شناسهٔ خبر: 106558 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

عملیات اجرایی کاهش مخاطرات زمین‌لغزش جاده چالوس حوالی پل زنگوله آغاز شد

علی بیت اللهی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی کاهش مخاطرات زمین‌لغزش جاده چالوس در حوالی پل زنگوله خبر داد.

علی بیت‌اللهی عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص زمین‌لغزش جاده چالوس پل زنگوله که ۲۱ اسفندماه به طول ۵۰ متر رخ داد، نکاتی را ارایه کرد.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه این حادثه روز گذشته در نزدیکی پل زنگوله از سمت تهران رخ داد و عملا سبب غیرقابل استفاده شدن یک سمت از جاده شد، گفت: به دلیل خطراتی که احتمال لغزش‌های احتمالی داشت این محور توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مسدود شد. همچنین با درخواست سازمان راهداری و به دلیل اهمیت موضوع و تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ در این مسیر، با هماهنگی مسئولان راهداری بازدید میدانی از منطقه زمین لغزش انجام شد. 

بیت‌اللهی ادامه داد: بازدیدهای میدانی حاکی است که این زمین لغزش یک  پدیده موضعی با ابعاد نه چندان بزرگ است. منطقه موردنظر نرسیده به سیاه‌بیشه شیب تندی دارد و با توجه به اینکه از دهه ۷۰ تاکنون سه زمین لغزش در آن حوالی رخ داده ضرورت دارد تا راهکارهایی در اسرع وقت، عملیاتی و اجرایی بشود تا از گسترش توده لغزشی به سمت دامنه کوه جلوگیری بعمل آید و یک سمت کوه قابلیت استفاده پیدا کند.

وی توضیح داد: عملیات اجرایی برای کاهش مخاطرات این زمین‌لغزش آغاز شده و از آنجاییکه عملیات اجرایی کار زمانبری است این کار فردا نیز ادامه خواهد یافت. همچنین با توجه به  اینکه ورود ماشین آلات سنگین در منطقه  ایجاد اشکال می‌کند عملیات اجرایی ترمیم جاده باید با دقت و به آرامی ادامه یابد.

بیت‌اللهی اظهار امیدواری کرد که اینکار قبل از شروع تعطیلات به اتمام برسد تا ایمنی تردد کنندگان به خطر نیفتد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پیشنهادات ارایه شده از سوی مرکز تحقیقات را  عمدتا مبنی بر زهکشی و خروج آب و جلوگیری از ماندآبی برشمرد و تاکید کرد: اگر اینکار انجام شود حرکت دامنه متوقف خواهد شد. در واقع تعبیه زهکش‌ها و طراحی آنها عمده ترین کار موثر است. همچنین اقدامات زیربنایی تر نیز شامل شمع کوبی و سایر موارد نیز پیشنهاد شده که نیازمند مطالعات زمانی بیشتری است.