شناسهٔ خبر: 105182 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان خبر داد:

مازندران رتبه یک کشور در فراوانی توزیع دستگاه های شتابنگار در شهرهای استان

سید محمد نظری اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران رتبه یک کشور در فراوانی توزیع دستگاه‌های شتابنگار در شهرهای استان را کسب کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(مازندران)، سید محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران گفت: در راستای اتصال کلیه شهرهای مازندران به شبکه شتابنگاری کشور، دو دستگاه شتابنگار دیگر در ایام الله مبارک دهه فجر در استان افتتاح گردید تا مازندران با نصب 23دستگاه شتابنگار رتبه یک در تعداد نصب دستگاه در کل کشور را به خود اختصاص دهد.

نظری افزود: از آنجایی که ایران بر روی کمربند لرزه خیز آلپ –هیمالیا قرار گرفته، همیشه بخش هایی از آن تحت تاثیر این پدیده طبیعی(زمین لرزه) قرار دارد. در سالیان اخیر در ایران، پدیده زمین لرزه مورد توجه روزافزون قرار گرفته است و نمود عینی آن رشد کمی و کیفی شبکه های شتابنگاری و ارزه نگاری کشور است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خاطر نشان کرد: مازندران به دلیل وجود دو گسل مهم خزر و شمال البرز همیشه تحت تاثیر جنبش های زمین و  وجود زمین لرزه در کل استان می باشد. گسل خزر با طول بیش از 600 کیلومتر کل استان مازندران را  تحت پوشش قرار داده و همین امر مسئولین را بر آن داشت تا در راستای کاهش خسارات احتمالی ناشی از زلزله اقداماتی پیشگیرانه و علمی انجام دهند.

نظری گفت: یکی از این اقدام ها که توسط اداره کل راه  وشهرسازی مازندران صورت پذیرفت نصب و راه اندازی 23 دستگاه شتابنگار در استان است.

به طور کلی شتابنگارها دستگاهی است که شتاب حاصل از جنبش پوسته زمین را به ثبت می رساند و از اجزای اصلی سنسورها، دیجیتایزر، حافظه و باطری تشکیل شده است.

این دستگاهها جهت نصب در نزدیکی مراکز زمین لرزه ها و گسل های فعال و همچنین در سازه های مهم بسیار مناسبند و اطلاعات حاصل از آنها در هنگام رویداد زلزله که شتابنگاشت نامیده می شود در مهندسی زلزله اهمیت فراوان دارد.

از این داده ها برای تحلیل طبیعت جنبش نیرومند  زمین (فاصله،عمق ،شتاب،جابجایی،سازوکار گسل، بزرگی زلزله و ....)استفاده می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران بیان کرد: تفاوت دستگاههای شتابنگار و لرزه نگار در این است که در هنگام وقوع زمین لرزه، اگر دستگاه لرزه نگار بر روی کانون زلزله واقع گردد، این دستگاه از کار می افتد در حالی که چنین اتفاقی برای دستگاههای شتابنگار روی نمی دهد و این دستگاهها رکورد های زلزله را به ثبت می رسانند و از آن در طراحی ساختمانهای مهم استفاده می گردد. ثبت این داده ها برای فهم طبیعت فرایندهای شکست پوسته لرزه زا، الگوی تابش امواج لرزه ای از چشمه و الگوی عبور امواج کاربرد دارد. همچنین ثبت حرکات قوی می تواند در توسعه روابط تجربی خصوصیات تکان قوی موثر باشد.

در حال حاضر هدف شبکه شتابنگاری، ثبت حرکات قوی زمین در نزدیکی مراکز زمین لرزه ها  و گسل های فعال می باشد،که این فاصله برای ساختگاه سنگی حدود 20تا 25کیلومتر و برای ساختگاههای با خاک نرم تا 100 کیلومتری از اثر گسیختگی است.

نظری در خاتمه گفت: از جمله کاربرد داده های شتابنگاری را می توان  در طرای طراحی مقاوم سازی ساختمانها  در برابر زلزله (آیین نامه 2800 در ایران)، آنالیز دینامیکی سازه های مهم (برج، سد، نیروگاه، سازه های صنعتی و ....)، تهیه نقشه های واکنش سریع جهت امداد و نجات(سامانه پاسخ سریع)، اعلام هشدار زودهنگام زلزله جهت مدیریت بحران(سامانه هشدار سریع)، تعیین شدت زلزله در مناطق مختلف و تخمین خسارت و .... اشاره کرد.