شناسهٔ خبر: 106562 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تحول عظیم در احداث بزرگراه در سیستان و بلوچستان:

 بهره برداری از ۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و آغاز ساخت ۴۳ کیلومتر باند دوم همزمان با پایان اسفندماه ۱۴۰۰

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از روند احداث بزرگراه محور زاهدان- زابل و زاهدان- بیرجند احداث و توسعه بزرگراه در دو سال اخیر در سیستان و بلوچستان توسط اداره کل راه و شهرسازی استان رشد شتابانی به خود گرفته است بطوری که در اسفندماه جاری علاوه بر افتتاح ۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتبار ۵۴۰۰ میلیارد ریال علمیات ساخت ۴۳ کیلومتر باند دوم با اعتبار ۵۶۷۰ میلیارد ریال نیز آغاز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(سیستان و بلوچستان)،امروزه توسعه بزرگراه ها بعنوان یکی از عوامل دخیل در توسعه جامعه  نقش مهمی دارد، نقشی که هر کدام از برنامه‌ریزان برای آن اهمیتی ویژه قائلند و گسترش آن را در هر شهری از ضروریات می‌دانند این مهم باعث شده است که در سیستان و بلوچستان تمام مسئولان اجرایی برای توسعه بزرگراه‌ها برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بچینند برنامه‌هایی که تحقق آنها در طی سالیان اخیر توانسته وضعیت این استان را در شاخص راه های ارتباطی ارتقاء و بر اهمیت موقعیت ارتباطی جنوب شرقی کشور بیافزاید اهمیتی که به واسطه وضعیت استراتژیک سیستان و بلوچستان می تواند در توسعه اقتصادی و صادراتی کشور نقشی مهم ایفا کند. 
توسعه بزرگراه‌ها در سیستان و بلوچستان علاوه بر اهمیت های کشوری در موقعیت داخلی استان نیز تأثیرات بسزایی گذاشته  و توانسته  شاخص‌های رفاه اجتماعی را در این منطقه بالا برده و این استان  را از محرومیت‌های اجتماعی  دور کند. 

دسترسی مناسب به راه از عوامل کم شدن هزینه‌های تجارت و از مزیت‌های نسبیِ مناطق مختلف کشور برای تولید محسوب می شود، مراکز تولید مانند روستاها، شهرک های صنعتی، کارخانجات و واحدهای تولیدی برای فروش محصولات و حضور در بازارها به مهمترین عامل یعنی راه نیاز دارند.

اتصال شمال به جنوب سیستان و بلوچستان از آن زیرساخت‌های ارتباطی است که می‌تواند باعث افزایش تجارت و ترانزیت به عنوان دو محور توسعه در استان شود زیرا ظرفیت مرز با کمک این راه‌ها  قابلیت های اقتصادی بسیاری در بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا، آسیای مرکزی و شرقی ایجاد می‌کند.

بی‌شک برای توسعه بزرگراه‌ها آن هم در شرایط اقتصادی حاضر همتی جهادی نیاز بود همتی که مسئولان راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان شبانه روز آن را به کار گرفتند تا هیچ تحریم و ضربه اقتصادی نتواند از توسعه و پیشرفت کشورمان بکاهد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان از بهره برداری ۴۲ کیلومتر بزرگراه و ۸ کیلومتر راه اصلی در این استان همزمان با پایان اسفندماه جاری خبر داد و افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده از مجموع بزرگراه های آماده بهره‌برداری بودن استان ۲۱ کیلومتر آن مسیر زابل- زاهدان، ۱۱ کیلومتر در محور زاهدان- بیرجند، ۷ کیلومتر در مسیر زاهدان نصرت آباد _ بم و سه کیلومتر در کمربندی غربی زاهدان قرار دارد.
عطاء اله اکبری با بیان اینکه هشت کیلومتر راه اصلی نیز در استان آماده افتتاح در محورهای زابل_ زهک و گوهر کوه _ بزمان است، ادامه داد: برای افتتاح ۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سیستان و بلوچستان ۵۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی گفت: با توجه به اینکه یکی از راه‌های برون رفت هر منطقه‌ای از مشکلات اقتصادی، ساخت راه‌های مواصلاتی و به ویژه بزرگراه‌ها است که می‌تواند در توسعه و عمران آن منطقه نقش اساسی و مهمی داشته باشد این اداره کل همزمان با افتتاح پروژه های ذکر شده عملیات ساخت ۴۳ کیلومتر بزرگراه را با اعتبار ۵۶۷۰ میلیارد ریال در این استان آغاز خواهد کرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان افزود: طول کل بزرگراه (باند دوم) مورد نیاز در حوزه تحت پوشش این اداره کل ۹۵۶ کیلومتر است که تاپایان سالجاری ۳۲۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده و ۱۷۶ کیلومتر در حال ساخت است.
اکبری گفت: همچنین مطالعات ساخت ۴۵۸ کیلومتر باند دوم در محدوده تحت پوشش این اداره کل به اتمام رسیده است که بعد از اختصاص اعتبارات لازم عملیات ساخت آنها آغاز می شود.

وی تاکید کرد: اعتبار مورد نیاز جهت اتمام و بهره برداری کامل از باند دوم های مورد نیاز  در حوزه راههای تحت پوشش این اداره کل حداقل ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می باشد.
وی افزایش ظرفیت ترانزیت محورها و ایمنی سفر و همچنین کاهش تصادفات رانندگی و مصرف سوخت را از مهمترین مزایای  ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان عنوان و تصریح کرد: توسعه‌ هر منطقه براساس ظرفیت‌های مختلفی صورت می پذیرد که یکی از مهمترین آنها زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقل جاده‌ای است به همین دلیل سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور نیازمند افزایش بزرگراه برای ادامه این فرایند توسعه است.