شناسهٔ خبر: 105510 - سرویس راهنمای پایگاه خبری
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر مطالعات بخش عمومی وزارت اقتصاد:

منابع مردمی را به سمت خرید مسکن هدایت کنیم

رعنایی در نشست همایش اقتصاد مقاومتی مدیرکل دفتر مطالعات بخش عمومی وزارت اقتصاد ساخت مسکن توسط مردم با زمین دولتی و تضمین پیش‌فروش با محوریت بانک مسکن را از روش‌های هدایت منابع مردمی به حوزه مسکن دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی رعنایی مدیرکل دفتر مطالعات بخش عمومی وزارت اقتصاد، در نشست «هدایت هوشمندانه اعتبارات بانکی در نهضت ملی مسکن» که طی هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برگزار شد، به نقد اصل موضوع هدایت اعتبارات بانکی به سمت بخش مسکن پرداخت و گفت: بخش مسکن جزو بخش‌هایی با بیشترین بازدهی اقتصادی است، چرا مردم باید برای تامین مالی این بخش به سراغ دولت بروند؟

وی با بیان اینکه مسیر دارایی و ورود سرمایه به حوزه مسکن را هموار نکرده‌ایم،‌ افزود: بخشی که چنین بازدهی بالایی دارد نباید از دولت یارانه بگیرد.

به گفته رعنایی، حوزه‌ه‌های قانونی ساخت و ساز به ویژه پیش فروش، ‌دارای مشکلات حقوقی و قانونی اساسی است و باید مسیر تامین مالی و ساخت و ساز مسکن هموار شود چرا که در حال حاضر مردم بیش از آن که تمایل به ساخت داشته باشند به خرید و سوداگری تمایل دارند.

وی افزود: در صورت گسترش محدوده شهرها و واگذاری زمین به مردم، بخشی از چالش‌های این حوزه مسکن برطرف می‌شود. مردم از قدیم به طور تدریجی خانه خود را می‌ساختند و این خودش یک مدل از ساخت مسکن‌های ویلایی است و مردم می‌توانند با تامین مالی خودشان این کار را انجام دهند اما امروز بخاطر گران شدن زمین،‌ ساخت این مدل نیز کم شده است.

رعنایی بهره گیری از ظرفیت ضمانت بانکی را مدل دیگر توسعه ساخت مسکن دانست و گفت: بانک مسکن باید متولی این روش باشد و تضمین پیش فروش را به عنوان یک روش برای ساخت مسکن مطرح کند.

وی افزود: در این روش پول از سوی مردم آورده شده و بانک صرفا تضمین می‌کند که قرارداد پیش فروش کاملا سالم و درست باشد.

رعنایی در ادامه تهاتر نفت با فروش مازاد را نیز روش دیگری برای ساخت مسکن دانست.