شناسهٔ خبر: 105086 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان مطرح کرد؛

تجدید حیات شهری با توسعه درون زا در بافت‌های ناکارآمد شهری استان اصفهان

امیر زاغیان- اصفهان معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: توسعه درون زا بهترین فرصت را برای مدیران شهری فراهم می‌کند تا به نوسازی یا بهسازی کالبد مسکونی بافت‌های ناکارآمد شهری بپردازند.

امیر زاغیان معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ با بیان اینکه مبحث بازآفرینی شهری حداقل سه دهه است که به طور جدی در برنامه سیاست گذاران و تبیین کنندگان برنامه‌های مسکن و ساختمان کل کشور قرار گرفته است اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات بازآفرینی، پرداختن به چگونگی نوسازی بافت‌های فرسوده یا همان بافت‌های ناکارآمد است.  

وی با اشاره به اینکه در علم شهرسازی بهترین و ثمربخش ترین روش برای توسعه شهرها توسعه درون زا محسوب می‌شود، گفت: توسعه درون زا بهترین فرصت را برای مدیران شهری فراهم می‌کند چرا که با توجه به تاسیسات زیربنایی و امکانات شهری که در بافت‌های ناکارآمد وجود دارد به نوسازی یا بهسازی کالبد مسکونی که در آن مناطق است پرداخته می‌شود.  

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: رویکرد بازآفرینی رویکرد پروژه محور است به این معنا که پروژه‌های بازآفرینی محصول تصمیم گیری جمعی از صاحب‌نظران، نماینده‌های مردم، دولت مردان و مسئولین ارائه خدمات شهری بوده که براساس نیاز محدوده‌های بافت فرسوده پروژه‌های محرک توسعه و ارزش آفرین را شناسایی، پیش بینی و اجرایی می‌کنند.  

زاغیان اذعان داشت: با احداث پروژه‌های محرک توسعه علاوه بر رفع نقاط منفی شاخص یک محله ناکارآمد، در گام بعدی رونق بخشی، ایجاد ارزش و تزریق مجدد حیات و زندگی به آن محله‌ها را شاهد هستیم.  

وی عنوان کرد: در سطح استان اصفهان نیز در برخی از بافت‌های ناکارآمد شهری که طرح‌های مورد نظر برای آن پیش بینی شده بود با پروژه‌هایی شامل احداث ورزشگاه، حمام و زورخانه، اقدامات روبنایی زودهنگام بطور مثال آسفالت معابر خاکی، احداث درمانگاه و پاسگاه موجبات افزایش امنیت، رونق و نشاط در این قبیل مناطق فراهم شده است.  

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: یکی از گونه‌های بافت‌های ناکارآمد، بافت‌های تاریخی است که به دلیل گذشت زمان، ظهور تکنولوژی‌هایی که دسترسی به این معابر را محدود کرده و یا تغییر سطح زندگی مردم، خالی از سکنه شده و موجب شکل گیری بافت ناکارآمد شده است.  

وی گفت: دولت برای این محلات نیز تسهیلات ویژه‌ای در نظر دارد تا چه به صورت سکونت و چه به صورت گردشگری محافظت شوند.  

زاغیان در پایان اذعان داشت: کاهش چشمگیر تلفات ناشی از وقوع احتمالی زلزله در مناطق ناکارآمد شهری و افزایش چشمگیر خدمات رسانی شهری از جمله مزایای بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمدشهری است.