شناسهٔ خبر: 105967 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان:

از ظرفیت نهضت ملی مسکن برای توسعه متوازن شهر استفاده می کنیم

زنجان بیات منش 2.jpg مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: اجرای پروژه «کمربندی شمالی شهر زنجان» باعث توسعه متوازن در شهر زنجان می‌شود و مشکل ترافیکی شهر زنجان حل خواهد شد.

مسعود بیات منش در گفتگو با خبرنگار وزارت راه و شهرسازی (زنجان)،به پروژه «کمربندی شمالی شهر زنجان» که جزو پروژه‌های مصوب ریاست جمهوری به استان است اشاره کرد و گفت: طول این پروژه ۲۵ کیلومتر است.

وی با بیان اینکه در حال مطالعه و تجهیز کار گاه هستیم و این پروژه برای اجرا به تنهایی به ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اظهار داشت: طبق دستور رئیس جمهور اعتبار این پروژه از محل ارزش افزوده منابع مالی استان تامین خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه کل اعتباری که برای پروژه‌ها از تمام منابع تخصیص پیدا می‌کند حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است، گفت: تامین سه هزار میلیارد تومان با نرخ روز برای اجرای پروژه «کمربندی شمالی شهر زنجان» ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد ولی با برنامه ریزی صورت گرفته برای اجرای این پروژه، زمانبندی چهارساله بر اساس تامین منابع مالی استانی تعریف شده است.

بیات منش متذکر شد: منابع مالی پروژه «کمربندی شمالی شهر زنجان» از محل ارزش افزوده زمین‌هایی که در کنار این کمربندی ساخته می‌شود، استفاده خواهد شد و در این میان موافقت‌ها از سازمان ملی زمین و مسکن گرفته شده و در قالب پروژه‌های نهضت ملی مسکن اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه منابع مالی اداره کل راه و شهرسازی استان امسال افزایش یافته است، گفت: به لحاظ اعتباری ۸۰ درصد اعتبارات ملی در حوزه راه افزایش یافته است.

مدیرکل راه شهرسازی استان زنجان با تاکید بر این اینکه اعتبار برای اجرای ۸ پروژه راه سازی در استان طی سال گذشته ۱۶۰ میلیارد تومان بود، متذکر شد: امسال این اعتبارات به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که تاکنون ۸۵ درصد اعتبارات تخصیص یافته و تا پایان سال هم ۱۵ درصد باقی مانده تخصیص می‌یابد.

بیات منش با تاکید بر اینکه پروژه «کمربندی شمالی شهر زنجان» برای مرکز استان حیاتی است، افزود: پیشران توسعه استان مرکز استان است چرا که شهر زنجان توسعه یابد استان هم به تبع آن ترقی و پیشرفت می‌کند.

وی ادامه داد: با اجرای این پروژه بسیار مهم، مشکل ترافیکی شهر زنجان حل می‌شود و باعث جذب گردشگر به مرکز استان خواهد شد.

غرب شهر زنجان توسعه متناسبی نداشته است

مدیرکل راه شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه اجرای پروژه «کمربندی شمالی شهر زنجان» باعث توسعه متوازن در شهر زنجان می‌شود، بیان داشت: غرب شهر زنجان نسبت به شرق زنجان توسعه متناسبی ندارد و شرق زنجان که به سمت تهران است توسعه یافته تر از غرب شهر زنجان است.

بیات منش افزود: دسترسی‌های مناسبی به راههای برون شهری در غرب شهر زنجان وجود ندارد و این عوامل باعث شده تا زمین‌ها قیمت و ارزش افزوده لازم را نداشته باشند و سرمایه گذار ان اشتیاقی برای سرمایه گذاری در این منطقه نداشته باشند.

وی ادامه داد: بهترین زمین‌ها، بهترین پوشش‌های گیاهی مناسب، هوای پاک و آب تمیز که از سد تهم تامین می‌شود در غرب شهر زنجان وجود دارد ولی به دلیل نبود دسترسی راه مناسب به بیرون شهر باعث شده تا ارزش افزوده به زمین نداشته باشیم و منطقه غرب شهر زنجان توسعه پیدا نکند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه عدم توسعه یافتگی غرب شهر زنجان مشکلات و هنجارهای اجتماعی در آینده را به دنبال دارد، یاد آور شد: در این راستا پروژه «کمربندی شمالی شهر زنجان» از اهداف عالی طرح «جامع شهر زنجان» بوده و تعریف شده و در سفر رئیس جمهور به استان مصوب شد که این طرح با قوت بیشتری دنبال شود و در بازه زمانی ۴ ساله تمام خواهیم کرد.