نوسازی بافت های فرسوده استان، اظهار داشت: این افزایش تسهیلات شرایط مناسبی را فراهم می‌کند تا افرادی که متقاضی بهره‌مندی از تسهیلات نوسازی در محدوده‌های بازآفرینی شهری هستند از این امتیاز بهره‌مند شوند.

وی افزود: تسهیلات بانکی ارزان‌ قیمت در بافت‌های ناکارآمد شهری (بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی) در حال حاضر۴۵۰ میلیون تومان در تهران، ۴۰۰ میلیون تومان در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت و در سایر شهرها و مراکز استانها ۳۵۰ میلیون تومان فراهم شده است .

قاسمی به میزان و نرخ سود تسهیلات اشاره کرد و افزود: از مجموع تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومان در استان، ۳۰۰ میلیون تومان به ازاء هر واحد با نرخ سود ۹/۵ درصد بوده که امتیاز ویژه‌ای به شمار می‌رود و  ۵۰ میلیون تومان نیز با نرخ سود  ۱۸ درصد از محل منابع با نرخ رایج بانکی پرداخت می شود، که مراتب باید از سوی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها مصوب و ابلاغ شود که این موضوع با پیگیری های اداره کل و همکاری و هماهنگی شورای برنامه ریزی و‌ توسعه استان بررسی و‌ابلاغ شد.

وی خاطر نشان کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران در نظر دارد از محل منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه سال۱۴۰۰ نسبت به پرداخت «تسهیلات ویژه» و با شرایط جدید به کلیه سازندگان، انبوه سازان و متقاضیان نوسازی و احداث مسکن در بافت های فرسوده، تاریخی و سکونتگاه های غیر رسمی (محلات هدف بازآفرینی شهری) اقدام کند.

قاسمی تصریح کرد: مالکین و صاحبان این پروژه‌ها با دارا بودن پروانه ساخت از شهرداری و حداقل ۱۰ درصد پیشرفت کار (پایان مرحله پی سازی) و امکان ترهین سند زمین پروژه،می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت نام تسهیلات نوسازی مردمی شرکت بازآفرینی شهری ایران  به آدرس اینترنتی facility.udrc.ir و یا با مراجعه به سامانه نهضت ملی مسکن به آدرس saman.ir - تسهیلات داخل بافت فرسوده، از تسهیلات مشارکت مدنی ارزان قیمت بانکی برای دوران ساخت برخوردار شوند.

وی در خصوص امتیازات و مشوق‌ها یادآور شد: پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اسکان موقت در کلانشهرها افزون بر ۶۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها  ۴۵۰ میلیون ریال با نرخ ۴ درصد و بازپرداخت ۳۶ ماه بوده و حداقل ۵۰ درصد هزینه صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری ها دارای تخفیف است.

قاسمی در پایان عنوان کرد: متقاضیان پس از ثبت نام در سامانه و احراز شرایط، برای دریافت تسهیلات مشارکت مدنی ساخت و تسهیلات ودیعه اسکان موقت به شعب بانک‌های عامل در سراسر کشور معرفی خواهند شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی اضافه کرد: با توجه به فرصت مناسب پیش آمده برای مردم و ساکنین محلات هدف بازآفرینی استان به همشهریان عزیر استان پییشنهاد می شود در فرصت باقیمانده یک هفته، با ثبت نام در سامانه مذکور از مزایای این طرح برخوردار شوند.