شناسهٔ خبر: 10627 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی:

کاندیداهای انتخابات نظام مهندسی شعارهای غیرعملی ندهند/ حق رای از اعضای فاقد پروانه اشتغال سلب شود

محمدرضا رئیسی رئیس نظام مهندسی استان خراسان رضوی خواستار سلب حق رای از افراد بدون پروانه شد و تاکید کرد کاندیداهای انتخابات نظام مهندسی از دادن وعده‌های غیرعملی بپرهیزند.

محمدرضا رئیسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان مشکلات و چالش‌هایی که سازمان‌های نظام‌مهندسی به ویژه در استان‌ها با آن دست به گریبان هستند، گفت: در استان خراسان رضوی تعدادی خود را کاندیدای انتخابات هیئت مدیره سازمان‌های نظام‌مهندسی کرده و تبلیغات را شروع کرده‌اند که این مسئله می‌تواند در ابتدا به ساکن اتفاقی مبارک باشد. در همین رابطه متاسفانه شاهد هستیم که افراد به جای تبلیغ به تخریب و تحقیر دیگر کاندیداها دست می‌زنند که چندان شایسته انتخابات مهندسان نیست.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی افزود: اگرچه نظام مهندسی پیرو هماهنگی‌هایی که داشت بیانیه‌ای مبنی بر حفظ و رعایت اخلاق حرفه‌ای منتشر کرد اما متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد و بعضا شاهد هستیم که افراد اخلاق حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنند. ضمن آنکه تخریب افراد از منظر شورای انتظامی و قانون مدنی دارای جرم‌هایی قابل رسیدگی است.

رئیسی از کاندیداهای این دوره از انتخابات خواست تا از دادن وعده‌های غیرعملی پرهیز کنند و با تسلط بر قوانین و آیین‌نامه‌های موجود، محدوده توانمندی خود را در هیئت‌مدیره به شرکت کنندگان در انتخابات و مهندسان وعده بدهند.

وی تاکید کرد: در همین رابطه دیده می‌شود که عده‌ای از افراد کاندیدا شده‌اند که چندان هم بر آیین‌نامه‌ها و قوانین موجود آگاهی ندارند و برای موفق شدن در انتخابات، وعده‌های غیرعملی می‌دهند که منطبق بر قوانین و آیین‌نامه‌ها نیست. شنیده می‌شود که این عده از تشکیل شرکت‌های تجاری با اموال سازمان را می‌دهند که این موارد می‌تواند اثرات نامطلوبی بر افراد تازه عضو شده سازمان داشته باشد و برای آنها انتظاراتی در پی داشته باشد.

به گفته رئیسی، با توجه به اینکه اعضایی که آزمون ورود به حرفه را نگذرانده و پروانه اشتغال به کار را کسب نکرده باشند نیز حق رای دارند این مسئله مشکلاتی را ایجاد می‌کند که می‌تواند عدم تسلط و حتی آگاهی بر آیین‌نامه‌ها، قوانین و مبحث دوم مقررات ملی ساختمان باشد و همین ناآگاهی منجر به دادن وعده‌های غیرعملی و در نهایت عدم اعتماد و اطمینان به برخی از سازمان‌های نظام مهندسی می‌شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان خراسان رضوی با اشاره به غیرحرفه‌ای بودن دادن حق رای به افرادی که پروانه اشتغال ندارند به تجربه موفق سایر کشورها و تخصصی‌شدن اشاره کرد و گفت: زمانیکه غیرمتخصصان متخصصان را انتخاب می‌کنند امکان سوء‌استفاده برای عده‌ای سودجو فراهم می‌شود. وقتی تعیین می‌کنیم که فردی که حتی سابقه طولانی نیز دارد اما حق عضویت را پرداخت نکرده حق شرکت در انتخابات را ندارد می‌توانیم حق رای را از افرادی که پروانه اشتغال کسب نکرده‌اند نیز سلب کنیم./

نظر شما