شناسهٔ خبر: 10561 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

هشدار سازمان هواشناسی: مردم زابل منتظر توفان ۹۰ کیلومتری باشند/ جمعه؛ پایان بادهای ۱۲۰ روزه شمال سیستان‌و‌بلوچستان

مسدود شدن راه‌ها بر اثر طوفان و گرد و خاک شدید در زهک کارشناس سازمان هواشناسی گفت: جریانات پرفشار شمال شرق به جنوب شرق، همه‌ساله سبب ایجاد وزش بادهای سهمگین ۱۲۰ روزه در منطقه زابل می‌شود.

امین‌حسین نقشینه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص وزش بادهای سهمگین در منطقه زابل و شمال سیستان و بلوچستان اظهار کرد: این بادها که به دلیل داشتن سرعت نزدیک به ۶۰ نات (۲۵ متر بر ثانیه یا ۹۰ کیلومتر بر ساعت) در برخی از ساعات شبانه‌روز، مشکلاتی برای اهالی این منطقه ایجاد کرده‌اند امشب (چهارشنبه ۲۱ مرداد) و فردا شب هم ادامه خواهد داشت.

کارشناس پیش‌بینی وضعیت آب و هوای سازمان هواشناسی کشور با اعلام کاهش دید افقی و کیفیت هوای منطقه شمال سیستان و بلوچستان در یکی دو روز آینده، گفت: به همین دلیل، شرایط ناسالم و اضطرار آب و هوایی به مسئولان منطقه و مردم زابل اطلاع‌رسانی شده است.

وی با اشاره به ابلاغ هشدارهای سازمان هواشناسی به استانداری و سازمان مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان، ادامه داد: این شرایط و وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان تا جمعه ۲۳ مرداد ادامه خواهد داشت.

نقشینه تأکید کرد: البته این منطقه به دلیل شرایط  خاص اقلیمی همواره مستعد وزش باد همراه با گرد و خاک است؛ اما شدت آن در روزهای گذشته نسبت به سایر روزهای سال بیشتر است.

وی دلیل وقوع توفان در منطقه زابل را ایجاد گرادیال فشار در نقشه‌های سطح زمین و جریانات شمالی دانست و خاطرنشان کرد: جریانات پرفشار شمال شرق به جنوب شرق همه‌ساله سبب ایجاد وزش بادهای ۱۲۰ روزه در این فصل از سال برای منطقه شمال سیستان و بلوچستان می‌شود.

نظر شما