شناسهٔ خبر: 105209 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان مطرح کرد؛

ارزش آفرینی، مهمترین هدف بهسازی مناطق ناکارآمد شهری استان اصفهان

باز افرینی شهری اصفهان معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: تجمیع و نوسازی پلاک‌های ریزدانه منجر به بازیافت مناسب زمین و ارزش آفرینی در مناطق ناکارآمد می‌شود.

امیر زاغیان معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ با بیان اینکه در علم شهرسازی بهترین و ثمربخش‌ترین روش برای توسعه شهرها توسعه درون زاست اظهار کرد؛ یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این سال‌ها توسط اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان انجام شده و می‌توان به صورت پایلوت و نمونه در سطح کشور مطرح کرد پروژه همت آباد است.  

وی افزود: این پروژه یک نمونه عینی از تئوری‌هایی است که حداقل سه دهه است در کشور ایران به خصوص در شهر تهران مطرح بوده از این بابت که ما بتوانیم در بافت فرسوده با تجمیع پلاک‌هایی که متعلق به مردم است بدون تملک آنها، با مشارکت مردم نوسازی کنیم و به خود مردمی که آنجا ساکن هستند واحدهای ساخته شده را واگذار کنیم.  

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان اذعان داشت: براین اساس زمین‌ها بصورت قرض و تنخواه از مردم این مناطق دریافت و تجمیع می‌شود صرفا با ورود یک سازنده به اسم توسعه گر به آن محل و همدلی و همیاری با نماینده و هیات امنای مردم مجتمع‌های مسکونی با ضوابط آن منطقه و با بهترین کیفیت و استاندارها ساخته می‌شود.  

 وی گفت: مردمی که زمین خودشان را به عنوان سهم الشرکه و آورده برای اجرای این طرح می‌آورند به همان میزان و ارزش هم سهم خودشان را خواهند برد در این میان هم سازنده و تسهیل گر سود منطقی خودش را کسب می‌کند و هم مردم خانه‌هایشان نوسازی شده و ارزش افزوده ایجاد می‌شود.  

زاغیان ادامه داد: براین اساس ارزش آفرینی در مناطق ناکارآمد که مهمترین هدف ما از این اقدام است ایجاد می‌شود همچنین این تجمیع و نوسازی پلاک‌های ریزدانه منجر می‌شود تا بازیافت مناسب زمین داشته باشیم به این معنا که پس از تجمیع چند پلاک ریزدانه و دست یابی به پلاک‌های خوش قواره استاندارد و سکونت مردم به سهم خود در همان منطقه، قطعا محصول این موارد ناخودآگاه تولید شبکه معابر استاندارد پیرامون این بلوک‌های شهری و از آن بهتر بازیافت یک سری زمین برای اختصاص دادن به کاربری خدماتی مربوط به همان مردم  است.  

وی اظهار کرد: به عنوان نمونه در پروژه همت آباد، زمین قابل ملاحظه‌ای را برای فضای سبز بین بلوک‌های مسکونی پیش بینی کردیم که در مقیاس محله نه تنها به این بلوک‌ها بلکه به بلوک‌های مجاور هم به خوبی می‌تواند خدمات بدهد که این خود یک نمونه بارز ایجاد ارزش و ارزش آفرینی در آن منطقه است.  

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعاتی که برای صاحبنظران در این حوزه مطرح است مبحث عدم جابه جایی و کوچاندن ساکنین این محلات بوده، اذعان داشت: در تمام مراحل و روندها برای نوسازی بافت‌های ناکارآمد سهم دولت و اقداماتی که دولت می‌تواند انجام دهد حداقل است لذا اراده و همت مردم برای کمک به نوسازی بافت‌ها مهمترین ارزش و سرمایه است.  

 وی با اشاره به اینکه دولت و شهرداری براساس قوانین مصوب و ابلاغ شده برای نوسازی محلات ناکارآمد هیچ نظر و دیدگاه درآمدی ندارند عنوان کرد: در این رابطه شهرداری موظف شده است حداقل ۵۰ درصد از عوارض صدور پروانه ساختمانی را به مالکین تخفیف بدهد که در برخی شهرها عدد تخفیف به ۱۰۰ درصد هم می‌رسد و پس از آن، مبلغ تخفیف داده شده، توسط دولت در اختیار شهرداری و در بودجه‌های سالیانه شهرداری‌ها گنجانده و چند برابر آن مجدداً در پیرامون این محلات هزینه می‌شود.