شناسهٔ خبر: 106040 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مقام عالی وزارت راه وشهر سازی:

استان مرکزی به لحاظ دارا بودن صنایع سنگین، استان صنایع مادر در کشور است

سفر وزیر راه وشهر سازی به اراک رستم قاسمی در جریان بازدید از واحد تولیدی واگن پارس اراک افزود: استان مرکزی به لحاظ دارا بودن صنایع سنگین، استان صنایع مادر در کشور است و از دیرباز تولیدات بزرگ صنعتی کشور در حوزه های مختلف در استان مرکزی انجام می شده است .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهر سازی(استان مرکزی)، رستمی در جریان بازدید از واحد تولیدی واگن پارس اراک بیان داشت: در این بازدیدها علیرغم گزارشات زیادی که در خصوص تعطیلی این واحدهای تولیدی(واگن پارس و هپکو) ارائه شده بود شاهد تغییر در این ۲ کارخانه بزرگ بودیم و اکنون واگن پارس در یک نگرش و تحول جدید قرار دارد و تقریبا کارخانه فعال است که جای امیدواری دارد‌.

وی عنوان کرد:  دولت سیزدهم حمایت از صنایع به ویژه کارخانجاتی که ظرفیت های سنگینی و سرمایه گذاری های عظیمی از کشور برای ایجاد انها صرف شده را هدفگذاری کرده و ایجاد و  سرعت بخشیدن به تولید این واحدهای تولیدی، مدنظر ویژه قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:  برای ایجاد چنین واحد تولیدی در سطح کشور باید هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد تا بیس کارخانه ایجاد شود اما خوشبختانه بیس این کارخانه وجود دارد.

رستمی در خصوص واحد تولیدی هپکو نیز گفت: این شرکت در یک مسیر تحولی قرار دارد و این واحد تولیدی متعهد شده تعهدات خود در قبال وزارت راه و شهرسازی را در اسرع وقت انجام دهد و ما نیز قول داده ایم به محض عملیاتی شدن این قرارداد، قرار داد مناسبی با هپکو برای تامین ماشین آلات راهداری کشور منعقد کنیم که امید است بتوانیم در مجموع قرارداد ۵۰۰ دستگاه را منعقد کنیم.

وی در خصوص فعالیت واحد تولیدی واگن پارس نیز گفت:  این کارخانه به نوعی با راه آهن جمهوری اسلامی ارتباط دارد که برنامه ریزی لازم با مدیرعامل راه آهن انجام خواهد شد که بتوان از ظرفیت های این شرکت  بهره گیری کرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به تازگی توافقات خوبی با کشورهای آسیای میانه همچون ترکمنسنان صورت گرفته و کشور ایران با ترکمنستان چهار سال تعاملی نداشت که آخرین توافق با ترکمنستان مربوط به سه تا چهار ماه گذشته است و باید اذعان داشت وزارت راه و شهرسازی به طور تقریبی رییس کمیسیون مشترک بیشتر کشورهای آسیای میانه است،

رستمی با بیان اینکه  بالاترین حد ترانزیتی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته در سرخس وجود دارد گفت: علاوه بر صادرات کشور خودمان، ترانزیت به سایر کشورها از جمله قفقاز، افغانستان و روسیه از مسیر راه آهن نیز انجام می شود و  تکمیل راه آهن آستارا به رشت می تواند ایران را به اروپا وصل کند و این مهم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است.

 وی عنوان کرد: اکنون توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یک حمل و نقل ایمن و ارزان در دستور کار است و بر اساس برنامه ششم باید بیش از ۳۰ درصد ظرفیت باری کشور در اختیار راه آهن بود که اکنون کمتر از ۷ درصد است و این نشان از ضعف و عقب ماندگی  جدی در این حوزه است که باید به طور حتم جبران شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بخشی از این عقب ماندکی همین اقدامی است که اکنون واگن پارس در زمینه واگن مسافری و باری انجام می دهد و باید در اسرع وقت اجرایی شود.

قاسمی با بیان اینکه در زمینه هپکو نیز ظرفیت های این شرکت باید تکمیل شود گفت:  مازاد بر ظرفیت هپکو در صورت نیاز باید وارد شود، برنامه وزارت راه و شهرسازی این است که  تقویت و توجه به ساخت داخل را در شرکت هپکو ایجاد کند که در این راستا قراردادی منعقد می شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اکنون حدود ۳۱۴ هزار ریل در کشور وجود دارد که تنها ۵۰۰ لوکوموتیو موجود است که در این راستا کاستی است اما ظرفیت واگن پارس برای ساخت  لوکوموتیو برای چهار سال آتی تکمیل می شود.