شناسهٔ خبر: 106044 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رستم قاسمی خبر داد:

آماده‌سازی زمین برای دومیلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن تا پایان سال/ ابلاغ سهم وام مسکن هر واحد روستایی و شهری به بانک‌ها

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در راستای تسهیلات وام مسکن، براساس توافق با شورای پول و اعتبار سهم هر واحد و استان را به لحاظ سقف وام اعلام شده است، گفت: تا پایان سال برای دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد از سه میلیون واحدی که در دستور کار است، زمین آماده می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت مسکن در کشور به بازه زمانی یکسال و نیمه نیاز دارد، گفت: برای تحقق چهار میلیون مسکن تا پایان دولت سیزدهم باید در دو مرحله دو میلیونی هدف مورد نظر را دنبال کنیم تا به تعهد خود جامه عمل بپوشانیم.

وی افزود: امروز در استان مرکزی که طی چهار سال سهمی ۶۰ هزار واحدی دارد، عملیات اجرایی ۲۸ هزار واحد شهری و روستایی را آغاز کردیم که ۵۰ درصد سهم چهار سال استان را شامل می‌شود. 

قاسمی استان مرکزی را پیشرو در بحث نهضت ملی مسکن خواند و بیان کرد: مقرر شده در سفر رئیس جمهور به این استان که طی دو ماه آینده صورت می‌گیرد، مرکزی سهم باقی مانده چهارساله را آغاز کند؛ چراکه بخش زیادی از زمین مورد نیاز در شهر جدید امیرکبیر و دیگر شهرهای جدید استان پیش‌بینی شده است.

وی از سفر رئیس جمهور به استان گلستان خبر داد و عنوان کرد: فردا با حضور رئیس جمهور عملیات اجرایی بیش از ۲۰ هزار واحد در گلستان آغاز می‌شود و برنامه‌ریزی برای سقف تعیین شده را انجام داده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی یکی از محدودیت‌های طرح نهضت ملی مسکن در استان‌های شمالی را محدودیت زمین برشمرد و گفت: با روش‌های مختلف بخشی از این زمین‌ها تامین شده است و فردا، جمعه، ۱۳ اسفندماه، برای بخش باقی مانده پیگیری‌ها انجام می‌شود. 

قاسمی با اشاره به اینکه در اغلب استان‌های کشور زیرساخت‌های لازم برای طرح نهضت ملی مسکن آماده شده است، عنوان کرد: استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌هایی است که بخش زیادی از زیرساخت‌ها را برای شروع عملیات اجرایی مهیا کرده است؛ در این زمینه همچنین الحاقاتی به شهر همدان داشتیم و در کرمانشاه نیز در چند روز گذشته کلنگ ۲۰ هزار واحد مسکونی در کل استان و حدود ۱۰ هزار واحد در شهر کرمانشاه زده شد.

وی با بیان اینکه تا پایان سال برای دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد از سه میلیون واحدی که در دستور کار داریم، زمین را آماده خواهیم کرد، گفت: به صورت مداوم نیز در حال پیگیری همه استان‌ها هستیم تا در زمان تعیین شده سهم خود را شروع کنند.

قاسمی سقف وام هر واحد را تشریح و اعلام کرد: براساس توافق با شورای پول و اعتبار سهم هر واحد و استان را به لحاظ سقف وام اعلام کردیم، در این راستا سهم شهری مثل تهران و مرکز استان‌ها ۴۰۰ میلیون و سهم روستا ۲۰۰ میلیون تومان بوده که به همه بانک‌ها ابلاغ شده است و بانک‌ها با تعیین اقساط ۲۰ ساله آغاز به کار کرده‌اند و تسهیلات در حال حاضر و تا زمان پیشرفت وضعیت افزایش نخواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همچنین ۴۰هزار میلیارد تومان برای ودیعه کسانی که در شرایط فعلی با مشکل مواجه هستند، به عنوان ودیعه مسکن اجاره‌ای پیش‌بینی شده است که در سایت وزارت راه و شهرسازی اعمال خواهد شد و مردم می‌توانند بنابر نام‌نویسی که صورت می‌گیرد، تسهیلات مذکور را دریافت کنند.