شناسهٔ خبر: 105230 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی استان خبر داد:

نصب و راه اندازی دستگاه شتابنگار در نمک آبرود چالوس

نصب و راه اندازی دستگاه شتابنگار در نمک آبرود چالوس رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی استان از نصب و راه اندازی دستگاه شتابنگار در نمک آبرود چالوس با حضور مسئولین استانی و شهرستانی با هدف سیستم پاسخ سریع و هشدار سریع برای زلزله خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(مازندران)، محدثه یوسفی از نصب و راه اندازی دستگاه شتابنگار در شهر نمک آبرود چالوس خبر داد و گفت: تاریخچه زمین لرزه های استان نشان می دهد که عموما" عمق کانونی زمین لرزه ها کمتر از ۳۵ کیلومتر(یعنی زلزله هائی کم عمق) بوده و حوادثی با منشا زلزله همچون زمین لغزش،ریزش کوه و سنگ، روانگرائی و... نیز بهمراه آن در گذشته در استان رخداده است.

یوسفی تصریح نمود: فراهم کردن شهر ایمن تر و زندگی بهتر برای شهروندان از وظایف ماست و امیدواریم اطلاعاتی که به واسطه نصب و راه اندازی دستگاههای شتاب‌نگار به دست می آید بتواند مورد استفاده مدیران دستگاههای اجرایی مراکز استانها قرار گیرد.

وی یادآور شد: مزیت این دستگاهها نسبت به لرزه نگارها در این است که دستگاه‌های شتابنگار در نزدیکی کانون زمین‌لرزه از کار نمی‌افتند و اگر زلزله بزرگی مانند زلزله سرپل ذهاب رخ دهد، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری نزدیک به کانون زلزله به دلیل حرکت شدید زمین از کار می‌افتند؛ از این رو لازم است کشور به دستگاه‌های جدید شتابنگاری مجهز شود. این دستگاهها که جنبش زمین و حرکتهای تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می دهد برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب آوری شهر امکان بسیار خوبی فراهم می‌کند.

گفتنی است آئین بهره برداری از سامانه شتاب نگار نسل جدید و اتصال به شبکه ملی شناب نگاری کشور با هدف سیستم پاسخ و هشدار سریع برای زلزله، در نهمین روز از دهه مبارک فجر با حضور فرماندار چالوس، شهردار هچیرود، رئیس اداره راه و شهرسازی تنکابن، رامسر و عباس آباد و همچنین سایر روسا و مسئولین شهرستانی با اعتبار هزینه شده  30 میلیارد ریال برگزار شد.